Selv om statistikken sier noe annet: Det går tregt å oppnå en bærekraftig e-bok pris. I Norden utgjør e-boksalget idag kun 0,5 prosent av den totale omsetningen av bøker til priser som gir en viss lønnsomhet. Konsernsjef Håvard Grjotheim i 07 Media tegnet et mer nyansert bilde av en nesten utelukkende positiv statistikkgjengivelse for digitale kanaler i media. Papirkanalen står fortsatt meget sterkt. Arenaen er 07 Medias seminar i Felix konferansesenter, Aker Brygge onsdag.
I et globalt perspektiv vokser hele informasjonsindustrien, hver for seg og i kombinasjoner. I 2012 nådde vi i Norge «all time high« for postdistribuert reklame. 126,5 kg DM ble distribuert. Hvorfor? Jo, fordi det virker, sa Grjotheim.
Grjotheim pekte på en utvikling som bør oppta hele kommunikasjonsbransjen, leseradferden er og blir annerledes. Vi står over for en stadig eldre befolkning. I 2050 vil Europas befolkning ha en snittalder på 50 år. Hele mediemarkedet vil endre seg. Den økonomiske effekten av dette blir dramatisk, og man må kutte i velferdssamfunnets tjenester.
Vi er dessuten på vei mot maktskifter – østover. Over 35 prosent av den globale verdiskapningen vil i 2030 være på India og Kina. Hvilke konsekvenser vil dette få?
Baard B. Sandstad, skribent og ekstern underviser ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og AGI-skribent, tok for seg gigantenes kamp, der Apple, Amazon, Facebook og Google kjemper om vår oppmerksomhet og tid. Trenden er at teknologiplattformene smelter sammen med mediene. Plattformen blir mediet. Vi får en ny bransjestruktur på grunn av digitaliseringen. Det er ikke bare snakk om innhold, men også om store økonomiske ringvirkninger. Et eksemplet er at Google Danmark har større annonseomsetning enn avisenes samlede annonseomsetning. Annonsekroner flyttes fra avis til internett eller forsvinner til andre aktiviteter. Samtidig går PC-salget ned, og aktivitetene flyttes til post-pc; mobildata og datainnsamling.
– Mobile enheter er effektive datasamlere. Og mulighetene for at annonsørene kan få oppfylt sin drøm om 100% presis segmentering er realitet. Personifisering, målretting på individnivå er veien – men hva vil forbrukerne akseptere?
Pål Stensaas