Emballasjeindustrien på hugget

Talerne samlet seg etter hvert til paneldebatt, hvor tilhørerne kunne stille spørsmål. Fra venstre mot høyre sees Lars Samuelsson fra Lunds Universitet, Anna Bergstrand fra Chalmers University og Jesper Clement fra Copenhagen Business School.

Talerne samlet seg etter hvert til paneldebatt, hvor tilhørerne kunne stille spørsmål. Fra venstre mot høyre sees Lars Samuelsson fra Lunds Universitet, Anna Bergstrand fra Chalmers University og Jesper Clement fra Copenhagen Business School.

Hvilke forsknings- og utviklingsprosjekter materialiserer seg i emballasjeindustrien de kommende år? Det er temaet for Packbridges Research Forum, som ble avholdt for andre gang den 7. mai i universitetsbyen Lund i Skåne. 150 deltagere hadde møtt frem, de fleste fra Norden, noen fra andre europeiske land og enkelte kom helt fra USA.

Packbridge er en internasjonal interesseorganisation med base i Skåne, hvor en stor del av den svenske emballasjeindustrien holder til. Deres arrangementer foregår på engelsk for å nå så bredt ut som mulig.

Dette års Research Forum hadde naturlig nok en rekke innlegg om forskning og utvikling innenfor emballasjer og coatings, men hadde også fokus på forbrukeradferd og -tendenser.

Skumemballasje basert på bio-restprodukter
SmartFoam er en ny type emballasje fremstilt av biprodukter fra skog- og landbruksproduksjon. Biproduktet heter hemicellulose og har forskjellige egenskaper alt etter om det kommer fra mykt treverk, harde tresorter eller planter. Anna Bergstrand fra Chalmers University fortalte at man er kommet langt med utvinning og karakterisering av de forskjellige hemicelluloser og arbeider intensivt for å finde formler som kan sikre SmartFoamens forskjellige egenskaper til forskjellige formål. Ett av de avgjørende poengene med SmartFoam er at det er basert på en 100 % fornybar ressurs i motsetning til de oljebaserte skumemballasjene.

Graphene gir nye perspektiver på barrierer
Et annet spennende produkt er Graphene. Graphene er et ett atom tykt kullfibermateriale med helt unike egenskaper. Det er vann- og lufttett, halvgjennomsiktig og kan være både elektrisk og termisk ledende. Det er kun få år siden at Graphene ble isolert for først gang, og i 2010 utløste det en Nobelpris til to forskere på University of Manchester.
Helen Thelander fra Chalmers University fortalte at man i Sverige har store ambisjoner om å være førende innenfor Graphene forskning, utvikling og produksjon. Blant målene er at man i 2017 skal ha tre svenskproduserte Graphene-produkter på markedet, hvilket ifølge henne selv er et temmelig ambisiøst mål. Graphene kan brukes i en lang rekke forskjellige industrier og anvendelsesområder. Emballasje er bare en av disse.

Trykte barrierer viser lovende resultater
Spesialist i trykkteknologi hos Innventia, Peter Rättö fortalte om forskning om å anvende trykkteknikken til dannelse av matvarebarriere i emballasjeproduksjonen. Et særdeles interessant perspektiv for den grafiske bransjen. Kort fortalt er fordelene ved å anvende trykkteknologien at man kan bruke mindre coating, oppnå en bedre sikkerhet ved å benytte flere påføringer (som man typisk gjør i trykk) og at man kan gjøre det partielt på kritiske steder, hvilket øker barriereegenskapene. På den måten skulle det kunne bli både bedre og billigere å benytte trykte barrierer.
Et annet spennende prosjekt er trykk med transparens. Innventias forskning viser at ved å påføre en såkalt ”transparent” farge kan papir, som ellers er ugjennomsiktig, oppnå gjennomsiktighet eller transparens. Det vil f.eks. bety at man produsere vinduskonvolutter ved å påføre en spesiell olje i trykkmaskinen.

Added value avgjøres av kunden
Annika Ohlsson fra Lunds Universitet stilte spørsmål ved begrepet «added value», som ofte dras inn i foredlingen av blant annet emballasje, og påviste stor forskjell på hvordan foredling anvendes, både innenfor forskjellige varekategorier, men også på tvers av alder, kjønn og kulturer. Hun viste eksempler på emballasje til melk, medisin og luksus pleieprodukter og lekte med tanken om f.eks. å benytte kjønnsinndelingen av luksus pleieprodukter på melk! En kreativ og interessant øvelse.
Jesper Clement fra Copenhagen Business School fortalte om forskningen innenfor forbrukernes butikkadferd. Hva er det som styrer våre valg av produkter i butikken? Forskningen tyder på at vi er langt mindre rasjonelle enn hva vi går og innbiller oss. Vi søker trygghet i gjenkjennelsen av form og farge, velger bort all informasjon vi ikke umiddelbart forstår (ofte tekst), bruker relativt lang tid på å forvisse oss om at vi tok den riktige varen og så innfanges vi av ting som skiller seg ut.

Packbridge Research Forum beveger seg på et høyt plan men kan bestemt anbefales, hvis man gjerne vil være med på å ta en titt i krystallkulen.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *