Adobe i partnerskap med Reuters

PUBLISERT: 3 november 2016
OPPDATERT: 3 november

En nyhet for grafiske designere: Adobe inngår partnerskap med Reuters. Samarbeidet gir brukere av Adobe Stock tilgang til Reuters’ enorme bilde- og videobibliotek direkte i sine Creative Cloud-programmer.

Materialet omfatter alt av Reuters’ bilder, videoer og arkivmateriale. Samarbeidet trer i kraft i midten av neste år.

– Vi ser en oppmykning av sjangere innen design og historiefortelling, der dokumentarisk innhold brukes i en kreativ sammenheng. Vi er svært begeistret over partnerskapet med Reuters, som lar oss tilby våre brukere et imponerende utvalg av fotoinnhold innen nyheter, sport, arkivmateriale og redaksjonelt innhold – direkte fra sine Creative Cloud programmer, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Enterprise.

Integrasjonen med Creative Cloud gjør at alle brukere, vær seg små bedrifter, storkonsern eller frilansere, kan søke etter og bruke Reuters’ innhold direkte i f.eks. Photoshop CC og Illustrator CC. Dette kommer altså i tillegg til Adobe Stocks’ eksisterende innhold, som omfatter over 60 millioner royalty-frie, kommersielle bilde og illustrasjoner, grafikk, 3D-innhold og maler.

Samarbeidet gjør det mulig for Adobe-brukere å se og benytte alle Reuters’ bilder og videoer, inkludert:

· Reuters-fotografier som dekker nyhetssaker, sport og arrangementer, for tiden mer enn 12 millioner bilder. I tillegg kommer tusenvis av nye bilder hver dag.

· Reuters-videoer som dekker alle store hendelser fra hele verden, inkl. det unike Reuters-arkivet med historiske nyhetsbilder med mer enn én million klipp.
Reuters innhold forventes å bli integrert i Adobe Stock fra midten av 2017. Reuters inngår i tillegg et partnerskap med Adobe Marketing Cloud for å tilby sine brukere en mer personlig og engasjerende opplevelse på tvers av sin web- og mobilkanaler, og som én sammenhengende plattform.

Ler mer her: Reuters’ editorial collection coming to Adobe Stock

Adobe Max 2016: Nye kreative funksjoner og intelligente tjenester

Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2016 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 10.000 deltakere fra hele verden. Blant årets nyheter er nye funksjoner i Creative Cloud med spesielt fokus på UX, 3D og animering, markedsplasser for kjøp av skrifttyper og salg av kreativt innhold og et nytt rammeverk for automatisering.

Nyhetene i Creative Cloud inkluderer nye funksjoner i Adobe XD og Premiere Pro CC. Samtidig introduseres Adobe Stock Contributor for salg av bilder, nye Typekit Marketplace som gjør det enklere å finne skrifttyper og Adobe Sensei – som automatiserer trivielle oppgaver så kreative kan konsentrere seg om inspirasjon og design.

– I Adobe har vi vokst opp med en hel generasjon av kreative innen video- og bildeproduksjon, og er i stand til å forstå utfordringene designere, fotografer og filmskapere møter. Den kreative bransjen påvirkes ustanselig av ny teknologi og arbeidsflyt, og for at de skal kunne utfolde seg best mulig må vi alltid ligge et skritt foran, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individuell.

Hun trekker frem nye Adobe Sensei som eksempel på verktøy som lar kreative jobbe smartere. – Ved å automatisere trivielle oppgaver knyttet til kreativt arbeid kan brukerne fokusere på design og nyskapning. Vi har i mange år arbeidet med maskinlæring i våre CC-programmer, med ansiktsgjenkjenning, Content-Aware teknologier og Camera Shake Reduction som noen eksempler, sier Rose.

Noen nyheter i Creative Cloud:
· Nye Adobe Sensei er et rammeverk og sett med intelligente tjenester som dekker hele Adobe Cloud-plattformen. Adobe Sensei automatiserer trivielle oppgaver så kreative kan arbeide raskere og smartere og fokusere på inspirasjon og design. Andre funksjoner inkluderer Adobe Stock Visual Search, Match Font og Face-Aware Liquify i Photoshop. Se for øvrig egen pressemelding.

· En ny Mac-versjon av Adobe Experience Design CC (XD), alt-i-ett-verktøyet for design, testing og deling av brukeropplevelser. De populære Photoshop CC- og Illustrator CC-funksjonene Layers og Symbols åpner nå også for tilbakemeldinger, redigering, versjonskontroll og samarbeid i sanntid.

· Prosjekt Felix er det første verktøyet hvor grafiske designere enkelt kan lage foto-realistiske bilder med høy kvalitet og som kombinerer 2D- og 3D-innhold. Kombinasjonen av tilgang til bl.a. 3D-modeller, kameravinkler, lysinnstillinger og rendering i sanntid gjør det mulig å se resultatet før det eksporteres til Photoshop for ferdigstillelse.

· Forbedret Virtual Reality (VR), karakteranimasjon og 3D på tvers av Adobes videoverktøy. Adobe Premiere Pro CC inkluderer nå auto-aware VR, som bl.a. enkelt finner og tilføyer riktige innstillinger til stereoskopiske og monoskopiske medier.

· En ny Cinema 4D-renderingsfunksjon i After Effects CC effektiviserer og forbedrer kvaliteten på arbeidet forbundet med 3D-innholdsgenerering. Nye Social Publishing Panel (i beta) i Premiere Pro, som drives av Marketing Cloud-teknologi, muliggjør raskere overføring av videoer til sosiale kanaler og analyse av innholdet.

· Adobes populære mobil-apper, Photoshop Sketch, Adobe Comp CC og Photoshop Fix, er nå tilgjengelig for Android.

Adobe Stock Contributor
Adobe introduserer også den offisielle versjonen av Stock Contributor, som nå åpner for salg av eget arbeid til andre brukere i Creative Cloud. Den utvidede Adobe Stock-tjenesten tilbyr nå mer enn 60 millioner royalty-frie bilder, videoer, illustrasjoner, grafikk og 3D-modeller av høy kvalitet. Tjenesten byr nå også på maler – en ny type innhold designet for å hjelpe brukere med å kick-starte nye prosjekter. I tillegg har Adobe inngått partnerskap med Reuters, så alle Stock-brukere også vil få tilgang til alt foto- og bildemateriale fra Reuters ‘enorme nyhetsrelaterte mediearkiv med over 13 millioner bilder og videoer.

Adobe Typekit – ny markedsplass for fonter
En ny markedsplass supplerer Typekit, som er en del av et Creative Cloud-abonnementet, og er nær ved å doble antall tilgjengelige skrifttyper. Abonnenter kan benytte Typekit Marketplace for enklere å finne og kjøpe fonter til profesjonelle eller personlige designprosjekter, som f.eks. hjemmesider, markedsføringsmateriell, invitasjoner, m.m.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Ny KI-drevet printing plattform fra HP

HP har introdusert kunstig intelligens for printere for å gjøre utskriftsprosesser enklere, mer intuitive og feilfrie.
HP DesignJet T850 MFP - Lifestyle 06

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Få en eksklusiv struktur på utskriften med et klikk

Canon presenterte nylig en ny funksjon for Colorado M-serien som kalles FLXture. Med denne er det mulig å lage subtile overflatedetaljer med luksuriøs følelse.
FLXture_small

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1