Konica Minolta tar plass blant de miljøbevisste

PUBLISERT: 8 desember 2014
OPPDATERT: 21 mars
Thomas Parmbäck ved Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
Thomas Parmbäck ved Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

Konica Minolta har blitt tildelt en plass på A-listen til CDP Climate Performance Leadership Index 2014 for sitt engasjement for å redusere karbondioksydutslipp og begrense miljøpåvirkningen.
– For oss er bærekraft og miljøvern en fundamental forretningsstrategi og vi har en lang tradisjon for miljørettet teknologisk utvikling. At det gir oss et viktig konkurransefortrinn ser vi klart blant annet i det svenske markedet, der kundene stadig blir mer krevende, sier Thomas Parmbäck, CEO, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB og peker på avtalen med byen Malmö tidligere i høst der kjøperen insisterte på harde miljøkrav.
Konica Minolta var det første selskapet i verden til å miljømerke «Blue Angel» for kopimaskiner (1992), og de var også de første til å utvikle polymerisert toner basert på bruk av biomasse (2002). I år lanserte de også en miljøplan for 2016 som inngår i selskapets Eco Vision 2050 – en samling av langsiktige mål for å fremme ressursresirkulering og bevaring av det biologiske mangfold for å hindre global oppvarming.
I 2014 var Konica Minolta det eneste IT-selskapet som oppnådde plasseringer i både Climate Performance Leadership Index og Japan 500 Climate Disclosure Leadership Index.
CDP er en internasjonal, ideell organisasjon som gir et globalt system for bedrifter og byer som skal måle og dele viktig informasjon om miljøet.
– De globale utslippene av klimagasser fortsetter å øke og vi vil møte betydelig økonomisk risiko hvis vi ikke reduserer dem. Behovet for informasjon om bedriftens klimaendringer og strategier for å redusere det er større enn noensinne, sier Paul Simpson, CEO i CDP.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage