Selvpublisering øker

PUBLISERT: 27 april 2015
OPPDATERT: 21 mars
Egenpublisert Beatlesbok
Egenpublisert Beatlesbok

Selvpublisering er ikke bare for de som opplever å bli refusert av forleggerne, men benyttes av forfattere som skriver om emner som er for snevre til å ha den type allmen interesse som forlagene er ute etter. Det kan være bibliografier, diskografier, familiehistorie, egne master- og bacheloroppgaver eller spesielle temaer som har kultstatus, men som ikke er tjent med distribusjonsnettet som de etablerte bokhandlere og kjeder tilbyr.

Vanligvis forbider man selvpublisering med digitale e-bøker for nettbrett som iPad eller Samsung Galaxy Tab eller for lesebrett som Kindle og andre, men trykkerier opplever i stadig større grad å få i oppdrag å trykke papirbøker i små opplag. Mange knytter seg også opp til en print-on-demand tjeneste, hvor det ikke produseres flere bøker enn det til enhver tid er etterspørsel (ordre) etter. 40 prosent av e-bokinntektene på Amazon.com utbetales til selvpubliserte forfattere, ifølge Author Earnings Report. Amazon.com er nettstedet hvor 67% av USAs e-bøker blir tilgjengeliggjort fra.

Talsmenn innenfor forlagsbransjen i USA har i det siste kommet med uttalelser om at selvpublisering har stagner og at e-boksalget var en bølge som er på tilbaketog, men Author Earning Report for januar 2015 konkluderer med at disse uttalelsene er basert på dårlige data, for eksempel har man ikke tatt med i beregningen bøker som ikke er ISBN-katalogisert, og disse utgivelsene skal etter sigende utgjøre en andel på 30% i USA. I Norge har nettstedet Ebok.no nå 164 selvpubliserte bøker, antallet i juli i fjor var litt over 70, altså mer enn en fordobling i løpet av disse ni månedene. Cappelen Damm lanserte i slutten av 2013 nettstedet Digitalbok.no, i mai 2015 vil dette bli overført til Tanum.no.

Forfattere får også mer av kaka når de velger å egenpublisere sine bøker, ettersom forlagets fortjeneste blir forfatterens. Riktignok må forfatterne selv sørge for at deres potensielle publikum får høre om deres utgivelser, men de har også ofte en bedre formening om hvem deres publikum er, og hvilke kanaler det bør promoteres gjennom. Med fremveksten av sosiale medier som Facebook, som har et finmasket nettverk med klart definerte brukergrupper og brukeropprettede spesialgrupper er ofte forfatterne selv ledende aktører (skrivende mennesker som de er) i de gruppene som er opprettet rundt de spesialfeltene bøkene konsentrere seg om.

Eksempel: I år er det 50 år siden The Beatles’ andre spillefilm «Help!» så dagens lys. Gruppen eller dens arvtagere har ikke tenkt å markere dette jubileet på noen måte, filmen er allerede ute både på DVD (2006) og Blu-ray (2013), så Beatlesfansen må se seg om etter andre aktører for å feire filmens jubileum. Inn kommer Archivum Publishing, som via en konsumentfinansiert modell tilbyr en jubileumsbok for de interesserte. Boken inneholder historier og bilder fra innspillingen av filmen, og selv bildene er supplert av Beatlessamlere – de samme som er kjøpegruppe for det ferdige produktet. Bidragsytere lokkes med å få navnet sitt på trykk i boken, som tilbys i forskjellige utførelser og tilleggsgoder, avhengig av hvilken pris man er villig til å betale. I tillegg produserer man biprodukter som fotografiske print i begrenset opplag og kaffekrus med motiver fra boken. Bakmennene sørger for å melde seg inn i relevante Beatlesgrupper på Facebook, hvor de poster bilder for å drive PR for boken. Nettsted: Pledgemusic.com.

Slike prosjekter florerer på markedene i utlandet, men hittil har dette ikke fått ordentlig fotfeste i Norge. I artikkelen «Sin egen forlegger» tok Lone Lohne i Dagens Næringsliv i fjor sommer for seg e-bokdelen av temaet selvpublisering. Situasjonen har ikke endret seg nevneverdig siden da. Likevel, trender fra utlandet kommer før eller siden hit til lands.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade