Ifølge en ny rapport fra britiske Ofcom, som tilsvarer det norske Post- og teletilsynet, har adressert direktereklame sunket med 17,1 prosent de siste fem årene i Storbritannia.
I fjor ble det brukt 1,5 milliarder pund på adressert DR, summen inkluderer produksjon og porto. Det er en nedgang med 5,1 prosent sammenliknet med 2012 og 17,1 prosent lavere enn i 2009.
I forhold til hele markedsføringskaken krymper også DR. I 2009 sto DR for 17,8 prosent av all markedsføring, i 2013 hadde tallet krympet til 14,1 prosent.
Detaljhandelen er fortsatt den største DR-kjøperen i Storbritannia på 28,7 prosent, men den største økningen står telekom for. Denne sektoren har økt sine DR-innkjøp med 40 prosent sett over en femårsperiode.
Av alle adresserte utsendelser i Storbritannia står transaksjonsprint for brorparten, 40 prosent, tett fulgt av DR på 28 prosent. Transaksjonsprint har sunket i volum de siste årene. Men mange eksperter sier at vi nå ser en utflating i denne nedgangen.