Julens kjøpefest var på netthandel

Både forbruket i desember og for 2013 som helhet ble svakere enn ekspertene ventet. Senioranalytiker Erik Bruce i Nordea Markets sier til NTB at dette var overraskende for alle. Det lå an til at veksten i husholdningenes forbruk skulle fortsette å avta, slik økonomene har sett tendenser til gjennom så å si hele 2013. Men ingen av prognosemakerne hadde sett for seg at oppbremsingen skulle bli så kraftig så raskt, ifølge Bruce. Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at varehandelen i volum bare solgte 0,1 prosent mer i desember enn i november.
SSB karakteriserer selv utviklingen i andre halvår i fjor som «forholdsvis flat». Ser man på hele året samlet, omsatte detaljhandelsbedriftene for totalt 1,8 prosent mer i 2013 enn i 2012. Samtidig øker netthandelens andel av det totale markedet mer enn noen gang. Både postordre- og internetthandel var blant de områdene som hadde størst økning i omsetningsvolumet fra november til desember i fjor.
I landets største nettbutikk, Komplett.no, kom økningen svært overraskende.
– Jeg kaller det en netthandel-tsunami, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.no til NRK. Og tendensen holdt seg også i januar, fortsetter Hagberg.
Banker og kredittkortselskaper melder om samme tendens og en økning i netthandelen på mellom 12 % og 16 % i 2013.
Når man handler på nettet fra utlandet, er beløpsgrensen 200 kroner før man må betale moms på varene. Bøker og blader er unntatt fra moms. Partiene som har dannet den nye regjeringen lovte i valgkampen å sette opp momsgrensen, da den har vært den samme siden syttiårene. Etter regjeringsdannelsen har de nå moderert seg, og sier at dette må sees på i forbindelse med neste statsbudsjett. Nå tar hovedorganisasjonen Virke til orde for å helt fjerne momsgrensen, for å verne norske bedrifter mot den eksplosive netthandelen fra utlandet. Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 17 000 virksomheter.
– Allerede i dag anslår vi at 200-kronersgrensen koster Norge 5000 arbeidsplasser i butikkene. Fribeløpet bør ned, og helst til null, sier Harald J. Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke til NRK.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: