Donald halverer løssalget

PUBLISERT: 16 februar 2015
OPPDATERT: 21 mars
Dette bladet kom kun til abonnenter. Illustrasjon: Egmont Kids Media Nordic AS
Dette bladet kom kun til abonnenter.
Illustrasjon: Egmont Kids Media Nordic AS

I 2015 har Donald Duck & Co gått fra å være et ukeblad til å komme ut bare hver fjortende dag til butikkene. Likevel har abonnenter fortsatt fått bladet i postkassen hver uke.

Da bladet ble lansert på det norske markedet i 1948 var det et månedsblad. I 1957 gikk det over til å komme ut hver fjortende dag og to år senere utvidet de utgivelsesfrekvensen til ett blad i uken.

Bladet selger godt i abonnement, løssalget utgjør kun 30% av bladsalget, hvilket gjorde at forlaget kom på denne løsningen.

– Vi må tilpasse oss. Vi har hatt et fall i løssalget som er problematisk. Grunnen er at konkurransen er så stor i butikkene. Antallet abonnenter øker, og det er viktig å skape lojalitet til disse leserne. sier Anita Tveten, som er ansvarlig redaktør i Donald Duck & Co i Egmont Publishing.

På grunn av den nye utgivelsesstrukturen faller fortsettelsesseriene bort. Det vil likevel bli lange fortellinger i Donald Duck & co., men nå trykt i sin helhet i de enkelte bladene.

Donald Duck & Co hadde i 2013 et opplag på 49.000 ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening. På sitt største var bladet oppe i rundt 250.000 solgte eksemplar på 70- og 80-tallet. På tross av det fallende opplaget har ukebladet fortsatt 360.000 lesere, sier Anita Tveten.

Tegneseriemarkedet har endret seg meget i Norge siden storhetstiden på 60- 70 og 80-tallet, og i dag er det vel bare Donald, Fantomet og Billy som er igjen av de klassiske titlene. En amerikansk klassiker som Supermann gikk inn allerede i 1991, men lever videre i Norge i filmer og som interaktiv spillfigur. Samtidig har tegneserier med norsk opphav som Nemi og Pondus slått gjennom og er populære i bladhyllene. Også i Donald Duck & co er det nå stadig vanligere å finne historier og/eller tegninger med norske opphavsmenn.

I Sverige og Danmark fortsetter Kalle Anka & Co og Anders And & co å komme ut ukentlig i bladkioskene.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage