Åpenbar oppløsning

PUBLISERT: 26 april 2015
OPPDATERT: 21 mars

Richard Romano fabulerer i en artikkel på MyPrintResource over begrepet oppløsning eller dpi, som vi er flinke til å bruke når vi snakker om digitale printere. Men det velkjente begrepet om adresserbarhet er, om ikke ved å miste sin mening, så i hvert fall ikke et begrep som forteller noe entydelig om kvaliteten på et print eller om en printer lenger.

I stedet ser vi oftere og oftere leverandører av printere referere til noe de f.eks. kaller “apparent resolution”, “perceived resolution” eller noe i den retning. Grunnen til at disse nye begrepene oppstår er at vi ikke lenger er begrenset til å trykke i fire farger og heller ikke er begrenset av en binær fargepåføring.

De digitale printerne kan trykke med opp til 10 farger (såvidt jeg vet), har variable dråpestørrelser og kan trykke i flere lag. Alt dette er medvirkende til å gi opplevelsen av en høyere og mer analog bildeoppløsning.

Så begrepet er relevant nok, men rommer dog en rekke problemer. Hva er det for en oppløsning, som man sammenlikner med? Og finnes det noen målbar måte å uttrykke det på? Visst nok ennå ikke, og kundene er sikkert likeglade, når bare resultatet er flott.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1