5. og 6. oktober hadde Empack messe i Stockholm med undertittel «The future of packaging technology». Messen handlet mye om innovativ emballasje og miljø med holdbar utvikling. Parallellt ble det holdt foredrag med emner som emballasjedesign, trender, bioøkonomi og bioplaster.
Ulf Jeppson og Mats Strand fra Strand Packaging viser frem sin OTB-emballasje som står for «Oxygen Tight Bagless». Det er en lufttett emballasje som samtidig erstatter den indre posen i emballasjene. En betydelig miljøforbedring ettersom den indre posen oftest er av plast. OTB-emballasje øker holdbarheten på produktene og gjør at innholdet for eksempel ikke mykner ved høy luftfuktighet.
Thomas Leth fra Tetra Pak Nordics viser frem to av emballasjene som han vil slå et ekstra slag for. Den venstre emballasjen er helt vekstbasert, hvilket også gjelder plastkorken og barriereskiktet inni. Den vekstbaserte plasten er for tiden lagd av sukker og noe dyrere.
Den helt nye emballasjen til høyre, Tetra Top 330 Mini V Nallo er lagd av kartong fra FSC-sertifisert skog. Kartongflasken er utviklet med tanke på yngre generasjoner, som vurderer både miljøaspektene og muligheten til å ta med seg produktene på tur og er 40 prosent lettere enn de tradisjonelle plastflaskene. Foruten miljømessige fordeler har den en bedre beskyttelse enn gjennomsiktige emballasjer og har en større og lettere trykkbar overflate.
Tetra Paks mål er at alle emballasjer skal være helt fornybare og bestå av vekstbasert materiale.
Nostalgitripp for oss litt eldre: de første tetrapakkene.
Kartongbolaget har skaffet en digital Indigopresse i format B2, 530 x 750 millimeter. Det økonomiske lønnsomhetspunktet ligger på 3200 ark. Nå handlar det om å vise kundene hva man kan gjøre med variable data i emballasjetrykk. Jesper Andréalund fra Kartongbolaget holder som eksempel en emballasje til Lakritsfabriken der alle esker er nummererte og dessuten ulike i trykket.
Ann-Charlotte Z. Höglund fra Zetatrade og Luca Avesani fra den italienske papirfabrikanten Fedrigoni viser frem det siste papirsortimentet av spesialpapir som i de fleste tilfeller finnes i overflatevekter fra 80 til 800 gram.
Prøvene er sortert i to permer med fargede og hvite papirkvaliteter, både med slette og strukturerte overflater.
Martin Enocson fra Frontpac viser frem to bag-in-box med foliering og med preging for å lage en berøringsfølelse i overflaten. Emballasjen med trykket på innsiden er tilpasset e-handel. Den er også konstruert for å ikke bli ødelagt, hvilket kan gjøre at kunden ofte reklamerer innholdet selv om det er helt. Emballasjen kan også utstyres med en ekstra riveremse for enklere returnering.
Gafs Kartong har skaffet seg en laserstans. Den klarer å stanse opp til 2000 ark per time, avhengig av hvor kompliserte stansningar som skal gjøres. Foruten å eliminere kostnaden for selve stansformen så kan de variabelt stanse helt frie former med hvor manga huller som helst. Gafs har også jobben med å fortelle kundene hvilke muligheter som finnes med en digitalstans. Gabriella Lööf viser eksempler på disse.
Beneli er en sammenslåelse mellom to foretak, Rotakett og Adhtech. På denne måten fikk man et foretak som både produserer trykte etiketter og elektronikk. En stor del av produksjonen er også avanserte hjertesensorer som Michael Bäärnhielm fra Beneli holder i hånden.
Beneli trykker også RFID-tagger (radio-frequency identification) som integreres i deres trykte etiketter. I dette tilfellet kan man med hjelp av mobiltelefonen få forslag på ulike krydderier. RFID-taggen er i nær slekt med NFC-taggen.
Beneli tilbyr andre sikkerhetsløsninger som eksempelvis 3D-filmer med ulike mønstre som man kan legge et trykk under og som ikke kan kopieres fra foretaket Rolling Optics i Solna.
Eson Pac har i huvedsak tre ulike produksjonsdeler: emballasje, bipakksedler (leaflet, booklet) og etiketter. De trykker både i offset og flekso på seks forskjellige steder i Europa. Det gjør at Eson Pac kan tilby kundene fleksible løsninger. Linda Holmberg viser frem en luksuriøs emballasje med en flersidig bipakkseddel i plast med mer informasjon montert i lokket på emballasjen.
På Elanders stand fant man ingen telefonkataloger, so de tidligere lagde. I stedet produserer de, blant annet, emballasje på trykkeriet i Mölnlycke. Per-Erik Einerth til vnstre holder i en «luksusemballasje» for håndbøker til Volvos lastebiler. Jan Vesterberg holder i en matboks, trykt i digitalpressen i Mölnlycke. Mateskene trykkes i små serier til ulike restauranter med egen logo og tekst på.
Metall for design fra Eckart
Eckart, som blant annet tilvirker metallfarger og andre effektpigmenter, har en pakke der man allerede på designstadiet kan lage emballasje med metalleffekter. Pakken heter Illoom. Det består av selvheftende metallfolier og spray i gull, sølv og kobber. Foliene kan man klippe eller skjære ut på et digitalt skjærebord.
Christoph Sontheimer fra Eckart viser frem prøver på Topstar 06 3000 Brilliant Silver. Det er en ny enkomponents-sølvfarge med veldig høy glans som i mange tilfeller kan erstatte foliering. Best resultat får man på høybestrøket papir og med primerlakk.
Scandiflex satser digitalt
Scandiflex trykker mest næringsmiddelemballasje i flekso. Nå har de også skaffet seg en Indigo 20000 digitalpresse, hvilket gjør at de kan gjøre prøvetrykk og opplagstrykninger i kortere serier på samme substrat og farge samt variable data. Det er også mange penger å tjene på innbesparte kostnader i trykkeplater/klisjéer.
Torbjörn Garthammar vil slå et slag for tre nye tilvirkningsmetoder:
En partiell metallisering, med hvilken man kan få metalliserte effekter uten å være nødt til å benytte metallisert folie. Metalliseringen appliseres i fleksopressen.
Looseline, som gir en løs ytre emballasje til vakuumpakket kaffe som kan benyttes i kundens vanlige maskiner og med samme hastighet.
Tactilelakk som gjør at man med støtte av designet kan man kombinere et synsintrykk med en følelse når man tar i emballasjen.