Adobe og Microsoft samarbeider

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

Adobe og Microsoft inngår strategisk partnerskap innen digital markedsføring. Adobe vil i samarbeid med Microsoft integrere Adobe Marketing Cloud med Microsoft Dynamics CRM. Samtidig integreres Creative Cloud og Marketing Cloud enda tettere, for at brukere bedre kan håndtere digitalt innhold. I tillegg har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective, noe som vil muliggjøre tilpassing av kreativt innhold i annonser i sanntid.

Verdensledende merkevarers skjerpede konkurranse om å levere de beste kundeopplevelsene skaper et økende behov for at samspill mellom avanserte markedsføringsløsninger som Adobe Marketing Cloud og utbredte CRM-systemer som Microsoft Dynamics CRM. Nå inngår Adobe et strategisk samarbeid med Microsoft for tettere å integrere de to løsningene så virksomheter kan bruke data for å kommunisere målrettet med sine kunder på tvers av plattformer.

– Det har tidligere vært en utfordring for virksomheter å utnytte f.eks. kjøpshistorikk, og som kunde har nok de fleste opplevd markedsføring som bommer helt. Vårt samarbeid med Microsoft gjør det mulig for virksomheter å samle all kunnskap om kundene på tvers av alle plattformer, så de opplever at man faktisk lytter og er mer relevant og målrettet, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Samarbeidet vil bety en integrert CRM-markedsløsning designet for en rekke bransjer, som f.eks. finans-, reiseliv- og hotellbransjen. Samarbeidet ble offentliggjortunder Adobe EMEA Summit i London, selskapets årlige konferanse om digital markedsføring. Adobe samarbeider fra før av med Microsoft bl.a. rundt Azure for streaming av globale arrangement som OL og Superbowl.

Bedre kontroll på digitalt innhold
Samtidig har Adobe arbeidet hardt med å integrere Creative Cloud enda tettere med Marketing Cloud. Nå lanseres 30 nye oppdateringer som skal gjøre det enklere å knytte store datamengder sammen med kreativt innhold.

Mengden av digitalt innhold vokser og det har lenge vært et behov for tettere integrasjon mellom kreative verktøy og markedsføringsløsninger. Med nye administrasjonsmuligheter for assets i Adobe Experience Manager kan man akselerere og optimalisere arbeidsflyten mellom det kreative og markedsmessige arbeidet. I tillegg kan man synkronisere, lagre og dele innhold på tvers av markedsføringsløsninger og Creative Cloud.

– Den dypere integrasjonen mellom Marketing Cloud og Creative Cloud gjør det enkelt å lage digitalt innhold med kreative verktøy og deretter administrere, levere og kontinuerlig optimalisere dette med de beste markedsføringsløsningene, sier Bodolla.

Eksempelvis kan virksomheter nå bruke Adobe Experience Manager til å konvertere Photoshop-filer lynraskt til web- og mobilopplevelser, uten behov for koding av noe slag. Andre fordeler er ‘shoppable hotspots’ i videoinnhold og forbedret integrasjon med InDesign som lar markedsførere overføre grafisk informasjon direkte til templates.

Ensemble teknologi – kreativitet i sanntid
For å styrke sin ‘programmatic advertising’-portefølje har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective. Det gjør at markedsavdelingen nå blir i stand til, i sanntid, å velge kreativt innhold i form av f.eks. illustrasjoner eller videoer når det kjøpes online-annonser.

Ensemble-teknologien blir en del av Adobe Media Optimizer og gjør utrulling av online-annonser mer effektivt siden innhold, visuelt uttrykk og tone automatisk tilpasses forbrukeren. Denne teknologien kalles også Dynamic Creative Optimization.

– Det visuelle aspektet og tonen kan være avgjørende for annonsenes effekt. Med de nye funksjonene fra Ensemble kan virksomheter treffe relevante målgrupper ekstremt presist og sørge for at annonsenes visuelle uttrykk automatisk tilpasses personen som ser annonsen, sier Håkan Cedell, nordisk salgsdirektør hos Adobe.

Ensemble gir nye muligheter for annonsering via HTML5-standarden og forbedret ‘retargeting’ og vil finnes både som en frittstående løsning og som en del av Adobe Media Optimizer, som igjen er en del av Adobe Marketing Cloud.

Les mer om Adobe Marketing Cloud og Microsoft Dynamics her.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324