Adobe og Microsoft samarbeider

PUBLISERT: 4 mai 2015
OPPDATERT: 21 mars

Adobe og Microsoft inngår strategisk partnerskap innen digital markedsføring. Adobe vil i samarbeid med Microsoft integrere Adobe Marketing Cloud med Microsoft Dynamics CRM. Samtidig integreres Creative Cloud og Marketing Cloud enda tettere, for at brukere bedre kan håndtere digitalt innhold. I tillegg har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective, noe som vil muliggjøre tilpassing av kreativt innhold i annonser i sanntid.

Verdensledende merkevarers skjerpede konkurranse om å levere de beste kundeopplevelsene skaper et økende behov for at samspill mellom avanserte markedsføringsløsninger som Adobe Marketing Cloud og utbredte CRM-systemer som Microsoft Dynamics CRM. Nå inngår Adobe et strategisk samarbeid med Microsoft for tettere å integrere de to løsningene så virksomheter kan bruke data for å kommunisere målrettet med sine kunder på tvers av plattformer.

– Det har tidligere vært en utfordring for virksomheter å utnytte f.eks. kjøpshistorikk, og som kunde har nok de fleste opplevd markedsføring som bommer helt. Vårt samarbeid med Microsoft gjør det mulig for virksomheter å samle all kunnskap om kundene på tvers av alle plattformer, så de opplever at man faktisk lytter og er mer relevant og målrettet, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Samarbeidet vil bety en integrert CRM-markedsløsning designet for en rekke bransjer, som f.eks. finans-, reiseliv- og hotellbransjen. Samarbeidet ble offentliggjortunder Adobe EMEA Summit i London, selskapets årlige konferanse om digital markedsføring. Adobe samarbeider fra før av med Microsoft bl.a. rundt Azure for streaming av globale arrangement som OL og Superbowl.

Bedre kontroll på digitalt innhold
Samtidig har Adobe arbeidet hardt med å integrere Creative Cloud enda tettere med Marketing Cloud. Nå lanseres 30 nye oppdateringer som skal gjøre det enklere å knytte store datamengder sammen med kreativt innhold.

Mengden av digitalt innhold vokser og det har lenge vært et behov for tettere integrasjon mellom kreative verktøy og markedsføringsløsninger. Med nye administrasjonsmuligheter for assets i Adobe Experience Manager kan man akselerere og optimalisere arbeidsflyten mellom det kreative og markedsmessige arbeidet. I tillegg kan man synkronisere, lagre og dele innhold på tvers av markedsføringsløsninger og Creative Cloud.

– Den dypere integrasjonen mellom Marketing Cloud og Creative Cloud gjør det enkelt å lage digitalt innhold med kreative verktøy og deretter administrere, levere og kontinuerlig optimalisere dette med de beste markedsføringsløsningene, sier Bodolla.

Eksempelvis kan virksomheter nå bruke Adobe Experience Manager til å konvertere Photoshop-filer lynraskt til web- og mobilopplevelser, uten behov for koding av noe slag. Andre fordeler er ‘shoppable hotspots’ i videoinnhold og forbedret integrasjon med InDesign som lar markedsførere overføre grafisk informasjon direkte til templates.

Ensemble teknologi – kreativitet i sanntid
For å styrke sin ‘programmatic advertising’-portefølje har Adobe kjøpt Ensemble-teknologien fra Collective. Det gjør at markedsavdelingen nå blir i stand til, i sanntid, å velge kreativt innhold i form av f.eks. illustrasjoner eller videoer når det kjøpes online-annonser.

Ensemble-teknologien blir en del av Adobe Media Optimizer og gjør utrulling av online-annonser mer effektivt siden innhold, visuelt uttrykk og tone automatisk tilpasses forbrukeren. Denne teknologien kalles også Dynamic Creative Optimization.

– Det visuelle aspektet og tonen kan være avgjørende for annonsenes effekt. Med de nye funksjonene fra Ensemble kan virksomheter treffe relevante målgrupper ekstremt presist og sørge for at annonsenes visuelle uttrykk automatisk tilpasses personen som ser annonsen, sier Håkan Cedell, nordisk salgsdirektør hos Adobe.

Ensemble gir nye muligheter for annonsering via HTML5-standarden og forbedret ‘retargeting’ og vil finnes både som en frittstående løsning og som en del av Adobe Media Optimizer, som igjen er en del av Adobe Marketing Cloud.

Les mer om Adobe Marketing Cloud og Microsoft Dynamics her.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag