Fotobransjen kobler seg til entusiastene

PUBLISERT: 12 oktober 2012
OPPDATERT: 21 mars

Smartmobiler og sosiale tjenester har tvunget fotobransjen til å omfavne trådløs bildekommunikasjon. Mer innovasjon, mer video og flere entusiastprodukter preget messen i Køln.

 

Photokina 2012 hadde flere nyheter enn på ti år. Både ukene før og under selve messen kom lanseringene som perler på en snor. Etter global finanskrise, tsunami og flom reiser fotobransjen seg igjen, og prøver å gjenvinne tapte jaktmarker.
Mens salget av enkle kompaktkameraer stuper, øker salget av systemkameraer og tilbehør. De nye speilløse systemkameraene, som utgjør halvparten av systemkamerasalget i Asia, begynner å hevde seg også i Europa, Men den største suksessen i bransjen akkurat nå er kanskje fotobøker.
Tyske Cewe, som også leverer digitale fototjenester gjennom norske leverandører, hadde en av messens største stands. Størst oppmerksomhet fikk en rekke nye fotobokprodukter, bl.a. fotobøker med QR-kode som spiller av videoer via nettbrett eller smarttelefon.

WiFi-bølge

Den konservative fotobransjen var nesten satt på sidelinjen av smartmobiler da deling av bilder via Facebook og andre sosiale medier ble vanligere enn papirkopier og album. Men på årets messe var det vanskelig å finne kameraprodusenter som ikke kunne tilby trådløs kommunikasjon.
Samsung har vært i føringen med WiFi-utstyrte kameraer, og viste sitt Galaxy Camera, et kombinert kompaktkamera og nettbrett med Android OS. Nikon viste sitt Coolpix S800c kompaktkamera, også med Android. Både Canon, Panasonic og Samsung viste systemkameraer med innebygd WiFi og tilhørende app. Flere andre kunngjorde støtte for Toshibas nye Flash Air SD-kort med WiFi tilknytningspunkt som også åpner for smarte løsninger via tilpassede apper.

Spesialisering og video

Om Photokina før bar preg av en tafatt bransje som beveget seg i flokk, så vi i år vilje til å lage produkter og tjenester som skiller seg ut for å nå et mer kresent publikum.
Flommen av billige og nesten identiske kompaktkameraer er nesten tørket ut. De tradisjonelle digitale speilreflekskameraene med liten bildebrikke (APS-C-format), fikk liten oppmerksomhet, og veldig få objektiver til dette formatet ble presentert før og under messen. Spørsmålet er om rimelige speilreflekskameraer  blir utkonkurrert av de kompakte systemkameraene.
Derimot var det en lang rekke nye «fullformat»-kameraer å se. Canon EOS 6D, Leica  M, Nikon D600 og Sony Alpha SLT-A99 har lysfølsomme bildebrikker på 20–24 megapiksler, og alle kan ta opp Full HD video.  Sonys lanserte dessuten to semiprofesjonelle videokameraer til sitt Alpha.
Blant de kompakte systemkameraene var det sterke nyheter, som Fujifilm X-serie, Nikon 1, Olympus PEN, Panasonic G og Sony NEX. Hasselblad og Sony kunngjorde et nytt partnerskap, med lanseringen av Hasselblapppd Lunar som første produkt. Panasonic Lumix GH3 er et profesjonelt systemkamera med videoegenskaper vi aldri før har sett i denne klassen. At det også har innebygd WiFi og Bluetooth viser hva vi får se mer av å tiden som kommer. •

 

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen