Får du utnyttet din RIP?

PUBLISERT: 11 august 2015
OPPDATERT: 11 august

RIP betyr Raster Image Processor, og engang var det «bare» det den gjorde, omsatte en sidebeskrivelse til punkter og prikker, som kunne printes på et medium. Slik er det ikke lenger. Gradvis har behovene vokst til å omfatte overlapping, utskytning, fargestyring og i dag har de utviklet seg til hele workflowsystemer, hvor integrasjonen til Management Informations Systems (MIS) synes å være det neste.

Fargestyring har vært et avgjørende element i en lengre periode. Det skyldes den stigende bruken av forskjellige medietyper og flerfargesystemer (især på storformatområdet) og ikke minst varemerkekundenes stigende krav til kvaliteten.

Men i takt med at kundene leverer mer og mer materiale ferdig, har behovet for kontroll (preflight) også steget. Det har hos mange virksomheter vært drepende å skulle kontrollere kundenes ferdige materiale. Det skyldes at kundene forventer lavere priser når de leverer ferdige produkter, men som dessverre krever unødig mye tid å kontrollere og eventuelt rette. Ved hjelp av hotfolders og standardiserte oppsett er mye av dette arbeidet automatisert. Det handler om å fjerne de såkalte touchpoints, hvor menneskelig arbeidskraft er involvert.

Web-to-print er blant de nyere tiltakene, hvor kunderne direkte kan laste opp og bestille prints, uten at oppgaven i prinsippet behøver å håndteres internt. Der er ingen tvil om at hvis oppgavene skal bli fortjenestebringende, er det en av løsningene. Men virker det? Brukes det?

Endelig rommer Rippen etter hvert så mye data om hele produksjonsforløpet, at det er opplagt å utnytte det i sine kalkyler, etterkalkyler, planlegging m.m.
Printworkflowet er mye mer enn å rippe sine dokumenter, men spørsmålet er om du får utnyttet potensialet i ditt system?

Amerikanerne har lagd en oversikt over mulighetene og begrensningene i de forskjellige populære rippene. Du kan laste ned en PDF-fil som sammenstiller disse dataene her.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324