Færre trykksaker men mer bling

PUBLISERT: 14 desember 2015
OPPDATERT: 14 desember

I en artikkel i det nyeste Print Power magasinet går det frem at markedsføring i trykte medier er synkende, men kundene er ofte villige til å betale mye for de mer avanserte effektene. Trenden er at når trykksaker først brukes som virkemiddel, så får de en mer betydningsfull rolle, ikke minst for å styrke og bygge merkevarer.

For ikke lenge siden var foliering, preging, stansing og lakk det ypperste av hva man kunne påføre trykk, og kostnadene kunne sjeldent forsvares i forhold til effekten. Men nå dukker spesialeffektene opp i stadig nye sammenhenger. I den svenske designkonkurransen Svenska Designpriset, som hvert år får inn omkring 400 eksempler på formgiving fra svenske bedrifter og designere, er det konkrete beviser på nettopp dette.

– Bruken av spesialeffekter har absolutt økt. Det er utstrakt bruk av preging, foliering, stansing og annen avansert trykk, sier Dick Ander, sjef ved Batteri Kommunikation og grunnlegger og arrangør av Svenska Designpriset.

Trenden med sjeldnere, men mer påkostet trykk oppleves flere steder i bransjen. Johan Eriksson i merkevare- og designbyrået 25AH sier at de i de siste fire-fem årene har sett at trenden går mot bruk av dyrere trykk.

– Mye er blitt digitalt, men når bedriftene vil lage en trykksak er de mer opptatt av å lage noe som virkelig blir verdsatt. Da er de også klare for å ta en høyere kostnad med bedre papir, ekstra materialer og effekter som preging og lignende, sier Eriksson.

– Det er mer fokus på å lage en fin trykksak, enn på prisen. Det gjelder tradisjonelle trykksaker som brosjyrer og årsrapporter, men også andre typer kommunikasjon. Eiendomsselskaper lager for eksempel dyre presentasjoner av nye prosjekter, gjerne i bokform. Presentasjonene blir en stor del av det totale bildet og skal bidra til at helhetsopplevelsen er fullkommen. Mottakerne skal virkelig føle at dette er et fint sted å bo og at kvaliteten er vektlagt, sier Johan Eriksson.

Også hos innholdsbyrået Spoon blir trykksakene færre, men mer kostbare.

– Det som blir laget er et veldig eksklusivt tilskudd i miksen av analogt og digitalt. Et eksempel er Skanska Nya Hem som har gått fra å lage et tradisjonelt kundeblad til et tykt og påkostet magasin én til to ganger i året, sier Björn Owen Glad, markedssjef i Spoon.

Carl-Johan Ekberg ved Art of Brand løfter frem et annet aspekt som påvirker: – Jeg tror at flere og flere verdsetter noe konkret å holde i som ikke er en mobiltelefon. Det handler ikke bare om at det skal være eksklusivt, det handler fremfor alt om at det skal være taktilt. Og om man skal spisse det så er det i papiret, pregingen, folieringen og andre effekter det eksklusive sitter, uansett hvor fine bilder du måtte ha, sier han.

Men det handler ikke bare om strategisk merkevarebygging eller emosjonell kommunikasjon. En del av utviklingen forklares med økt kompetanse på både kjøper- og selgersiden.

– Jeg tror alle vi som har jobbet med produksjon er blitt bedre på å selge verdien av dette til kundene, samtidig som de på sin side er mye mer bevisste om mulighetene. De kommer gjerne med egne ideer, ofte basert på hva de har sett at andre gjør, sier Johan Eriksson.

Økt bruk av eksklusive løsninger skyldes også at trykkeriene er blitt flinkere med spesialeffekter de siste årene.

– De jobber i en tøff bransje så det gjelder å henge med i utviklingen og informere om hva som er mulig. Jeg synes de er gode på å formidle hva som kan gjøres og hvordan det fungerer. mener Eriksson.

Selv om kostandene ved enkelte spesialeffekter har sunket er det likevel dyrere enn vanlig trykk. Og noen ganger er det høyere enn kunden tror. Noen av de som ønsker seg eksklusivitet i sine trykksaker trekker seg når de hører den forhøyede prisen. Likevel er det fler og fler som har forstått at en bedrifts trykksaker er med på å definere kvalitet overfor bedriftens kunder.

– Selvfølgelig er kundene kostnadsbevisste, men vi har merket at de er mer opptatt av kvaliteten og villige til å investere i bedre trykksaker når de skal ha laget noe. Virksomheten ser det som en innsats for å bygge merkevare, sier Johan Eriksson.

Han er også overbevist om at det er en lønnsom investering for kundene.

– Det skaper en wow-effekt. Jeg tror mottakeren føler at avsenderen av disse trykksakene er en kvalitetsbevisst bedrift, og som ikke lager noe uten et gjennomarbeidet mål. Og når noen legger ned energi i produksjonen og resultatet blir bra, både innholdsmessig og visuelt, da blir det vanskelige å ikke legge merke til det og faktisk gi det oppmerksomhet. På den måten lever det også lenger.

Kilde: Print Power

Beatles var pionerer på mange områder, også innen trykksaker. Deres selvtitulerte album fra 1968 hadde et helt hvitt omslag (derav klengenavnet "White album") med bandnavnet uthevet som relieff fra papiret. I tillegg var omslagene individuelt nummerert. I desember 2015 ble nr 0000001 solgt på auksjon for 790 000 dollar, og ble dermed verdens dyreste grammofonplate.
Beatles var pionerer på mange områder, også innen eksklusive trykksaker. Deres selvtitulerte album fra 1968 hadde et helt hvitt omslag (derav klengenavnet «White album») med bandnavnet uthevet som relieff fra papiret. I tillegg var omslagene individuelt nummerert med utstansede sifre. I desember 2015 ble nr 0000001 solgt på auksjon for 790 000 dollar, og ble dermed verdens dyreste grammofonplate.

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Glade fjes på prisutdelingen på Empack i Stockholm for Packnorth Award 2025

Det var glade ansikter hos Empack i Kista utenfor Stockholm da vinnerne av Packnorth-prisen ble annonsert. Juryleder Bo Wallteg presenterte vinnerne og noen tilleggspremier som ble delt ut.
wellplastx
Glade fjes på prisutdelingen på Empack i Stockholm for Packnorth Award 2025

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683
Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Her er årets Pantonefarge!

Pantone Color Institute har valgt Mocha Mousse som årets Pantone-farge i 2025.
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911
Her er årets Pantonefarge!