25. og 26. mars og 21. april arrangerer Grafisk bransjeforening kurs i salg og markedsføring på Park Inn Oslo Airport, Gardermoen. Kurset skal styrke deltagernes kompetanse og forståelse for salg/kunderelasjoner, men også bidra til kartlegging av hvilke områder, produktsegmenter norsk grafisk industri har eller kan utvikle et konkurransefortrinn. Kurset er tilpasset grafiske bedrifter. Ole-Bengt Moe fra Moementum er instruktør. Kurset har plass til 30 deltagere og siste påmeldingsfrist er 20. februar. Påmelding til: magnus.thorkildsen@norskindustri.no.
Trinn 1: BLI BEDRE SELGER; Prospektering, segmentering, lære om salgsprosessen, lære og trene på salgssamtalen og lære og trene på closing.
Tema: Identifisere og velge ut kundesegmenter, komme i dialog med prospekter, forbedre, gjennomføre salgssamtalen.
Trinn 2: FORSTÅ KUNDEN BEDRE; Vi skal skape forståelse for hva kundenes utfordringer er og hvilke markedsutfordringer de har.
Tema: Identifisere mest salgbare produkter og tjenester, forstå hvorfor vi vinner/taper ordre, lage kunde- og oppfølgingsplaner, bruke og utvikle videre Q&A.
Forstå kjøpsprosessen
– Innholdet i kurset er hentet fra internasjonale studier som viser at vi må utfordre våre kunder i en tidligere fase og på en annen måte enn tidligere, sier Ole-Bengt Moe. Vi starter med å etablere en felles forståelse for kunders kjøpsprosess og under resten av programmet jobber man med reelle cases slik at vi overfører teorien direkte til praksis og samtidig skaper resultater.