Konica Minolta har blitt tildelt en plass på A-listen til CDP Climate Performance Leadership Index 2014 for sitt engasjement for å redusere karbondioksydutslipp og begrense miljøpåvirkningen.
– For oss er bærekraft og miljøvern en fundamental forretningsstrategi og vi har en lang tradisjon for miljørettet teknologisk utvikling. At det gir oss et viktig konkurransefortrinn ser vi klart blant annet i det svenske markedet, der kundene stadig blir mer krevende, sier Thomas Parmbäck, CEO, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB og peker på avtalen med byen Malmö tidligere i høst der kjøperen insisterte på harde miljøkrav.
Konica Minolta var det første selskapet i verden til å miljømerke «Blue Angel» for kopimaskiner (1992), og de var også de første til å utvikle polymerisert toner basert på bruk av biomasse (2002). I år lanserte de også en miljøplan for 2016 som inngår i selskapets Eco Vision 2050 – en samling av langsiktige mål for å fremme ressursresirkulering og bevaring av det biologiske mangfold for å hindre global oppvarming.
I 2014 var Konica Minolta det eneste IT-selskapet som oppnådde plasseringer i både Climate Performance Leadership Index og Japan 500 Climate Disclosure Leadership Index.
CDP er en internasjonal, ideell organisasjon som gir et globalt system for bedrifter og byer som skal måle og dele viktig informasjon om miljøet.
– De globale utslippene av klimagasser fortsetter å øke og vi vil møte betydelig økonomisk risiko hvis vi ikke reduserer dem. Behovet for informasjon om bedriftens klimaendringer og strategier for å redusere det er større enn noensinne, sier Paul Simpson, CEO i CDP.