Fotobransjen kobler seg til entusiastene

PUBLISERT: 12 oktober 2012
OPPDATERT: 21 mars

Smartmobiler og sosiale tjenester har tvunget fotobransjen til å omfavne trådløs bildekommunikasjon. Mer innovasjon, mer video og flere entusiastprodukter preget messen i Køln.

 

Photokina 2012 hadde flere nyheter enn på ti år. Både ukene før og under selve messen kom lanseringene som perler på en snor. Etter global finanskrise, tsunami og flom reiser fotobransjen seg igjen, og prøver å gjenvinne tapte jaktmarker.
Mens salget av enkle kompaktkameraer stuper, øker salget av systemkameraer og tilbehør. De nye speilløse systemkameraene, som utgjør halvparten av systemkamerasalget i Asia, begynner å hevde seg også i Europa, Men den største suksessen i bransjen akkurat nå er kanskje fotobøker.
Tyske Cewe, som også leverer digitale fototjenester gjennom norske leverandører, hadde en av messens største stands. Størst oppmerksomhet fikk en rekke nye fotobokprodukter, bl.a. fotobøker med QR-kode som spiller av videoer via nettbrett eller smarttelefon.

WiFi-bølge

Den konservative fotobransjen var nesten satt på sidelinjen av smartmobiler da deling av bilder via Facebook og andre sosiale medier ble vanligere enn papirkopier og album. Men på årets messe var det vanskelig å finne kameraprodusenter som ikke kunne tilby trådløs kommunikasjon.
Samsung har vært i føringen med WiFi-utstyrte kameraer, og viste sitt Galaxy Camera, et kombinert kompaktkamera og nettbrett med Android OS. Nikon viste sitt Coolpix S800c kompaktkamera, også med Android. Både Canon, Panasonic og Samsung viste systemkameraer med innebygd WiFi og tilhørende app. Flere andre kunngjorde støtte for Toshibas nye Flash Air SD-kort med WiFi tilknytningspunkt som også åpner for smarte løsninger via tilpassede apper.

Spesialisering og video

Om Photokina før bar preg av en tafatt bransje som beveget seg i flokk, så vi i år vilje til å lage produkter og tjenester som skiller seg ut for å nå et mer kresent publikum.
Flommen av billige og nesten identiske kompaktkameraer er nesten tørket ut. De tradisjonelle digitale speilreflekskameraene med liten bildebrikke (APS-C-format), fikk liten oppmerksomhet, og veldig få objektiver til dette formatet ble presentert før og under messen. Spørsmålet er om rimelige speilreflekskameraer  blir utkonkurrert av de kompakte systemkameraene.
Derimot var det en lang rekke nye «fullformat»-kameraer å se. Canon EOS 6D, Leica  M, Nikon D600 og Sony Alpha SLT-A99 har lysfølsomme bildebrikker på 20–24 megapiksler, og alle kan ta opp Full HD video.  Sonys lanserte dessuten to semiprofesjonelle videokameraer til sitt Alpha.
Blant de kompakte systemkameraene var det sterke nyheter, som Fujifilm X-serie, Nikon 1, Olympus PEN, Panasonic G og Sony NEX. Hasselblad og Sony kunngjorde et nytt partnerskap, med lanseringen av Hasselblapppd Lunar som første produkt. Panasonic Lumix GH3 er et profesjonelt systemkamera med videoegenskaper vi aldri før har sett i denne klassen. At det også har innebygd WiFi og Bluetooth viser hva vi får se mer av å tiden som kommer. •

 

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Agfas nye automatiseringsløsninger: Grizzlybjørn får robotselskap

Agfa presenterer robotløsninger for inkjetprintere og flatbed-presser. Innovasjonene eksemplifiserer hvordan automatisering kan endre høyvolumsproduksjon, ifølge produsenten.
Agfa kollage

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx