Vi misliker nettannonsene

PUBLISERT: 2 november 2012
OPPDATERT: 2 november

Syv av 10 ergrer seg over nettannonser, og halvparten av oss savner en «liker-ikke-knapp» for å uttrykke misnøye med merkevarer på Facebook, viser en fersk Adobe-undersøkelse.

Markedsansvarlige er ikke på nett med forbrukerne. Faktisk mener 68 prosent at nettannonser ikke egner seg til annet enn å irritere. Mer en halvparten etterlyser en «liker-ikke-knapp» på Facebook, slik at vennene kan se hvilke merkevarer og produkter de ikke er fornøyd med, viser undersøkelsen. Undersøkelsen er foretatt på vegne av Adobe blant 1000 forbrukere over 18 år, og 250 profesjonelle markedsførere i USA. Den gir klare indikasjoner på at langt fra alle markedsavdelinger har knekt den nødvendige koden for å nå frem til forbrukerne på nettet.

Forbrukerne er idag langt mer positive til tradisjonelle annonser. To av tre (66 prosent) vurderer tv-reklame som mer effektivt enn nettannonser, og flertallet (54 prosent) tror ikke bannerannonsene virker. Kun 3 prosent foretrekker å se reklame på sosiale plattformer i forhold til andre medier.

– Undersøkelsen er et slag i ansiktet på marketing-avdelingene, som ikke lykkes med å bygge relasjoner til forbrukerne på nettet. Det er på tide å spørre seg hva man gjøre for å kommunisere mer målrettet og skape dialog med kundene, sier Jens Bengtsson, sjef hos Adobe Digital Marketing i Norden.

Online-kampanjer som når frem til forbrukerne og skaper kjøpsbeslutninger er i like stor grad et spørsmål om å levere fengende opplevelser som å måle forbruks- og kjøpsadferd, mener han.

Verre enn politikere
I tillegg til forholdet mellom digital og tradisjonell annonsering, avdekker undersøkelsen et klart utviklingspotensial for marketing-profesjonens eget image.

– Kun 13 prosent av forbrukerne mener markedsførere er blant profesjonene som bidrar mest positivt til samfunnet. De blir dermed klart slått av bankansatte, som 36 prosent vurderer som verdifulle for samfunnet. Gitt finanskrisen og banksektorens rolle i denne, understreker dette hvor dårlig det står til med marketing-fagets omdømme, sier Jens Bengtsson.

Også utskjelte grupper som politikere scorer høyere enn markedsførerne. Bengtsson mener  marketing-profesjonen kan styrke sin posisjon med mer profesjonelt fundert nettannonsering, som samtidig gir forbrukerne nye og relevante opplevelser.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Etikettering via coboter nyhet fra Sidel

Sidel lanserer CoboREEL, en automatisert løsning for lasting av etikettruller. Den vil øke rullkapasiteten tre ganger sammenlignet med det som er tilgjengelig på markedet i dag.
CoboREEL_3x
Etikettering via coboter nyhet fra Sidel

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa