Adobe i partnerskap med Reuters

PUBLISERT: 3 november 2016
OPPDATERT: 3 november

En nyhet for grafiske designere: Adobe inngår partnerskap med Reuters. Samarbeidet gir brukere av Adobe Stock tilgang til Reuters’ enorme bilde- og videobibliotek direkte i sine Creative Cloud-programmer.

Materialet omfatter alt av Reuters’ bilder, videoer og arkivmateriale. Samarbeidet trer i kraft i midten av neste år.

– Vi ser en oppmykning av sjangere innen design og historiefortelling, der dokumentarisk innhold brukes i en kreativ sammenheng. Vi er svært begeistret over partnerskapet med Reuters, som lar oss tilby våre brukere et imponerende utvalg av fotoinnhold innen nyheter, sport, arkivmateriale og redaksjonelt innhold – direkte fra sine Creative Cloud programmer, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Enterprise.

Integrasjonen med Creative Cloud gjør at alle brukere, vær seg små bedrifter, storkonsern eller frilansere, kan søke etter og bruke Reuters’ innhold direkte i f.eks. Photoshop CC og Illustrator CC. Dette kommer altså i tillegg til Adobe Stocks’ eksisterende innhold, som omfatter over 60 millioner royalty-frie, kommersielle bilde og illustrasjoner, grafikk, 3D-innhold og maler.

Samarbeidet gjør det mulig for Adobe-brukere å se og benytte alle Reuters’ bilder og videoer, inkludert:

· Reuters-fotografier som dekker nyhetssaker, sport og arrangementer, for tiden mer enn 12 millioner bilder. I tillegg kommer tusenvis av nye bilder hver dag.

· Reuters-videoer som dekker alle store hendelser fra hele verden, inkl. det unike Reuters-arkivet med historiske nyhetsbilder med mer enn én million klipp.
Reuters innhold forventes å bli integrert i Adobe Stock fra midten av 2017. Reuters inngår i tillegg et partnerskap med Adobe Marketing Cloud for å tilby sine brukere en mer personlig og engasjerende opplevelse på tvers av sin web- og mobilkanaler, og som én sammenhengende plattform.

Ler mer her: Reuters’ editorial collection coming to Adobe Stock

Adobe Max 2016: Nye kreative funksjoner og intelligente tjenester

Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2016 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 10.000 deltakere fra hele verden. Blant årets nyheter er nye funksjoner i Creative Cloud med spesielt fokus på UX, 3D og animering, markedsplasser for kjøp av skrifttyper og salg av kreativt innhold og et nytt rammeverk for automatisering.

Nyhetene i Creative Cloud inkluderer nye funksjoner i Adobe XD og Premiere Pro CC. Samtidig introduseres Adobe Stock Contributor for salg av bilder, nye Typekit Marketplace som gjør det enklere å finne skrifttyper og Adobe Sensei – som automatiserer trivielle oppgaver så kreative kan konsentrere seg om inspirasjon og design.

– I Adobe har vi vokst opp med en hel generasjon av kreative innen video- og bildeproduksjon, og er i stand til å forstå utfordringene designere, fotografer og filmskapere møter. Den kreative bransjen påvirkes ustanselig av ny teknologi og arbeidsflyt, og for at de skal kunne utfolde seg best mulig må vi alltid ligge et skritt foran, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individuell.

Hun trekker frem nye Adobe Sensei som eksempel på verktøy som lar kreative jobbe smartere. – Ved å automatisere trivielle oppgaver knyttet til kreativt arbeid kan brukerne fokusere på design og nyskapning. Vi har i mange år arbeidet med maskinlæring i våre CC-programmer, med ansiktsgjenkjenning, Content-Aware teknologier og Camera Shake Reduction som noen eksempler, sier Rose.

Noen nyheter i Creative Cloud:
· Nye Adobe Sensei er et rammeverk og sett med intelligente tjenester som dekker hele Adobe Cloud-plattformen. Adobe Sensei automatiserer trivielle oppgaver så kreative kan arbeide raskere og smartere og fokusere på inspirasjon og design. Andre funksjoner inkluderer Adobe Stock Visual Search, Match Font og Face-Aware Liquify i Photoshop. Se for øvrig egen pressemelding.

· En ny Mac-versjon av Adobe Experience Design CC (XD), alt-i-ett-verktøyet for design, testing og deling av brukeropplevelser. De populære Photoshop CC- og Illustrator CC-funksjonene Layers og Symbols åpner nå også for tilbakemeldinger, redigering, versjonskontroll og samarbeid i sanntid.

· Prosjekt Felix er det første verktøyet hvor grafiske designere enkelt kan lage foto-realistiske bilder med høy kvalitet og som kombinerer 2D- og 3D-innhold. Kombinasjonen av tilgang til bl.a. 3D-modeller, kameravinkler, lysinnstillinger og rendering i sanntid gjør det mulig å se resultatet før det eksporteres til Photoshop for ferdigstillelse.

· Forbedret Virtual Reality (VR), karakteranimasjon og 3D på tvers av Adobes videoverktøy. Adobe Premiere Pro CC inkluderer nå auto-aware VR, som bl.a. enkelt finner og tilføyer riktige innstillinger til stereoskopiske og monoskopiske medier.

· En ny Cinema 4D-renderingsfunksjon i After Effects CC effektiviserer og forbedrer kvaliteten på arbeidet forbundet med 3D-innholdsgenerering. Nye Social Publishing Panel (i beta) i Premiere Pro, som drives av Marketing Cloud-teknologi, muliggjør raskere overføring av videoer til sosiale kanaler og analyse av innholdet.

· Adobes populære mobil-apper, Photoshop Sketch, Adobe Comp CC og Photoshop Fix, er nå tilgjengelig for Android.

Adobe Stock Contributor
Adobe introduserer også den offisielle versjonen av Stock Contributor, som nå åpner for salg av eget arbeid til andre brukere i Creative Cloud. Den utvidede Adobe Stock-tjenesten tilbyr nå mer enn 60 millioner royalty-frie bilder, videoer, illustrasjoner, grafikk og 3D-modeller av høy kvalitet. Tjenesten byr nå også på maler – en ny type innhold designet for å hjelpe brukere med å kick-starte nye prosjekter. I tillegg har Adobe inngått partnerskap med Reuters, så alle Stock-brukere også vil få tilgang til alt foto- og bildemateriale fra Reuters ‘enorme nyhetsrelaterte mediearkiv med over 13 millioner bilder og videoer.

Adobe Typekit – ny markedsplass for fonter
En ny markedsplass supplerer Typekit, som er en del av et Creative Cloud-abonnementet, og er nær ved å doble antall tilgjengelige skrifttyper. Abonnenter kan benytte Typekit Marketplace for enklere å finne og kjøpe fonter til profesjonelle eller personlige designprosjekter, som f.eks. hjemmesider, markedsføringsmateriell, invitasjoner, m.m.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik