140 digitale B2-printere solgt på verdensplan

PUBLISERT: 24 februar 2015
OPPDATERT: 21 mars
Jetpress 720
Jetpress 720

I 2008 introduserte Fuji og Xerox i fellesskap Jet Press 720, som den første digitale B2-format arkprinteren. Fire år senere kom HP med sin Indigo 10000, med et format som var en anelse større. Nå i 2015 er antallet av solgte B2-printere oppe på mer enn 140, hvilket kanskje ikke høres mye ut, men da hver maskin typisk koster mer enn 1 million dollars, er det altså investert rett under en milliard kroner i digitale B2-maskiner.

Men overraskende nok viser en undersøkelse foretatt av firmaet InfoTrends at kjennskapen eller tilliten til de digitale B2-printerne er begrenset. Hos 200 forespurte print-virksomheter, er det kun 17 % som overveier å investere. Til gjengjeld viser en rundspørring blant eksisterende B2-eiere at 75 % har udvidet forretningen på grunn av B2-printeren og 10 % forventer at det vil skje.

Både Fuji og HP har siden oppgradert sine B2-porteføljer. men det finnes en rekke produkter som har litt andre formater, eller er rullebaserte, som konkurrerer om samme segment. Det gjelder f.eks. Xeikon, som nettop har installert sin første beta-versjon af Trillium. Amerikanske Delphax, som har den for tiden suverent hurtigste (nesten) B2-printer på markedet med 500 trykk i minuttet. Og både KBA med Rota Jet og Canon/Océ med InfiniStream appellerer til samme segment.

Interessant nok er det flere av de store aktørene som ikke har planer om å gå inn i dette markedet, eller ikke vil fortelle om det. Landa har satt B2-printeren S7 på produktprogrammet, men har meddelt at de fokuserer på å få S10 klar til Drupa, og ikke har noen lanseringsdato for S7. Kodak har sitt fokus på SR3-formatet, og gir uttrykk for at de ikke ser B2-markedet som spesielt interessant. Xerox‘ munn er lukket med syv segl.

Ovenstående er et sammendrag av en artikkel på myprintressource.com.
Les hele artikkelen her.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324