Utskrift i senter av revolusjonen i kreative næringer

PUBLISERT: 31 mars 2016
OPPDATERT: 31 mars

-I dag er det nesten 2,5 ganger så mange europeere som jobber i kulturelle og kreative næringer som i bilindustrien. Det er faktisk slik at den kreative økonomien utgjør 4,2 prosent av Europas BNP, og kulturelle og kreative næringer er Europas tredje største arbeidsgiver. Dette er imidlertid et landskap i rask endring, noe som innebærer at næringen må omfavne en rekke trender i dag for ikke å havne bakpå i fremtiden, skriver Anton Strand, Channel Director, PPG, Wide Format Group, Canon Norge

Anton Strand, no 5000Digitalisering er utvilsomt en av de største trendene. Ikke bare har digitaliseringen endret måten vi jobber på, den har også banet vei for helt nye forretningsmodeller – innen produksjon, distribusjon og forbruk – som integrerer innhold av høy verdi med teknologi. Digitalinntektene har bidratt enormt i den kreative økonomien, og tilført hele 30 milliarder euro i løpet av de siste ti årene. Denne trenden vil fortsette inn i fremtiden, der digitalsegmentet vil by på enda flere måter å bruke og distribuere kreative produkter på.

Skreddersøm og personliggjøring er en annen stor trend. Vi har sett at reklamebransjen har gått veien fra massemarkedsføring til direktereklame og til og med mikromålrettet markedsføring, drevet frem av den stadig økende bruken av digitale enheter. Med digital teknologi og digitaltrykk som er som skapt for å imøtekomme stadig flere og mer varierte kundeforventninger, omfavner bransjer over hele verden muligheten til å skaffe seg og pleie kunder på en mer personlig måte. Og det er det god grunn til: en Bain-undersøkelse blant over 1 000 nettkunder avdekket at 25–30 prosent var interessert i personlig tilpasning. Selv om det er vanskelig å måle det samlede potensialet, vil det si at hvis 25 prosent av nettsalget av sko omfattet tilpasning, ville det tilsvare et marked på 2 milliarder dollar i året.

Til sist har vi 3D-utskrift. Selv om det har eksistert i flere tiår, er 3D-utskrift et annet viktig vekstområde innen kreative næringer. Ifølge Gartner forventes det at sluttbrukernes investeringer i 3D-skrivere på verdensbasis vil øke fra 1,6 milliarder dollar i 2015 til ca. 13,4 milliarder dollar i 2018[5]. 3D-utskrift har revolusjonert måten produksjons- og teknologiselskaper jobber på. 3D-utskrift har nemlig gjort det mulig å produsere engangs prototyper i høy kvalitet til en rimelig pris, noe som gir både nystartede og veletablerte foretak frihet og fleksibilitet til å eksperimentere og være mer kreative i utviklingen av nye produkter. Ta for eksempel RolIs-Royce – der skjer det hele i en større skala. De planlegger faktisk testing med en jetmotor som ifølge selskapet er utstyrt med den største komponenten som noensinne er laget ved hjelp av 3D-utskrift[6]. Det er ganske fantastisk å tenke på at én og samme maskin kan produsere et så bredt spekter av produkter – fra spesialtilpassede mobildeksler, vaser og PC-stativer til veteranbiler. Det er denne fleksibiliteten som åpner for et hav av muligheter for kreative næringer – i dag og i fremtiden.

Alle disse trendene i en kreativ sektor i vekst byr på nye muligheter innen utskrift. Utskrift og trykk har uten tvil vært selve kjernen i en rekke viktige kreative uttrykk – fra plakater og skilt til emballasje og fotografier – og i prosesser som design, prøvetrykk og produksjon. Når det gjelder formidling av informasjon, kan utskrift spille en uvurderlig rolle. Det er faktisk mindre sjanse for at folk leser innholdet nøye når de får det digitalt (16 %) enn når de får det på trykk (59 %). Undersøkelser viser at 88 prosent av magasinleserne sier de fortrekker papir fremfor digital.[7]

Men kommunikasjon trenger ikke være skriftlig. Når den visuelle fremstillingen av en idé eller et arbeid er viktig, kan utskrift være helt avgjørende. Tenk deg en motedesigner som orienterer en produsent om den nye sesongens design. Presise farger og konsekvent design er ytterst viktig gjennom hele prosessen. Eller når fotografer skal presentere porteføljen for bilderedaktører eller kunder, presenterer de gjerne arbeidet i form av fotoutskrifter. Dette fordi man kan observere og forholde seg til visuell informasjon på en annen og sterkere måte. Så utskrift kan og stadig favne bredere og bli en integrert del av den kreative prosessen. Realiseringen av kunst, kultur, kreative ideer og uttrykk kan bli kraftig forbedret med en effektiv samarbeidspartner på utskrift. Fra forbruker- til industriprodukter til interiørdesign og industrikomponenter – det kreves ikke mye fantasi for å se at utskrift kan fremme innovasjon hvis det brukes som en sentral del av utviklingsprosessen.

Flesteparten av utskriftsleverandørene (PSP) jobber allerede med virksomheter innen kreativ næring, med prøvetrykk, modeller til presentasjoner eller jobber i mindre opplag. Kunststykket er å forstå hvordan den kreative økonomien endres og hvilke trender som former endringene. Det vil gjøre det enklere for utskriftsleverandører å ligge et steg foran og betjene behovene i bransjen på en bedre måte.

Kreative virksomheter vil ha størst utbytte av utskriftsleverandører når de samarbeider tett for å ta steget fra grunnleggende «gjøre-jobber» til et større spekter av muligheter. Skreddersydde eller personlig tilpassede utskrifter eller produkter representerer den største enkeltmuligheten for begge parter til å utvide virksomheten med høymarginprodukter, eller få større gjennomslagskraft i markedsføringen.

Uansett hvilken utfordring virksomheten står ovenfor, er det enklest å oppnå nyskapning når samarbeidspartnerne er helt på linje. Se for deg hvordan det å kunne skrive ut flotte bilder på så å si alle typer materialer kan forandre eller styrke virksomheten din. Kanskje du aldri ser deg tilbake.

 

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du laste ned Canons Think Creative-rapport 

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1