HiG er mest forskningsintensiv

PUBLISERT: 5 oktober 2012
OPPDATERT: 21 mars

Høgskolen i Gjøvik (HiG) har på få år blitt Norges mest forskningsintensive høgskole. Av prosjektmidlene som kom fra EU til hele høgskolesektoren de siste årene, har HiG tatt halvparten. Mer interessant i våre øyne er at HiG er den mest forskningseffektive av alle høgskolene og universitetene i Norge – Høgskolen har den desidert største forskningsproduksjonen i forhold til finansieringen. Høgskolen har noen strategiske viktige pilarer.  En strategisk pilar er at HiG skal styrke og utvikle internasjonalt anerkjent fagmiljøer som arbeider i nært samarbeid med norsk og internasjonalt næringsliv. En annen strategisk pilar er at HIG skal utvikle innovasjonskompetanse i sine studieprogrammer og forskningsgrupper. Og en tredje strategisk pilar er at HiG skal fokusere sine aktiviteter på områder som er av stor viktighet for samfunnet.  Et resultat av dette er at HiG har blitt svært attraktiv, som arbeidsplass, som studiested og som samarbeidspartner for næringslivet.

Ett av høgskolens sterke fagmiljøer er Norsk laboratorium for farge og visuell prosessering, også kjent som «Fargelaboratoriet». En av Fargelaboratoriets mange aktiviteter er at det er ansvarlig for en studieretning på masternivå ved HiG, og Høgskolens del av det internasjonale masterprogrammet Color in Informatics and Media Technology (CIMET) i samarbeid med tre andre Europeiske universiteter.

Laboratoriet er en viktig del av et nytt PhD-program i informatikk ved HiG, og er drivkraft i arbeidet med å etablere en fellesmaster i 3-dimensjonal bildebehandling i samarbeid med Université Jean Monnet i Frankrike. De er til og med delaktige i å etablere en felles PhD med 11 andre institusjoner fra Europa, Nord-Amerika og Asia innen «computer vision», som er fagområdet som utvikler metoder for at datamaskiner skal kunne «ha syn», altså gjenkjenne personer, ting, omgivelser og liknende.

«Informatikkmiljøet, inkludert Fargelaboratoriet, ved HiG er den sterkeste utfordreren til miljøene ved de gamle universitetene.  Men vi er mer fleksible, mer anvendelsesorientert, har et tettere samarbeid med industrien, og utvikler unik kunnskap i grenseflaten imellom forskning og anvendelse, imellom teori og profesjon», sier dekan ved avdeling for informatikk og medieteknikk Morten Irgens.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324