Utskrift i senter av revolusjonen i kreative næringer

PUBLISERT: 31 mars 2016
OPPDATERT: 31 mars

-I dag er det nesten 2,5 ganger så mange europeere som jobber i kulturelle og kreative næringer som i bilindustrien. Det er faktisk slik at den kreative økonomien utgjør 4,2 prosent av Europas BNP, og kulturelle og kreative næringer er Europas tredje største arbeidsgiver. Dette er imidlertid et landskap i rask endring, noe som innebærer at næringen må omfavne en rekke trender i dag for ikke å havne bakpå i fremtiden, skriver Anton Strand, Channel Director, PPG, Wide Format Group, Canon Norge

Anton Strand, no 5000Digitalisering er utvilsomt en av de største trendene. Ikke bare har digitaliseringen endret måten vi jobber på, den har også banet vei for helt nye forretningsmodeller – innen produksjon, distribusjon og forbruk – som integrerer innhold av høy verdi med teknologi. Digitalinntektene har bidratt enormt i den kreative økonomien, og tilført hele 30 milliarder euro i løpet av de siste ti årene. Denne trenden vil fortsette inn i fremtiden, der digitalsegmentet vil by på enda flere måter å bruke og distribuere kreative produkter på.

Skreddersøm og personliggjøring er en annen stor trend. Vi har sett at reklamebransjen har gått veien fra massemarkedsføring til direktereklame og til og med mikromålrettet markedsføring, drevet frem av den stadig økende bruken av digitale enheter. Med digital teknologi og digitaltrykk som er som skapt for å imøtekomme stadig flere og mer varierte kundeforventninger, omfavner bransjer over hele verden muligheten til å skaffe seg og pleie kunder på en mer personlig måte. Og det er det god grunn til: en Bain-undersøkelse blant over 1 000 nettkunder avdekket at 25–30 prosent var interessert i personlig tilpasning. Selv om det er vanskelig å måle det samlede potensialet, vil det si at hvis 25 prosent av nettsalget av sko omfattet tilpasning, ville det tilsvare et marked på 2 milliarder dollar i året.

Til sist har vi 3D-utskrift. Selv om det har eksistert i flere tiår, er 3D-utskrift et annet viktig vekstområde innen kreative næringer. Ifølge Gartner forventes det at sluttbrukernes investeringer i 3D-skrivere på verdensbasis vil øke fra 1,6 milliarder dollar i 2015 til ca. 13,4 milliarder dollar i 2018[5]. 3D-utskrift har revolusjonert måten produksjons- og teknologiselskaper jobber på. 3D-utskrift har nemlig gjort det mulig å produsere engangs prototyper i høy kvalitet til en rimelig pris, noe som gir både nystartede og veletablerte foretak frihet og fleksibilitet til å eksperimentere og være mer kreative i utviklingen av nye produkter. Ta for eksempel RolIs-Royce – der skjer det hele i en større skala. De planlegger faktisk testing med en jetmotor som ifølge selskapet er utstyrt med den største komponenten som noensinne er laget ved hjelp av 3D-utskrift[6]. Det er ganske fantastisk å tenke på at én og samme maskin kan produsere et så bredt spekter av produkter – fra spesialtilpassede mobildeksler, vaser og PC-stativer til veteranbiler. Det er denne fleksibiliteten som åpner for et hav av muligheter for kreative næringer – i dag og i fremtiden.

Alle disse trendene i en kreativ sektor i vekst byr på nye muligheter innen utskrift. Utskrift og trykk har uten tvil vært selve kjernen i en rekke viktige kreative uttrykk – fra plakater og skilt til emballasje og fotografier – og i prosesser som design, prøvetrykk og produksjon. Når det gjelder formidling av informasjon, kan utskrift spille en uvurderlig rolle. Det er faktisk mindre sjanse for at folk leser innholdet nøye når de får det digitalt (16 %) enn når de får det på trykk (59 %). Undersøkelser viser at 88 prosent av magasinleserne sier de fortrekker papir fremfor digital.[7]

Men kommunikasjon trenger ikke være skriftlig. Når den visuelle fremstillingen av en idé eller et arbeid er viktig, kan utskrift være helt avgjørende. Tenk deg en motedesigner som orienterer en produsent om den nye sesongens design. Presise farger og konsekvent design er ytterst viktig gjennom hele prosessen. Eller når fotografer skal presentere porteføljen for bilderedaktører eller kunder, presenterer de gjerne arbeidet i form av fotoutskrifter. Dette fordi man kan observere og forholde seg til visuell informasjon på en annen og sterkere måte. Så utskrift kan og stadig favne bredere og bli en integrert del av den kreative prosessen. Realiseringen av kunst, kultur, kreative ideer og uttrykk kan bli kraftig forbedret med en effektiv samarbeidspartner på utskrift. Fra forbruker- til industriprodukter til interiørdesign og industrikomponenter – det kreves ikke mye fantasi for å se at utskrift kan fremme innovasjon hvis det brukes som en sentral del av utviklingsprosessen.

Flesteparten av utskriftsleverandørene (PSP) jobber allerede med virksomheter innen kreativ næring, med prøvetrykk, modeller til presentasjoner eller jobber i mindre opplag. Kunststykket er å forstå hvordan den kreative økonomien endres og hvilke trender som former endringene. Det vil gjøre det enklere for utskriftsleverandører å ligge et steg foran og betjene behovene i bransjen på en bedre måte.

Kreative virksomheter vil ha størst utbytte av utskriftsleverandører når de samarbeider tett for å ta steget fra grunnleggende «gjøre-jobber» til et større spekter av muligheter. Skreddersydde eller personlig tilpassede utskrifter eller produkter representerer den største enkeltmuligheten for begge parter til å utvide virksomheten med høymarginprodukter, eller få større gjennomslagskraft i markedsføringen.

Uansett hvilken utfordring virksomheten står ovenfor, er det enklest å oppnå nyskapning når samarbeidspartnerne er helt på linje. Se for deg hvordan det å kunne skrive ut flotte bilder på så å si alle typer materialer kan forandre eller styrke virksomheten din. Kanskje du aldri ser deg tilbake.

 

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du laste ned Canons Think Creative-rapport 

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01