Vi misliker nettannonsene

PUBLISERT: 2 november 2012
OPPDATERT: 2 november

Syv av 10 ergrer seg over nettannonser, og halvparten av oss savner en «liker-ikke-knapp» for å uttrykke misnøye med merkevarer på Facebook, viser en fersk Adobe-undersøkelse.

Markedsansvarlige er ikke på nett med forbrukerne. Faktisk mener 68 prosent at nettannonser ikke egner seg til annet enn å irritere. Mer en halvparten etterlyser en «liker-ikke-knapp» på Facebook, slik at vennene kan se hvilke merkevarer og produkter de ikke er fornøyd med, viser undersøkelsen. Undersøkelsen er foretatt på vegne av Adobe blant 1000 forbrukere over 18 år, og 250 profesjonelle markedsførere i USA. Den gir klare indikasjoner på at langt fra alle markedsavdelinger har knekt den nødvendige koden for å nå frem til forbrukerne på nettet.

Forbrukerne er idag langt mer positive til tradisjonelle annonser. To av tre (66 prosent) vurderer tv-reklame som mer effektivt enn nettannonser, og flertallet (54 prosent) tror ikke bannerannonsene virker. Kun 3 prosent foretrekker å se reklame på sosiale plattformer i forhold til andre medier.

– Undersøkelsen er et slag i ansiktet på marketing-avdelingene, som ikke lykkes med å bygge relasjoner til forbrukerne på nettet. Det er på tide å spørre seg hva man gjøre for å kommunisere mer målrettet og skape dialog med kundene, sier Jens Bengtsson, sjef hos Adobe Digital Marketing i Norden.

Online-kampanjer som når frem til forbrukerne og skaper kjøpsbeslutninger er i like stor grad et spørsmål om å levere fengende opplevelser som å måle forbruks- og kjøpsadferd, mener han.

Verre enn politikere
I tillegg til forholdet mellom digital og tradisjonell annonsering, avdekker undersøkelsen et klart utviklingspotensial for marketing-profesjonens eget image.

– Kun 13 prosent av forbrukerne mener markedsførere er blant profesjonene som bidrar mest positivt til samfunnet. De blir dermed klart slått av bankansatte, som 36 prosent vurderer som verdifulle for samfunnet. Gitt finanskrisen og banksektorens rolle i denne, understreker dette hvor dårlig det står til med marketing-fagets omdømme, sier Jens Bengtsson.

Også utskjelte grupper som politikere scorer høyere enn markedsførerne. Bengtsson mener  marketing-profesjonen kan styrke sin posisjon med mer profesjonelt fundert nettannonsering, som samtidig gir forbrukerne nye og relevante opplevelser.

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1