Ricohs klikkbare papir vinner pris for innovasjon

PUBLISERT: 26 mai 2014
OPPDATERT: 26 mai

Ricohs klikkbare papir har fått utmerkelsen Best Valuable Innovation av European Digital Press Association (EDP). Prisen ble stemt frem av 20 magasiner som til sammen har mer enn en million lesere med interesse for trender innen digitaltrykk.

clickable_paperPapiret, som har fått navnet Clickable Paper™, gjør det enkelt å koble elektronisk markedsmateriell til trykksakene. Et usynlig mønster i bildet leses av en applikasjon som du laster ned på mobilen eller nettbrettet.

«Det klikkbare papiret setter leseren i direkte kontakt med opptil seks ulike internettressurser, for eksempel nettbutikker og nettportaler, videoer/multimedia og sosiale nettverk. Denne evnen gjør Clickable Paper svært attraktivt for bedrifter som vil gi det trykte papiret mer verdi. Leverandører av trykketjenester har nå muligheten til å tilby kundene langt mer kreative løsninger, og det er hyggelig at EDP anerkjenner denne nyvinningen», sier Lars Kjelling, leder for Production Print i Ricoh Norge.

Det klikkbare papiret er en interaktiv løsning som bygger bro mellom den virtuelle og fysiske verden, og den passer for trykkerier, byråer, forlag og andre som ønsker å forbedre den papirbaserte kommunikasjonen. De kan selv gjøre bildene klikkbare, uansett om de trykker offset eller digitalt. Funksjonaliteten kan være avgjørende for dem som skal utvikle en effektiv interaktiv kampanje som oppmuntrer lesere til å handle eller søke mer informasjon, og gir sporing av disse aktivitetene til utgivere og annonsører.

Clickable Paper™ er basert på Ricohs teknologi for bildegjenkjenning, en av mange innovative teknologiske løsninger som Ricoh fortsetter å utvikle og introdusere for markedet. Klikkbart papir er mer sikkert enn QR-koder, og gjør det mulig å gjenbruke allerede trykket materiale uten å merke, redigere eller reformatere kildedokumentene. Aktiveringsmerker brukes til å koble til flere medier med relatert innhold, informasjon fra brukere på sosiale medier eller oppmuntringer til handling, for eksempel Twitter-meldinger, kart og e-post.

Utmerkelsen fra European Digital Press Association er den tredje anerkjente prisen Ricoh vinner for sitt klikkbare papir på kort tid. Selskapet vant prisen 2013 Graph Expo Must See i Chicago og den franske Xplor Grand Jury Award for Innovation. Xplor-juryen valgte papiret basert på hvordan Ricoh og Bell&Ross, en produsent av luksusklokker, laget en spesialutformet applikasjon for å gi økt effekt til lanseringen av en ny keramisk klokke.

Les videre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Canon lanserer tre nye storformatprintere

Canon legger til nye storformatprintere til sitt sortiment, i form av imagePROGRAF TZ- og TX-serien. Disse maskinene egner seg spesielt godt for arkitekter og ingeniører, samt for plakatproduksjon.
V610-TZ-32000-LIFESTYLE-07_3x2

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1