Selvpublisering øker

PUBLISERT: 27 april 2015
OPPDATERT: 21 mars
Egenpublisert Beatlesbok
Egenpublisert Beatlesbok

Selvpublisering er ikke bare for de som opplever å bli refusert av forleggerne, men benyttes av forfattere som skriver om emner som er for snevre til å ha den type allmen interesse som forlagene er ute etter. Det kan være bibliografier, diskografier, familiehistorie, egne master- og bacheloroppgaver eller spesielle temaer som har kultstatus, men som ikke er tjent med distribusjonsnettet som de etablerte bokhandlere og kjeder tilbyr.

Vanligvis forbider man selvpublisering med digitale e-bøker for nettbrett som iPad eller Samsung Galaxy Tab eller for lesebrett som Kindle og andre, men trykkerier opplever i stadig større grad å få i oppdrag å trykke papirbøker i små opplag. Mange knytter seg også opp til en print-on-demand tjeneste, hvor det ikke produseres flere bøker enn det til enhver tid er etterspørsel (ordre) etter. 40 prosent av e-bokinntektene på Amazon.com utbetales til selvpubliserte forfattere, ifølge Author Earnings Report. Amazon.com er nettstedet hvor 67% av USAs e-bøker blir tilgjengeliggjort fra.

Talsmenn innenfor forlagsbransjen i USA har i det siste kommet med uttalelser om at selvpublisering har stagner og at e-boksalget var en bølge som er på tilbaketog, men Author Earning Report for januar 2015 konkluderer med at disse uttalelsene er basert på dårlige data, for eksempel har man ikke tatt med i beregningen bøker som ikke er ISBN-katalogisert, og disse utgivelsene skal etter sigende utgjøre en andel på 30% i USA. I Norge har nettstedet Ebok.no nå 164 selvpubliserte bøker, antallet i juli i fjor var litt over 70, altså mer enn en fordobling i løpet av disse ni månedene. Cappelen Damm lanserte i slutten av 2013 nettstedet Digitalbok.no, i mai 2015 vil dette bli overført til Tanum.no.

Forfattere får også mer av kaka når de velger å egenpublisere sine bøker, ettersom forlagets fortjeneste blir forfatterens. Riktignok må forfatterne selv sørge for at deres potensielle publikum får høre om deres utgivelser, men de har også ofte en bedre formening om hvem deres publikum er, og hvilke kanaler det bør promoteres gjennom. Med fremveksten av sosiale medier som Facebook, som har et finmasket nettverk med klart definerte brukergrupper og brukeropprettede spesialgrupper er ofte forfatterne selv ledende aktører (skrivende mennesker som de er) i de gruppene som er opprettet rundt de spesialfeltene bøkene konsentrere seg om.

Eksempel: I år er det 50 år siden The Beatles’ andre spillefilm «Help!» så dagens lys. Gruppen eller dens arvtagere har ikke tenkt å markere dette jubileet på noen måte, filmen er allerede ute både på DVD (2006) og Blu-ray (2013), så Beatlesfansen må se seg om etter andre aktører for å feire filmens jubileum. Inn kommer Archivum Publishing, som via en konsumentfinansiert modell tilbyr en jubileumsbok for de interesserte. Boken inneholder historier og bilder fra innspillingen av filmen, og selv bildene er supplert av Beatlessamlere – de samme som er kjøpegruppe for det ferdige produktet. Bidragsytere lokkes med å få navnet sitt på trykk i boken, som tilbys i forskjellige utførelser og tilleggsgoder, avhengig av hvilken pris man er villig til å betale. I tillegg produserer man biprodukter som fotografiske print i begrenset opplag og kaffekrus med motiver fra boken. Bakmennene sørger for å melde seg inn i relevante Beatlesgrupper på Facebook, hvor de poster bilder for å drive PR for boken. Nettsted: Pledgemusic.com.

Slike prosjekter florerer på markedene i utlandet, men hittil har dette ikke fått ordentlig fotfeste i Norge. I artikkelen «Sin egen forlegger» tok Lone Lohne i Dagens Næringsliv i fjor sommer for seg e-bokdelen av temaet selvpublisering. Situasjonen har ikke endret seg nevneverdig siden da. Likevel, trender fra utlandet kommer før eller siden hit til lands.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag