Revolusjon i Heidelberg

PUBLISERT: 2 april 2014
OPPDATERT: 21 mars

Tenk deg et Heidelberg der trykkpressene trykker direkte på bil- og flysider og erstatter dekalene. Tenk deg videre en inkjetpresse med en kvalitet som slår offset. Og tenk deg at det snart finnes en Heidelbergpresse som trykker på fotballer. Det Heidelberg vi nå ser, har vi aldri, aldri sett før. . .

Stephan PfelzFem raske spørsmål til Stephan Pfelz, som har ansvaret for nye produkter hos Heidelberg.

1. Den grafiske bransjen benytter veldig få roboter sammenliknet med andre bransjer. Kommer det til å endre seg?

På en måte kan du se hele pressen som en robot som mater arket, legger på farge og mater det ut. Når det gjelder roboter som henter og legger fra seg papir eller på annen måte hjelper til i trykkeriet, så har vi sett på det men ikke kunnet finne noen lønnsomhet i det.

Et område som vi derimot har sett at vi kan rasjonalisere, er maskinvasken. Gjennom å analysere mengden som er trykket kan vi tilrettelegge en mindre, tilpasset vask i forbindelse med jobboverflatene. Det sparer tid.

2. Dere er i privattrykkfaglig bransje og hos konvertere. Nå begynner dere å trykke på biler og fotballar. Hvordan ser deres utviklingsavdeling ut?

Vi har slått sammen all digital utvikling under en sjef, slik at vi kan anvende våre ressurser på en effektiv måte. Vi bruker årlig rundt 30 millioner euro (270 millioner kroner) på forskning og utvikling innen digitale løsninger. Hver tredje ansatt i vår utviklingsavdeling arbeider nå med digitale løsninger.  De fleste arbeider på en eller annen måte med inkjet, der vi ser at den industrielle fremtiden ligger.

Vi har tydelig uttalt at vi ikke lenger skal oppfinne alt selv. Tvert om skal vi samarbeide med de beste innen hvert område. På inkjetsiden er det spesielt Fujifilm som vi satser på og innen toner regner vi med å holde fast på Ricoh også for neste generasjon maskiner.

3. To tredjedeler av deres forskning handler fortsatt om offset. Hvordan ser det markedet ut i dag?

I fjor ble det solgt trykkpresser i verden for tre milliarder euro. En tredjedel av det var i Europa. Salget minker en anelse hvert år, men de dramatiske fallenes tid er over. Det varierer dog kraftig mellom bransjer. Den ordinære trykkeribransjen fortsetter å krympe mens emballasjetrykket øker en smule.

Vi selger flere av de veldig store formatene nå, sammenliknet med for fem år siden. Også hos de tradisjonelle trykkerne ser vi en tendens til konsolidering og at man skaffer seg store maskiner som kjører døgnet rundt. Innen emballasjebransjen er det tydelig at stort er bedre. To tredjedeler av de største trykkpressene selges til konverterne (emballasjetrykkere). På samme måte selges to tredjedeler av B1-pressene til de vanlige trykkeriene.

4. Dere eier 30 prosent av Gallus, som er markedsledende produsenter av presser for etikettrykk. Der lager dere nå en maskin som også inkluderer en Fujifilm inkjetskriver. Erfaringen er ellers at det ikke er bra å blande digitaltrykk og andre trykkmetoder?

Vi kontrollerer hele forløpet, gjennom å også selge flexofarger som vi vet fungerer sammen med den digitale pressen. Jeg tror ikke heller at du skal tenke deg at man benytter begge trykkmetoder konsekvent. Istedet velger du kanskje å trykke dekkhvitt eller primer med flexo og siden herder du den fargen før du trykker på inkjet. Dekkhvitt blir mye bedre med flexo.

5. Dere har stor tro på industrielle produkter, der trykket dukker opp på nye steder. Deres robotiserte bilstripning er et eksempel på dette.

Vi begynte å se på dette i 2011 og innledet med å trykke med uv-farge på bilsider. Vi har et prosjekt sammen med VW, der vi for eksempel skriver tekster på Porsche. Men det tar tid. De skal først teste trykket i flere år i sol og bilvasker før de føler seg sikre.

Men dette kan jo revolusjonere hela bilstripingen. En slik maskin sprayer jo farge på hele bilsiden på noen minutter.

Vi ser på mange ulike løsninger. Det også stort intresse for dette fra flyindustrien, der vår robot kan legge på fargene. Ettersom vi først skanner overflaten og derfor vet om ujevnheter, så har vi ingen problemer med ujevne overflater, som ellers kan være vanskelige å screentrykke. Tanken svimler når vi tenker på hva dette kan anvendes til. Fremfor alt med tanke på at vi fra begynnelsen bare hadde tenkt at fargene skulle holde et par uker. Vi tenkte på denne metoden for å kunne skrive ”Nygifte” og andre kampanjetekster på bilene. Men nå vet vi at det er helt annen holdbarhet vi snakker om – og vi har løst problemet med å fjerne trykket igjen.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag