Nytt fra Empack

PUBLISERT: 13 oktober 2016
OPPDATERT: 13 oktober

5. og 6. oktober hadde Empack messe i Stockholm med undertittel «The future of packaging technology». Messen handlet mye om innovativ emballasje og miljø med holdbar utvikling. Parallellt ble det holdt foredrag med emner som emballasjedesign, trender, bioøkonomi og bioplaster.

161005_strandpackaging_ulfjeppssonmatsstrand

Ulf Jeppson og Mats Strand fra Strand Packaging viser frem sin OTB-emballasje som står for «Oxygen Tight Bagless». Det er en lufttett emballasje som samtidig erstatter den indre posen i emballasjene. En betydelig miljøforbedring ettersom den indre posen oftest er av plast. OTB-emballasje øker holdbarheten på produktene og gjør at innholdet for eksempel ikke mykner ved høy luftfuktighet.
161005_tetrapaknordicsthomasleth

Thomas Leth fra Tetra Pak Nordics viser frem to av emballasjene som han vil slå et ekstra slag for. Den venstre emballasjen er helt vekstbasert, hvilket også gjelder plastkorken og barriereskiktet inni. Den vekstbaserte plasten er for tiden lagd av sukker og noe dyrere.

Den helt nye emballasjen til høyre, Tetra Top 330 Mini V Nallo er lagd av kartong fra FSC-sertifisert skog. Kartongflasken er utviklet med tanke på yngre generasjoner, som vurderer både miljøaspektene og muligheten til å ta med seg produktene på tur og er 40 prosent lettere enn de tradisjonelle plastflaskene. Foruten miljømessige fordeler har den en bedre beskyttelse enn gjennomsiktige emballasjer og har en større og lettere trykkbar overflate.

Tetra Paks mål er at alle emballasjer skal være helt fornybare og bestå av vekstbasert materiale.

tetrapacknostalgi

Nostalgitripp for oss litt eldre: de første tetrapakkene.

jesperandrealundkartongbolagetKartongbolaget har skaffet en digital Indigopresse i format B2, 530 x 750 millimeter. Det økonomiske lønnsomhetspunktet ligger på 3200 ark. Nå handlar det om å vise kundene hva man kan gjøre med variable data i emballasjetrykk. Jesper Andréalund fra Kartongbolaget holder som eksempel en emballasje til Lakritsfabriken der alle esker er nummererte og dessuten ulike i trykket.

Ann-Charlotte Z. Höglund fra Zetatrade og Luca Avesani fra den italienske papirfabrikanten Fedrigoni viser frem det siste papirsortimentet av spesialpapir som i de fleste tilfeller finnes i overflatevekter fra 80 til 800 gram.

zetatradepapper

Prøvene er sortert i to permer med fargede og hvite papirkvaliteter, både med slette og strukturerte overflater.

161005_esonpacmartinenocson

Martin Enocson fra Frontpac viser frem to bag-in-box med foliering og med preging for å lage en berøringsfølelse i overflaten. Emballasjen med trykket på innsiden er tilpasset e-handel. Den er også konstruert for å ikke bli ødelagt, hvilket kan gjøre at kunden ofte reklamerer innholdet selv om det er helt. Emballasjen kan også utstyres med en ekstra riveremse for enklere returnering.

161005_gafsgabriellaloofGafs Kartong har skaffet seg en laserstans. Den klarer å stanse opp til 2000 ark per time, avhengig av hvor kompliserte stansningar som skal gjøres. Foruten å eliminere kostnaden for selve stansformen så kan de variabelt stanse helt frie former med hvor manga huller som helst. Gafs har også jobben med å fortelle kundene hvilke muligheter som finnes med en digitalstans. Gabriella Lööf viser eksempler på disse.

161006_michaelbaarnhielmbeneli

Beneli er en sammenslåelse mellom to foretak, Rotakett og Adhtech. På denne måten fikk man et foretak som både produserer trykte etiketter og elektronikk. En stor del av produksjonen er også avanserte hjertesensorer som Michael Bäärnhielm fra Beneli holder i hånden.

161005_beneli_rfid-tag

Beneli trykker også RFID-tagger (radio-frequency identification) som integreres i deres trykte etiketter. I dette tilfellet kan man med hjelp av mobiltelefonen få forslag på ulike krydderier. RFID-taggen er i nær slekt med NFC-taggen.

161005_rollingoptics

Beneli tilbyr andre sikkerhetsløsninger som eksempelvis 3D-filmer med ulike mønstre som man kan legge et trykk under og som ikke kan kopieres fra foretaket Rolling Optics i Solna.

161005_lindaholmbergesonpac

Eson Pac har i huvedsak tre ulike produksjonsdeler: emballasje, bipakksedler (leaflet, booklet) og etiketter. De trykker både i offset og flekso på seks forskjellige steder i Europa. Det gjør at Eson Pac kan tilby kundene fleksible løsninger. Linda Holmberg viser frem en luksuriøs emballasje med en flersidig bipakkseddel i plast med mer informasjon montert i lokket på emballasjen.

161005_per-erikeinerthjanvesterberg_elanders

På Elanders stand fant man ingen telefonkataloger, so de tidligere lagde. I stedet produserer de, blant annet, emballasje på trykkeriet i Mölnlycke. Per-Erik Einerth til vnstre holder i en «luksusemballasje» for håndbøker til Volvos lastebiler. Jan Vesterberg holder i en matboks, trykt i digitalpressen i Mölnlycke. Mateskene trykkes i små serier til ulike restauranter med egen logo og tekst på.
eckart_1
Metall for design fra Eckart

Eckart, som blant annet tilvirker metallfarger og andre effektpigmenter, har en pakke der man allerede på designstadiet kan lage emballasje med metalleffekter. Pakken heter Illoom. Det består av selvheftende metallfolier og spray i gull, sølv og kobber. Foliene kan man klippe eller skjære ut på et digitalt skjærebord.

eckart_2

Christoph Sontheimer fra Eckart viser frem prøver på Topstar 06 3000 Brilliant Silver. Det er en ny enkomponents-sølvfarge med veldig høy glans som i mange tilfeller kan erstatte foliering. Best resultat får man på høybestrøket papir og med primerlakk.

161006_torbjorngarthammarscandiflex

Scandiflex satser digitalt

Scandiflex trykker mest næringsmiddelemballasje i flekso. Nå har de også skaffet seg en Indigo 20000 digitalpresse, hvilket gjør at de kan gjøre prøvetrykk og opplagstrykninger i kortere serier på samme substrat og farge samt variable data. Det er også mange penger å tjene på innbesparte kostnader i trykkeplater/klisjéer.

Torbjörn Garthammar vil slå et slag for tre nye tilvirkningsmetoder:
En partiell metallisering, med hvilken man kan få metalliserte effekter uten å være nødt til å benytte metallisert folie. Metalliseringen appliseres i fleksopressen.
Looseline, som gir en løs ytre emballasje til vakuumpakket kaffe som kan benyttes i kundens vanlige maskiner og med samme hastighet.
Tactilelakk som gjør at man med støtte av designet kan man kombinere et synsintrykk med en følelse når man tar i emballasjen.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324