Raus dag med Ricoh

PUBLISERT: 18 oktober 2012
OPPDATERT: 18 oktober

Det var for å inspirere til forandring, at Ricoh inviterte til kunnskap, humor, kreativitet og samvær tirsdag i denne uken. Det var omkring 40 kunder, potensielle kunder, leverandører og reklamefolk som takket ja.

For fem år siden var Ricoh en pågående junior på området grafisk produksjon – i ferd med å riste av seg kontoret som de mest naturlig omgivelsene og ta plass i trykkerihallene. I dag spiser Ricoh kirsebær med de store, og er i ferd med å runde en markedsandel på tretti prosent innenfor segmentet ’production print’. – Vi vokser fortsatt og rekrutterer nå kontinuerlig i høyt tempo til service og support-apparatet vårt, fortalte markedsssjef Erik Barø til AGI.
Men tirsdag var det «inspirasjon til forandring» som sto på Ricohs agenda. Reklamemannen Nils Petter Nordskar, som i nærmere førti år vært kunde av – og syntes synd på(!) – grafisk industri: – Det var alltid synd på dere. Vi tenkte «stakkars folk, vi presser priser til de blør, og selv trenger de hele tiden nye maskiner fordi de gamle er utdatert lenge før de er i nærheten av å være betalt.
I likhet med musikk-, reklame-, helse-, TV- og byggebransjen har dere nå tre valg: de kan skalere opp, skalere ned eller skalere om, sa Nordskar, og brakte følgende råd, blant flere:

Du behøver ikke forstå alt, det holder med 80 prosent
Utvikle nye idéer
Legg en plan
Gå ett skritt av gangen
Nyt  fremgangen

Våg å være annerledes. Ikke prøv å være alt for alle. Tenk helt vilt! Tenk kunder, ikke maskiner. Si nei til ulønnsomme kunder. Jeg lover deg, det er ganske deilig, avsluttet NP Nordskar.

 

Ulf Sunnberg fra bedriftsutviklerfirmaet South Bridge brakte to viktige budskap: Bruk cloudtjenester og lær dere å selge kampanjer, bruk moderne måleverktøy, så får du dialog med kundene på et helt annet nivå, der trykkleveransen bare er et tilleggsprodukt. For å få til dette må grafisk definere seg som en del av den raskt voksende kommunikaksjonsbransjen. Flytt teknologifokuset og se teknologien som midler og ikke mål. En QR-kode er vel og bra, men hvis den ikke bringer mottakeren til en spennedne opplevelse gidder han ikke skanne koden neste gang, understreket Ulf Sunnberg.

 

 

Les videre

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Glade vinnere av Packnorth Award

Den 23 oktober var det dags for prisutdeling i Packnorth Award 2024. Det skjedde på Packaging Plaza på Scanpack. 11 glade pristakere kunne høste ære, diplom, sjampanje og blomster.
IMGL5166

Skanem har byttet ut etiketter mot emballasjer

Emballasjemessen Scanpack er i gang med over 400 utstillere, hvorav nesten halvparten er fra andre land enn Sverige, og et forventet besøkstall på rundt 13.000. Skanem-konsernet har tatt reisen fra produsent av emballasje til etiketter – og tilbake til emballasje. I begynnelsen var det metall, men nå er det plast som gjelder, inkludert resirkulerte materialer.
Skanem-2-1024x683

Siste nytt

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000