Kraftfullt budskap på Connect

PUBLISERT: 25 januar 2016
OPPDATERT: 21 mars
Guy Gecht
Guy Gecht

Guy Gecht var tydeligere enn på mange år da han åpnet årets Connect-konferanse i Las Vegas. Noen av hans ideer er i konflikt med det vi vanligvis ser på som sannheter ved grafisk og storformatproduksjon. Med sine seks gode råd i ryggraden, tror jeg at mange bedrifter kan navigere i løpet av de neste tre årene…

Guy Gecht har nå vært 20 år i selskapet, hvorav 16 som konsernsjef. Følger du IT selskaper kan du konstatere at 90 prosent av deres toppsjefer sitter i mindre enn ti år.

– Ettersom jeg har holdt på så lenge, skjer det stadig oftere at folk ringer meg for å diskutere hvordan de skal tenke, handle og investere. Det kan noen ganger gjøre meg bekymret for at jeg er i ferd med å bli en Yoda, sier Guy Gecht som en innledning til de seks trender som han velger å fokusere på.

1. Forvent en økende endringstakt.

– Automotive med selvkjørende biler kommer til å forandre verden. Det blir færre ulykker, vi kan arbeide mens vi kjører, osv. De færreste kommer til å eie sin egen bil. Hvorfor eie når du ikke trenger å bekymre deg verken for parkering eller vedlikehold.

– Jeg tror at dette vil komme snart. Der jeg bor, ser jeg fler og fler selvkjørende biler. Min egen bil har en slik semi-funksjon. Den har 40 sensorer som fanger opp alt – inkludert fartsgrenser. Den holder riktig avstand og stanser i tide.

– Dette har gått mye raskere enn jeg trodde.

En ledetråd får vi om vi ser hvor lang tid det tok å nå 50 millioner brukere. For radioen tok det 38 år, for TV 13 år, for internett fire år, mens Facebook nådde 50 millioner brukere på to år.

Med nettverkseffekten går alt mye raskere. Tenk gjerne på hvordan du kan utnytte det i din virksomhet.

Dagens største IT-selskap er Apple, som er verdt 763 milliarder dollar. Den nest største er Google med 373 milliarder, kinesiske Alibaba med en verdi på 233 milliarder dollar, og Facebook med 226. Bare ett av disse selskapene, Apple, eksisterte for 15 år siden.

2. Når du møter en sterkere motstander må du være bevegelig.

Gjør som i judo – når noen er sterkere og trykker på, så møt det med å rygge. Beveg deg med kraften. Når du ser en sterk trend i markedet er det lurt ikke å slåss imot, men se hvordan du kan tilpasse din bedrift slik at den passer inn med det nye.

– Vi kjøper de samme produktene som før, men vi kjøper ti prosent av dem på nettet. Tilsvarende var det bare et par prosent for syv år siden.

For et trykkeri kan det innebære å skape produkter og gjøre dem åpent tilgjengelig for alle potensielle kunder på nettet.

3. Gå etter de korte opplagene, for de er fremtiden.

Lærer du deg å håndtere de korte opplagene, så har du plassert deg godt for fremtiden. Opplagene for amerikanske trykkerier er halvert de siste fire årene, og det er ventet en ytterligere halvering frem til 2018. Samtidig må man da kunne håndtere 100 i stedet for 25 ordre per dag, for å ha uendret volum.

Den som klarer å oppnå lønnsomhet i de små opplagene vet at det gradvis kommer fler og fler slike. Det er altså et økende marked som fører til den langsiktige lønnsomheten. Den som blir dyktig på de korte opplagene, med rask omsetning, ligger bedre an når stadig flere opplag fortsetter å synke.

4.  Tenk bredere enn papir

– Trykk handler om mye mer enn papir. Åpne deg for å trykke på mange forskjellige materialer – noe som blir lettere med inkjet, sier Guy Gecht.

Inkjet er berøringsfritt, og du kan trykke på stoff, fliser, tre, glass og tepper – i tillegg til på papir.

Deretter forteller Guy Gecht om den nye nettportalen som de har utviklet for sine kunders bilder. Det heter Imagingofthings.com og der er det er meningen at kundene kan laste opp motiver og bilder som andre brukere får tillatelse til å bruke. Nettstedet er stengt for andre enn de kundene som er registrert.

5. Ikke rør ting som du kan automatisere

Når du åpner pakken din og tar ut boken du bestilte fra Amazon, så er du trolig den første personen som tar i boken. Hele prosessen er i dag så automatisert – og da er fortsatt snittopplaget på Amazon under tre eksemplarer.

Systemene for arbeidsflyt holder på å utvikles til å bli svært sofistikert. Når jeg taster inn at trykkeren min har blitt syk, så rekalkulerer systemet umiddelbart for å kompensere for det som han ellers skulle ha trykket. Og omregningen er avansert og tar eksempelvis hensyn til:

• At jobber på samme papirkvalitet fortsatt sorteres og ligger ved siden av hverandre

• Å prioritere jobber som må gjøres for at ikke etterfølgende maskiner skal stå stille

• At det trykkes på den mest økonomiske måten

• At mest mulig produksjon leveres i tide

Det handler også om at jobber skal kunne bestilles på nettet, hvorfra en komplett jobbseddel opprettes og sendes rundt i systemet, hvor maskinene automatisk stilles inn og produksjonene kan gjøres. Etter at produksjonen er gjort samles det inn informasjon om hvordan det hele gikk, slik at fremtidige beregninger av liknende jobber blir mer presise.

6. Satser du ikke, har du ikke en sjanse til å vinne

– Den amerikanske generalen i ørkenkrigen, og senere utenriksminister Colin Powell sa en gang at han brukte 70 prosent fakta og 30 prosent magefølelse når han tok sine beslutninger. Det er en god balanse, sier Guy Gecht som påpeker at det alltid er en risiko forbundet med å satse.

– Men hvis du ikke er villig til å risikere noe, kan du ikke vinne.

Men det kan ofte være vanskelig å vite hva som er riktig å satse på. For alle kan ikke begynne å trykke tekstiler eller emballasje, for å ta et par av de områdene som er spådd en lovende fremtid for digitaltrykk. Funksjonelt trykk krever også ofte spesialkunnskaper og spesielt utstyrte maskiner. Det er klokt å prøve å samle mest mulig fakta – og så satse på det som føles morsomst å holde på med.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag