Personlig tilpasset trykk endrer handelsopplevelsen

Byline CanonDen raske økningen av tilkoblede enheter, inkludert datamaskiner og mobilteknologi, samt fremveksten av sosiale medier, har ikke bare endret måten vi kommuniserer på, men også oppfatningene og forventningene våre. Det finnes flere valgmuligheter enn noensinne i en verden der vi ofte kan bestemme nøyaktig hva vi vil ha og når vi vil ha det.

Handelsbransjen har, mer enn noen andre, merket effekten av denne atferdsendringen, og merkevarene og detaljhandlerne må ta dette innover seg og bruke nye innovasjoner for å fortsatt engasjere kundene på deres kundereise.

Det er også i stor grad takket være digital innovasjon at butikkene, både små og store, nå kan hente inn dataene og informasjonen de trenger for å skreddersy produkter og tjenester til hver enkelt kunde. Resultatet er at kjedebutikker, designere og nettgründere i stadig større grad utforsker kreative ideer og utvikler ny forretningsvirksomhet basert på produksjon av et stort spekter av personlig tilpassede produkter med tilleggsverdi.

Produktene og tjenestene som forbrukerne kjøper er imidlertid bare ett element i den personlig tilpassede kundeopplevelsen. Hvordan kjøperen engasjeres av en merkevare er helt avgjørende for den endelige kjøpsavgjørelsen. Detaljhandlerne har derfor innsett at reisen de tar kundene med på, inkludert hva de hører, hvordan de engasjerer seg og hva de ser, kanskje utgjør den største muligheten for tilpassing og representerer kanskje spesielt en stor mulighet innen trykk.

Mesteparten av dagens handel skjer fremdeles i fysiske butikker, og detaljhandlerne og merkene er klar over at butikkene må oppmuntre forbrukerne i hele prosessen fram mot kjøpet.

Den først interaksjonen mellom kjøperen og butikken er vindusutstillingen og innredningen. Forseggjorte vindusdekorasjoner som inneholder produkter som selges i butikken, som har kreativ og dynamisk utforming, vil uten tvil pirre interessen hos forbipasserende. På samme måte vil et nøye gjennomtenkt interiør med utstillinger og butikkreklame oppmuntre forbrukerne til å ta en ekstra titt. Det er imidlertid viktig at dette oppdateres regelmessig for å holde på forbrukernes interesse. Trykt interiørdekor av høy kvalitet er blitt en enkel måte å fornye interiøret på, og skaper et nytt uttrykk for å gi kundene som besøker butikken en ny opplevelse. Detaljhandlerne kan tilpasse utstillinger og annet til sesongbaserte aktiviteter eller lokale tradisjoner for å gi kundene en følelse av relevans.

Likeledes er personlig innpakning blitt utrolig viktig for å tiltrekke seg kundenes oppmerksomhet og drive etterspørselen. Da Coca-Cola testet sin «Del en Cola»-kampanje, økte forbruket med opptil 7 prosent i enkelte regioner, takket være kampanjens skreddersydde tilnærming.

Konseptet med å tilby stadig mer personlige varer og tjenester har ført til en økning i salgsplattformer som NotOnTheHighStreet.com, der mindre selskaper kan tilby produkter basert på kundens personlige preferanser. Likeledes har Moonpig hatt stor suksess med å tilby kundene muligheten til å opprette og skrive ut personlig tilpassede gratulasjonskort i profesjonell kvalitet.

Skal detaljhandlerne lykkes i dette flerkanalsmiljøet, må de imidlertid integrere markedsføringen med andre former for kommunikasjon. Personlig tilpasset, trykt kommunikasjon som kuponger, klesmerkelapper, kataloger og direkte reklame kan fungere som et tilgangspunkt til den digitale verdenen. Det kan representerer «en ny bane til kjøp» eller fungere sammen med innovasjoner som utvidet virkelighet, nærfeltskommunikasjon (NFC) eller QR-koder, for å skape en sømløs og engasjerende kundereise.

Tenk deg et personlig tilpasset magasin der leserne kan bruke en smarttelefon-app til å skanne alle produkter på alle sider, og tas videre til den digitale arenaen der informasjonen, inspirasjonen og muligheten til å kjøpe er bare et klikk unna. Kunden, forlaget og leverandøren er alle vinnere.

Net-A-Porter, et nettbasert magasin og nettbutikk som selger luksusmote, lanserte nylig det trykte motemagasinet, Porter. Magasinet er myntet på de kundene som foretrekker en mer tradisjonell shoppingopplevelse. Selskapet ønsket imidlertid ikke å støte bort kjernepublikumet (på den digitale arenaen) og for å opprettholde synergien på tvers av merket, ble det trykt QR-koder på sidene i magasinet. Det ga brukerne mulighet til å gå fra innhold til handel på et øyeblikk.

Det er ikke lenger slik at bilder, illustrasjoner og design kun skrives ut på papir, men på et mangfold av materialer. Maskinvaren er i konstant utvikling og det er nesten ingen grenser for hva det er mulig å skrive ut på i dag – metall, tekstiler, tapet, tre, plast og mye mer.

Det blir stadig tydeligere at personlig tilpasning er en avgjørende faktor for kundeengasjement. I stedet for å betraktes som en bonus, er en skreddersydd kundeopplevelse blitt en tjeneste som kundene i stadig større grad forventer. Dagens trykk- og utskriftsmuligheter representerer en enorm mulighet for detaljhandelen ved at de får verktøyene som trengs for å tilby en personlig opplevelse i alle ledd av kundereisen – fra kjøpsvurdering til kjøp og ettersalg.

Denne artikkelen er skrevet av av Anton Strand, Channel Director, Wide Format Group i Canon Norge.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: