Det var for å inspirere til forandring, at Ricoh inviterte til kunnskap, humor, kreativitet og samvær tirsdag i denne uken. Det var omkring 40 kunder, potensielle kunder, leverandører og reklamefolk som takket ja.
For fem år siden var Ricoh en pågående junior på området grafisk produksjon – i ferd med å riste av seg kontoret som de mest naturlig omgivelsene og ta plass i trykkerihallene. I dag spiser Ricoh kirsebær med de store, og er i ferd med å runde en markedsandel på tretti prosent innenfor segmentet ’production print’. – Vi vokser fortsatt og rekrutterer nå kontinuerlig i høyt tempo til service og support-apparatet vårt, fortalte markedsssjef Erik Barø til AGI.
Men tirsdag var det «inspirasjon til forandring» som sto på Ricohs agenda. Reklamemannen Nils Petter Nordskar, som i nærmere førti år vært kunde av – og syntes synd på(!) – grafisk industri: – Det var alltid synd på dere. Vi tenkte «stakkars folk, vi presser priser til de blør, og selv trenger de hele tiden nye maskiner fordi de gamle er utdatert lenge før de er i nærheten av å være betalt.
I likhet med musikk-, reklame-, helse-, TV- og byggebransjen har dere nå tre valg: de kan skalere opp, skalere ned eller skalere om, sa Nordskar, og brakte følgende råd, blant flere:
Du behøver ikke forstå alt, det holder med 80 prosent
Utvikle nye idéer
Legg en plan
Gå ett skritt av gangen
Nyt fremgangen
Våg å være annerledes. Ikke prøv å være alt for alle. Tenk helt vilt! Tenk kunder, ikke maskiner. Si nei til ulønnsomme kunder. Jeg lover deg, det er ganske deilig, avsluttet NP Nordskar.
Ulf Sunnberg fra bedriftsutviklerfirmaet South Bridge brakte to viktige budskap: Bruk cloudtjenester og lær dere å selge kampanjer, bruk moderne måleverktøy, så får du dialog med kundene på et helt annet nivå, der trykkleveransen bare er et tilleggsprodukt. For å få til dette må grafisk definere seg som en del av den raskt voksende kommunikaksjonsbransjen. Flytt teknologifokuset og se teknologien som midler og ikke mål. En QR-kode er vel og bra, men hvis den ikke bringer mottakeren til en spennedne opplevelse gidder han ikke skanne koden neste gang, understreket Ulf Sunnberg.