Emballasjetrykk står nå overfor like radikale endringer som vanlig trykk gjorde for ti år siden. Digitaltrykk har blitt en viktig aktør på etikettsiden, og nå kommer det også på kartongsiden ved at de første digitale B2 maskiner kommer på markedet i år.
Dette var klart for de hundrevis av oppmøtte som kom til Packbridge-seminaret «Trykket øker på pakkene», som ble avholdt 21. januar i Malmö under ledelse av Per-Stefan Gersbro.
Emballasjeindustrien er ikke i krise slik vanlig trykk er. Det er ikke noen minskende volumer. Men det er et enormt press på prisene ettersom overkapasiteten er så høy.
Niklas Bengtsson fra EsonPac begynte ved å vise hvor mange ulike aktører som er involvert i emballasje. I sentrum står materialprodusenter, konvertere, kunder/merkeeiere og forbrukere. Men rundt dem er forskere, myndigheter , resirkulering og mange andre interessenter.
Niklas Bengtsson viste et bilde av hvor mye produksjonen varierer fra uke til uke. Det hendte at man én uke produserte halvparten av det normale mens uken etter produserte man 60 prosent mer. Det er nesten ingen vanlige uker – svingningene er store.
– Skal vi forbedre dette , så krever et langt dypere samarbeid mellom konvertererne og kundene våre . Det er ikke nok med ettårige kontrakter – i stedet kreves langsiktige relasjoner med færre leverandører. Det er også nødvendig med juridisk bindende ansvar for kunder som ikke leverer i tide – ikke bare når konverteren ikke kan gjennomføres som planlagt .
SCA kommer tilbake
SCA har en hygienedel , som opptrer som en vanlig kunde til produksjonsdelen av SCA. Det har hjulpet produksjonsdelen i sitt arbeid , nå som de har konvertert mye av sin papirproduksjon, slik at det i stedet produserer tre typer kartong eller emballasjelinjer – alle av dem godkjent for direkte kontakt med mat og alle laget av 100 prosent jomfruelig fiber. Det sistnevnte blir oppnådd stort sett fra SCAs egen skog , som er på et areal på størrelse med Belgia.
– Digitaltrykk har stort sett blitt brukt til å tilpasse pakkene til lokale behov. Men jeg tror at bruken vil øke, ettersom digitaltrykk tilfører industrien en helt annerledes dynamikk.
HP Indigo er allerede på sporet
– På etikettsiden er HP Indigo nå helt dominerende. På emballasjesiden har vi ventet på maskiner for B2-formatet før produsentene kan ta digitaltrykk på alvor , sier Jan-Olof Jungersten, president og eier av Visutech i Göteborg .
– Den første maskinen i B2 -formatet er nå inne i Oslo. Det vil bli erstattet med en som er mer egnet for kartongtrykk så snart den er ferdig testet – en betatest begynner nå i Sveits.
Media Evolution
Media Evolution er en gruppe bedrifter som arbeider med media på forskjellige måter. Leder i denne gruppen er Christer Månsson. Han snakket om kombinnnovasjon, som innebærer å kombinere kunnskap fra to steder, og bruke den til å skape noe nytt. Resonnementet ble brukt da bilkjøring og næringsmidler ble slått sammen for å begynne å selge mat på bensinstasjonene .
– Fujitsu sier at vi beveger oss fra et industrisamfunn til et menneskelig Centric Intelligent Society. I et slikt samfunn er det tungvint å ha basert hele sin struktur i serieproduksjon. Men det tar mot til å tenke nytt, som når Ericsson besluttet å satse alt på mobilnettene , selv om inntektene kom fra fastnett.