Spør mennesker på gaten og du får svaret at Ricoh er skriverfabrikant og et håndballag. Spør den grafiske bransjen og du får høre at de også produserer tonerbaserte trykkpresser og holder på å fase inn en blekkbasert rotasjonspresse på markedet.
– Vi hadde en jobb å gjøre og det gjorde vi på Drupa, forteller Graham Kennedy, som til Drupa hadde tatt med deler av Ricoh som ganske få hadde en anelse om at de syslet med. Foretaket er store innen industrielt trykk i både to og tre dimensjoner.
På messegulvet sto en egenutviklet 3D-skriver som blant annet produserer kynstige nyrer med en kreftsvulst i seg, slik at leger kan trene seg i å operere på kunstig materiale. I denne industrielle delen fant vi også Ricohs kameraer representert. De benyttes eksempelvis for selvkjørende biler, der de holder kontroll på alt som skjer rundt omkring bilen.
Noe mer kobling til grafisk – eller i det minste distribusjonsbransjen – hadde maskinen som kunne starte med å fjerne gammel informasjon fra en etikett og deretter skrive ny. Tusen ganger kan du skrive om igjen etiketten og produktene henvender seg spesielt til distribusjonsforetak.
Ricoh hadde også et område der de mange ulike teknikkene var kombinert. Der fant man for eksempel hele flyten for bilfabrikker, med fremstilling av deler i 3D-skrivere og industrielle maskiner og mange ulike varianter av benyttelse av blekkhoder og tonerskrivere.
Ricoh hadde tatt ytterligere et ukonvensjonelt grep. De hadde satt opp et komplett trykkeri på standen. Utover å produsere visittkort med spesielle effekter og brosjyrer for alle produkter, så kunne trykkerne fortelle om hvordan de opplevde hverdagsarbeidet i de maskinene som var til salgs.
Innen arktrykk har Ricoh to maskintyper – C9110 som er for firefargersproduksjon med fokus nettopp på produksjon. En million trykk i måneden er den dimensjonert for. Spesialtrykkeriet vil kanskje heller ha fem farger og mulighet å legge på spesialferger, hvit farge eller lakk. For de som ønsker dette finnes istedet C7100.
Nu begynner også Ricohs rullmatede presse å komme frem på markedet. På Drupa fantes det smakfullt trykte bøker i farger fra svenske Parajett. Der fant vi også eksempler på direktereklame og daglig trykte aviser fra Hansaprint i Finland. Blekktrykk velger trykkeriene nå for tiden både for å senke kostnader og øke driftsikkerheten sammenliknet med toner. De fleste er nok ogsåoverrasket over at blekk i dag trykker like bra som offset, selv om det foreløpig er noe begrenset hva papirvalg angår.
– VC60000 er ingen liten maskin, sier Tommy Segelberg, sjef for produksjonsprint i Norden. Den har 40 fem cm brede hoder på prima og 40 hoder på sekundasiden. Hodene har en oppløsning på 600 dpi, men sitter forskjøvet etter hverandre, så man får en oppløsning på 1200 x 1200 dpi.
Storformat er ytterligere et område der Ricoh tidligare har støttet seg til Mimaki og Ricoh bare har vært agent. Ettersom det har sittet blekkhoder fra Ricoh i maskinene, så har man likevel kunnet si at de på en måte er Ricoh-maskiner og de har vært forsynt med Ricohs logo.
En underleverandør som er helt ny for Ricoh er Efi. Fire av deres mindre modeller (som for Ricoh likevel er et realt sprang oppover) får nå selges av Ricoh. Disse kommer imidlertid til å selges som Efi-maskiner. For Ricoh passer de godt inn hos de trykkeriene som vokser og behøver større løsninger.
– I Norden kommer vi til å gjøre forretningene i samarbeid med Efi, sier Tommy Segelberg.