Rune Løberg - Positiv og optimistisk leder

PUBLISERT: 8 september 2016
OPPDATERT: 21 mars

Fra Grafisk bransjeforenings landsmøte i Trondheim.

Den nye styrelederen
Den nye styrelederen, Rune Løberg fra BK Grafisk

Rune Løberg, ny styreleder i Grafisk bransjeforening er ingen nykommer i grafisk styre og stell. Han har hatt flere tillitsverv siden tidlig på 90- tallet. Landsmøtet i Trondheim var nummer 20 i rekken. – Årets landsmøte var veldig bra, både faglig og sosialt, sier en positiv og optimistisk Rune Løberg.

Ja, det var god stemning og optimistiske toner på landsmøtet. Peter Ollèn fra AGI viste i sine betraktninger fra Fespa og Drupa – og rustet med statistikk fra USA om utviklingen for grafisk industri – at nedgangen i bruk av papirbasert kommunikasjon har stagnert. Dessuten at den teknologiske utviklingen bidrar til at grafisk industri styrker sin konkurranseevne.

– Jeg likte særlig presentasjonen til Stian Moursund fra Nordbohus hvor han fortalte om sin satsning på gode og påkostede kataloger i kombinasjon med nettannonsering. Helt spesielt var det å se at de allerede har tatt i bruk VR – teknologien (virtual reality), sier Rune Løberg.

Årets hovedtema var markedsføring. Nils Petter Nordskar klarte, sammen med flere konkrete bedriftseksempler, å vise hvor viktig det er å ha en gjennomtenkt markedsføringsstrategi – med en dedikert, person ansvarlig for markedsføringen.

Den nye styrelederen satte også stor pris på bedriftsbesøket til en lokal grafisk bedrift. Det er alltid spennende å se hvordan andre produserer og arbeider i markedet.

Rune har i mange år vært nestleder i styret, men hva motiverte ham til å akseptere toppvervet?

– Jeg elsker denne bransjen og når BK er positive til at jeg tar dette vervet er det gøy å kunne bidra litt ekstra, sier han.

Medlemsorientert

Rune og styret har noen merkesaker de vil prioritere i tiden fremover. Fortsatt satsning på salg- og markedsføringskompetanse står fortsatt sentralt. – men, vi må sørge for at vi fremover ivaretar rekrutteringen av fagpersonell til bransjen, Vår viktigste oppgave er å jobbe for medlemmene, understreker han og oppfordrer medlemmene til å delta aktivt og komme med innspill til hva styret og administrasjonen bør arbeide med.

Veteraner på årsmøte
Veteraner på årsmøte

Rune Løberg er grafisk rådgiver i BK Grafisk i Sandefjord. Bedriften har samlet all sin virksomhet i moderne lokaler et steinkast fra Torp flyplass.

– BK Grafisk tjener gode penger og begynner å få en solid posisjon i markedet. Jeg er veldig glad for å jobbe i en bedrift som kontinuerlig utvikler seg og tenker fremover. Selv om det fortsatt er stor konkurranse fra utlandet, ser jeg at flere oppdrag nå er på vil tilbake til Norge. Mange grafiske bedrifter har endret retning og finner inntjening i nye markeder og nye forretningsområder, mener en optimistisk Rune Løberg.

Styret

Ketil H. O. Sivertsen, 07 Media ønsket ikke gjenvalg som leder av Grafisk bransjeforening. Generalforsamlingen valgte enstemmig Rune Løberg, BK Grafisk som ny leder av foreningen på landsmøtet i Trondheim. Tom B. Nordland, Ålgård Offset ble valgt til ny nestleder. Sturla Fossum fra Lundblad Media ble valgt som nytt styremedlem. I styret forøvrig sitter Geir Karlsen, Hamar Media, Ole Strand, Fagtrykk, Trondheim og Pål Lintho, Krona Grafisk.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade