Nytt fra Farge- og visuell prosesseringslaboratoriet

PUBLISERT: 27 januar 2014
OPPDATERT: 21 mars

2013 var et flott år for Fargelaboratoriet ved Høgskolen i Gjøvik. Vi arrangerte Colour and Visual Computing Symposium 2013 med presentasjoner av det siste nye fra forskningsfronten. Vi har også startet et stort prosjekt finansiert av Forskningsrådet, HyPerCept – Colour and Quality in Higher Dimensions, hvor en rekke forskere og doktorgradsstipendiater har blitt ansatt. Colourplay er et annet prosjekt startet i 2013, hvor vi samler inn forskningsdata om hvordan vi oppfatter farger i samarbeid med Vitensenteret Innlandet. Ali Shariq Imran forsvarte sin doktorgrad om læringsobjekter i undervisningsvideo. Laboratoriet har også analysert maleriet «Skrik» i samarbeid med Nasjonalgalleriet i Oslo, og presentert resultatene på blant annet Munch150 konferansen.

2014 blir også et spennende år for Fargelaboratoriet. Våren 2014 tilbyr vi en rekke kurs rettet mot medieindustrien med tema som er relatert til fargestyring, fargemåling, prosesskontroll og PSO-sertifisering. Kursinnholdet til de fire forskjellige kurs er rettet både mot bedriftseier, leder, produksjonssjef, prosjektleder og avanserte brukere, programvareutviklere og forskere (detaljert informasjon om kursene se www.colourlab.no).

Knyttet til forskningsprosjekter innen HyPerCept planlegges en workshop om universell utforming og fargeblindhet. Det er fire hovedtemaer symposiet vil dekke, nemlig menneskelig fargesyn, universal design, kartografi og hvordan man kan endre farger i et bilde/illustrasjon slik at informasjon i bildet bli bedre synlig for mennesker med redusert fargesyn. For mer informasjon besøk www.colourlab.no.

Les videre

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Siste nytt

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserer lanseringen av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet. De nye digitalpressene er designet for å forbedre både produksjonsflyten og økonomien i trykkeribransjen – og inneholder derfor en rekke autonome løsninger som skal effektivisere produksjonsprosesser.
hp123

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren