Mange oppdateringer og nye funksjoner i Adobe Creative Cloud

PUBLISERT: 22 juni 2016
OPPDATERT: 22 juni
Liquefy
Liquefy

Adobe lanserer oppdateringer og en rekke nye funksjoner i populære kreative verktøy som Photoshop, Illustrator og Premiere. Intelligent bilderedigering, ansiktsgjenkjenning, skrifttypegjenkjenning og store effektivitetsforbedringer i bildetjenesten Adobe Stock er bare noe.

En av nyhetene i Photoshop CC er funksjonen Content Crop-Aware, som automatisk fyller ut «huller» når man roterer eller endrer bildet fra den opprinnelige størrelsen. Funksjonen Face Aware Liquify gjør det mulig å endre ansiktsuttrykk uten å forvrenge proporsjonene, ved hjelp av forbedret teknologi som automatisk gjenkjenner ansiktet og dets ulike del-elementer.

– Nyhetene demonstrerer vår ambisjon om å gjøre Creative Cloud til det naturlige valget for kreative, være seg innen design, app-utvikling, digitalt innhold eller tilgang til Behance, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Samtidig styrkes Creative Cloud gjennom integrasjonen med Adobe Stock, bildebanktjenesten med mer enn 55 millioner bilder, videoer og illustrasjoner. Dette innebærer at Creative Cloud-medlemmer vil kunne løse arbeidsoppgaver forbundet med arkivbilder mer effektivt enn med andre bildetjenester*.

Bedre Creative Cloud

Nyhetene vil gi betydelig tidsbesparelse og nye kreative muligheter:

· Fontsammenligning: I Photoshop CC vil den nye funksjonen Photoshop Match raskt gjenkjenne og identifisere fonter i bilder og grafikk og via Adobe Typekit automatisk foreslå fonter tilgjengelige på PCen.
Photoshop_Match Font_1
· Virtuell virkelighet: Premiere Pro CC får en ny field-of-view-funksjon som gir en idé om hvordan innhold vil se ut i ‘virtual reality’ (VR) før arbeidet påbegynnes.

· Raskere eksport: Filer i Adobe Illustrator CC vil nå kunne eksporteres i ulike formater og oppløsninger med et enkelt klikk.

· Produktivitetsforbedringer: Takket være de nye oppdateringene i Photoshop CC vil man kunne arbeide opp til fire ganger raskere med fonter og tre ganger raskere med content-aware-fill-funksjoner.
Photoshop_Content Aware Crop_1
· Virtuell Donald Trump: Med funksjonen Character Animator Preview i After Effects CC kan man skape animerte figurer som matcher den virkelige personens stemme og bevegelser. Denne funksjonen har allerede blitt brukt i det kjente talkshowet The Late Show, hvor Stephen Colbert inviterte en animert versjon av Donald Trump til studio. Den er også blitt brukt i et live-avsnitt av The Simpsons, hvor Homer ble animert på direkten.

Bedre Adobe Stock

Nye funksjoner i Adobe Stock:

· Selg direkte: Snart kan grafiske designere enklere vise frem og selge sine arbeider på Adobe Stock – direkte fra Lightroom CC, Adobe Bridge CC, Photoshop Fix og Photoshop Mix.

· One-Click Workflow: Integrasjonen og samspillet mellom Creative Cloud-programmene og Adobe Stock forsterkes ytterligere, og nå blir det mulig å laste ned bilder, videoer og grafikk direkte fra Adobe Stock med ett enkelt klikk.

· Dropp nøkkelord: Kommende Stock Contributor Portal gjør det takket være intelligent auto-tagging mulig å selge innhold på Adobe Stock uten å bruke lang tid på markere eller skrive søkeord før man laster opp bilder og filmer.

· Kuratert innhold: Med Premium Collection får Adobe Stock en helt ny kolleksjon som inkluderer 100.000 kuraterte bilder med svært høy kvalitet.

Bedre synkronisering

Med Creative Sync er CC-medlemmer sikret tilgang til filer, fonter, innstillinger etc. uansett hvor de befinner seg eller hvilken plattform de benytter. Man også samarbeide på tvers av team med ulike lese- og skriverettigheter helt ned på individnivå. Creative Cloud Libraries får i tillegg søkefiltre noe som gjør det enklere å søke og velge blant bilder, videoer, illustrasjoner og vektorgrafikk.

*Ifølge Pfeiffer Consulting: Boosting Design Efficiency Through Integration

Pris og tilgjengelighet

Oppdateringen i Creative Cloud er tilgjengelig umiddelbart uten ekstra kostnader som en del av CC-medlemskap.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324