Nettannonser blokkeres stadig mer

PUBLISERT: 30 juni 2015
OPPDATERT: 30 juni

reklamefriTall fra Sverige viser at 31 prosent av alle menn nå blokkerer nettannonser, mens 18 prosent av alle kvinner gjør det samme. I Norge har 16 prosent av befolkningen, altså nærmere 800 000 av oss, lastet ned et program som blokkerer nettannonser, ifølge TNS Gallups.

Det finnes flere forskjellige programmer som kan installeres på forskjellige nettlesere, og det mest kjente verktøyet heter AdBlock (må ikke forveksles med AdBlock Plus). Dette kan integreres med populære nettlesere som Firefox, Chrome, Safari og Opera. Programmer som Adblock er internetts versjon av postkassenes «Reklame, nei takk!»-klistremerker. Funksjonen gjør at annonser identifiseres idet nettsiden lastes inn til nettleseren og filtreres vekk før brukeren ser nettsiden.

Analytiker og daglig leder i ESV Dinamo, Bente Sollid Storehaug, sier i en kronikk i Kampanje.no og på sin blogg at teknologien vil ta et kvantesprang i retning av å bli mainstream på mobil. Med oppgraderingen av Safari i IOS 9 vil også denne nettleseren støtte Adblock. Mobil er nå den hurtigst voksende mediekanalen. Hittil har annonseblokkering i hovedsak vært i bruk på stasjonære maskiner.

Omlag 144 millioner nettbrukere skal ha benyttet programmer for annonseblokkering i fjor. Nå kan antallet øke dramatisk, skriver Media Monitor.

Nettavisene taper penger, og nå vurderer flere store mediehus å blokkere de leserne som blokkerer reklame. VG og andre Schibsted-aviser fått med seg blant andre Dagbladet og TV 2 i en allianse for å se hvordan de skal møte utfordringen med at mange velger bort annonsene.

Ett tiltak kan være å stenge ute de som har program som blokkerer reklame, sier kommersiell direktør Christian Haneborg i VG til NRK.

– Noen av de tiltakene som har blitt diskutert i denne prosjektgruppen – uten at det er konkludert – er å blokkere innholdet for dem som blokkerer reklame, sier han.

Både VG og Nettavisen har tidligere plassert bannere der reklamen skulle vært, og bedt lesere som blokkerer annonser om å skru av dette verktøyet.

– Nettavisen kommer også til å blokkere brukere som bruker annonseblokkering, og støtter Schibsted 100 prosent i deres tiltak, har redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen tidligere sagt til Dagens Næringsliv. De skriver også at annonseblokkeringen anslås å koste norske mediehus minst en kvart milliard i året i tapte annonseinntekter.

Bård Espen Hansen i TV2.no sier det er viktig at bransjen står samlet.

– Dersom dette skal ha en effekt, så må de kommersielle mediene stå sammen og forhåpentligvis få folk til å fjerne annonseblokkererne for å få det gode innholdet vi lager, sier han. Han sier at konsekvensen av at folk ikke ønsker å betale for innhold, til syvende og sist fører til at det forsvinner.

I tillegg til å vurdere blokkering av dem som blokkerer reklame, drøfter mediehusene også andre mer langsiktige tiltak. Det kan bety mer brukerbetaling for at mediehusene skal bli mindre avhengige av annonseinntekter, sier Christan Haneborg i VG.
– Framover kommer man til å se at flere av de mer fremgangsrike mediehusene kommer til å ha noe inntekter fra brukerbetaling og noe fra annonser. I dag er det en stor overvekt av annonser.

Les videre

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Mutoh og Hasler: Nye stjerner i Marabus sortiment

Forhandleren Marabu inviterte nylig til åpent hus i sitt skandinaviske hovedkontor i Malmø. Det ble en suksess med 130 besøkende. Dagen bød på en rekke spennende maskinnyheter, blant annet printere fra Mutoh og et praktisk skjærebord fra Hasler.
mutoh-scheidung-daniela

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Siste nytt

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000