Ricohs klikkbare papir vinner pris for innovasjon

PUBLISERT: 26 mai 2014
OPPDATERT: 26 mai

Ricohs klikkbare papir har fått utmerkelsen Best Valuable Innovation av European Digital Press Association (EDP). Prisen ble stemt frem av 20 magasiner som til sammen har mer enn en million lesere med interesse for trender innen digitaltrykk.

clickable_paperPapiret, som har fått navnet Clickable Paper™, gjør det enkelt å koble elektronisk markedsmateriell til trykksakene. Et usynlig mønster i bildet leses av en applikasjon som du laster ned på mobilen eller nettbrettet.

«Det klikkbare papiret setter leseren i direkte kontakt med opptil seks ulike internettressurser, for eksempel nettbutikker og nettportaler, videoer/multimedia og sosiale nettverk. Denne evnen gjør Clickable Paper svært attraktivt for bedrifter som vil gi det trykte papiret mer verdi. Leverandører av trykketjenester har nå muligheten til å tilby kundene langt mer kreative løsninger, og det er hyggelig at EDP anerkjenner denne nyvinningen», sier Lars Kjelling, leder for Production Print i Ricoh Norge.

Det klikkbare papiret er en interaktiv løsning som bygger bro mellom den virtuelle og fysiske verden, og den passer for trykkerier, byråer, forlag og andre som ønsker å forbedre den papirbaserte kommunikasjonen. De kan selv gjøre bildene klikkbare, uansett om de trykker offset eller digitalt. Funksjonaliteten kan være avgjørende for dem som skal utvikle en effektiv interaktiv kampanje som oppmuntrer lesere til å handle eller søke mer informasjon, og gir sporing av disse aktivitetene til utgivere og annonsører.

Clickable Paper™ er basert på Ricohs teknologi for bildegjenkjenning, en av mange innovative teknologiske løsninger som Ricoh fortsetter å utvikle og introdusere for markedet. Klikkbart papir er mer sikkert enn QR-koder, og gjør det mulig å gjenbruke allerede trykket materiale uten å merke, redigere eller reformatere kildedokumentene. Aktiveringsmerker brukes til å koble til flere medier med relatert innhold, informasjon fra brukere på sosiale medier eller oppmuntringer til handling, for eksempel Twitter-meldinger, kart og e-post.

Utmerkelsen fra European Digital Press Association er den tredje anerkjente prisen Ricoh vinner for sitt klikkbare papir på kort tid. Selskapet vant prisen 2013 Graph Expo Must See i Chicago og den franske Xplor Grand Jury Award for Innovation. Xplor-juryen valgte papiret basert på hvordan Ricoh og Bell&Ross, en produsent av luksusklokker, laget en spesialutformet applikasjon for å gi økt effekt til lanseringen av en ny keramisk klokke.

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676