Fra Grafisk bransjeforenings landsmøte i Trondheim.

Rune Løberg, ny styreleder i Grafisk bransjeforening er ingen nykommer i grafisk styre og stell. Han har hatt flere tillitsverv siden tidlig på 90- tallet. Landsmøtet i Trondheim var nummer 20 i rekken. – Årets landsmøte var veldig bra, både faglig og sosialt, sier en positiv og optimistisk Rune Løberg.
Ja, det var god stemning og optimistiske toner på landsmøtet. Peter Ollèn fra AGI viste i sine betraktninger fra Fespa og Drupa – og rustet med statistikk fra USA om utviklingen for grafisk industri – at nedgangen i bruk av papirbasert kommunikasjon har stagnert. Dessuten at den teknologiske utviklingen bidrar til at grafisk industri styrker sin konkurranseevne.
– Jeg likte særlig presentasjonen til Stian Moursund fra Nordbohus hvor han fortalte om sin satsning på gode og påkostede kataloger i kombinasjon med nettannonsering. Helt spesielt var det å se at de allerede har tatt i bruk VR – teknologien (virtual reality), sier Rune Løberg.
Årets hovedtema var markedsføring. Nils Petter Nordskar klarte, sammen med flere konkrete bedriftseksempler, å vise hvor viktig det er å ha en gjennomtenkt markedsføringsstrategi – med en dedikert, person ansvarlig for markedsføringen.
Den nye styrelederen satte også stor pris på bedriftsbesøket til en lokal grafisk bedrift. Det er alltid spennende å se hvordan andre produserer og arbeider i markedet.
Rune har i mange år vært nestleder i styret, men hva motiverte ham til å akseptere toppvervet?
– Jeg elsker denne bransjen og når BK er positive til at jeg tar dette vervet er det gøy å kunne bidra litt ekstra, sier han.
Medlemsorientert
Rune og styret har noen merkesaker de vil prioritere i tiden fremover. Fortsatt satsning på salg- og markedsføringskompetanse står fortsatt sentralt. – men, vi må sørge for at vi fremover ivaretar rekrutteringen av fagpersonell til bransjen, Vår viktigste oppgave er å jobbe for medlemmene, understreker han og oppfordrer medlemmene til å delta aktivt og komme med innspill til hva styret og administrasjonen bør arbeide med.

Rune Løberg er grafisk rådgiver i BK Grafisk i Sandefjord. Bedriften har samlet all sin virksomhet i moderne lokaler et steinkast fra Torp flyplass.
– BK Grafisk tjener gode penger og begynner å få en solid posisjon i markedet. Jeg er veldig glad for å jobbe i en bedrift som kontinuerlig utvikler seg og tenker fremover. Selv om det fortsatt er stor konkurranse fra utlandet, ser jeg at flere oppdrag nå er på vil tilbake til Norge. Mange grafiske bedrifter har endret retning og finner inntjening i nye markeder og nye forretningsområder, mener en optimistisk Rune Løberg.
Styret
Ketil H. O. Sivertsen, 07 Media ønsket ikke gjenvalg som leder av Grafisk bransjeforening. Generalforsamlingen valgte enstemmig Rune Løberg, BK Grafisk som ny leder av foreningen på landsmøtet i Trondheim. Tom B. Nordland, Ålgård Offset ble valgt til ny nestleder. Sturla Fossum fra Lundblad Media ble valgt som nytt styremedlem. I styret forøvrig sitter Geir Karlsen, Hamar Media, Ole Strand, Fagtrykk, Trondheim og Pål Lintho, Krona Grafisk.