Plattformen blir mediet

PUBLISERT: 26 april 2013
OPPDATERT: 26 april

Selv om statistikken sier noe annet: Det går tregt å oppnå en bærekraftig e-bok pris. I Norden utgjør e-boksalget idag kun 0,5 prosent av den totale omsetningen av bøker til priser som gir en viss lønnsomhet. Konsernsjef Håvard Grjotheim i 07 Media tegnet et mer nyansert bilde av en nesten utelukkende positiv statistikkgjengivelse for digitale kanaler i media. Papirkanalen står fortsatt meget sterkt. Arenaen er 07 Medias seminar i Felix konferansesenter, Aker Brygge onsdag.

I et globalt perspektiv vokser hele informasjonsindustrien, hver for seg og i kombinasjoner. I 2012 nådde vi i Norge «all time high« for postdistribuert reklame. 126,5 kg DM ble distribuert. Hvorfor? Jo, fordi det virker, sa Grjotheim.

Grjotheim pekte på en utvikling som bør oppta hele kommunikasjonsbransjen, leseradferden er og blir annerledes. Vi står over for en stadig eldre befolkning. I 2050 vil Europas befolkning ha en snittalder på 50 år. Hele mediemarkedet vil endre seg. Den økonomiske effekten av dette blir dramatisk, og man må kutte i velferdssamfunnets tjenester.

Vi er dessuten på vei mot maktskifter – østover. Over 35 prosent av den globale verdiskapningen vil i 2030 være på India og Kina. Hvilke konsekvenser vil dette få?

Baard B. Sandstad, skribent og ekstern underviser ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og AGI-skribent, tok for seg gigantenes kamp, der Apple, Amazon, Facebook og Google kjemper om vår oppmerksomhet og tid. Trenden er at teknologiplattformene smelter sammen med mediene. Plattformen blir mediet. Vi får en ny bransjestruktur på grunn av digitaliseringen. Det er ikke bare snakk om innhold, men også om store økonomiske ringvirkninger. Et eksemplet er at Google Danmark har større annonseomsetning enn avisenes samlede annonseomsetning. Annonsekroner flyttes fra avis til internett eller forsvinner til andre aktiviteter. Samtidig går PC-salget ned, og aktivitetene flyttes til post-pc; mobildata og datainnsamling.

– Mobile enheter er effektive datasamlere. Og mulighetene for at annonsørene kan få oppfylt sin drøm om 100% presis segmentering er realitet. Personifisering, målretting på individnivå er veien – men hva vil forbrukerne akseptere?
Pål Stensaas

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong