Vi elsker betalings-apper

PUBLISERT: 20 november 2013
OPPDATERT: 21 mars

apps

Adobe melder at betalings-apper i gjennomsnitt blir brukt 9,2 ganger pr. måned og er 30 prosent mer populære enn noen annen type apper. Reisevarianter er de største tidstyvene og brukes i gjennomsnitt 22 minutter pr. gang. Eiere av Android-enheter bruker i snitt 8,6 minutter hver gang de åpner en app, mens de med iOS bruker hele 18,9 minutter. Dette viser tall fra Adobe Digital Index.

Den mest populære app-typen på tvers av operativsystemer er finansielle apper, eksempelvis for nettbank og -betaling. Disse brukes 9,2 ganger i måneden, noe som er 30 prosent mer enn media- og underholdnings-apper og 64 prosent mer enn reise-apper. Mest tid bruker vi imidlertid på reise-appene, gjennomsnittlig 22 minutter pr. gang. Vi bruker minst tid på B2B-apper, som i gjennomsnitt lukkes etter 7 minutter.

Dette fremgår av Adobe Digital Index, som har analysert forbrukernes adferd på henholdsvis apper og nettsteder hos over 600 virksomheter.

– Undersøkelsen viser at en app kan være en god investering for mange bransjer. Smarttelefon-apper brukes for eksempel i gjennomsnitt 9,8 ganger pr. måned, noe som er mer enn dobbelt så mye som på mobile hjemmesider. Samtidig kan vi se at iOS-brukere i gjennomsnitt bruker 18,9 minutter hver gang de benytter en app. Snittet for brukere av Android og Windows Mobile er henholdsvis 8,6 og 5,2 minutter, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Digital Marketing hos Adobe.

I gjennomsnitt bruker folk 23,9 minutter hver gang de åpner en app på nettbrett, noe som er dobbelt så mye som for smarttelefoner. Vi bruker 3-4 ganger mer tid på apper på nettbrett og smarttelefoner enn på mobil-hjemmesider. I løpet av en måned bruker folk dermed i gjennomsnitt av 100 minutter mer på apper enn på mobile hjemmesider.

Virksomheter kan tilpasse innholdet via GPS
Den økende bruken av apper stiller større krav til virksomheter og åpner opp for å tilpasse innholdet til den enkelte.

– Siden folk bruker opptil fire ganger så mye tid på apper som på mobile web-sider, er det åpenbart viktig å sikre kontinuerlig måling og tilpasning til den enkelte person. Våre løsninger kan f.eks. automatisk tilpasse innholdet i en app basert på brukerens GPS-koordinater. Dette er praktisk, for eksempel når det gjelder tilbud i en butikk eller informasjon om veiarbeid, forklarer Malin Bodolla.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324