Digitale selskaper elsker trykk

– Falske sider, spam-eposter og den stadig økende mengden reklame gjør at stadig flere benytter både spamfilter og reklameblokkerere, i stadig større utstrekning for å verge seg på internett. Kun en av ti eposter åpnes. Med den nye dataloven kommer det dessuten til å bli vanskeligere å markedsføre på internett, sier Jo Lloyd, fra konsulentselskapet Cotmandene training & development, når hun står på scenen på Sign&Print Scandinavia. Hun fortsetter:

– Digitale selskaper elsker trykk. Facebook gir trykte håndbøker til alle ansatte, der de forteller om selskapets historie, idéer og etikk, som medarbeiderne kan henvise til. Vint Cerf, viseadministrerende på Google, advarer at vi burde printe ut alle våre verdifulle bilder for ikke å risikere å miste dem via foreldede operativsystemer.

– Folk liker å printe ut viktig informasjon fra internett. Hvorfor da ikke gjøre det med en gang, i stedet for å legge det ut digitalt til kundene? spør Jo seg og siterer Jonathan Milne, kommunikasjonsansvarlig hos Maersk: “Jeg synes at trykk er en god måte å formidle komplisert informasjon på en enkel måte til våre kunder.”

Mersalg

Jo mener at man først skal legge ned energi på å utvikle eksisterende produkter og markeder. Hun kaller dette å “plukke ned lavthengende frukt”. Det er lettere å selge inn produkter som man kan, til kunder som man kjenner. Den største feilen man kan gjøre er å sende ut nye selgere på nye markeder. Salg bør prioriteres i henhold til disse tre stegene, mener hun:

1. Selg inn alle dine produkter til eksisterende kunder.

2. Selg dine produkter til nærliggende markeder.

3. Selg inn nye produkter til eksisterende kunder.

Driv ut kostnadene

– Det er viktig at man jobber mer effektivt og driver ut kostnadene i et selskap. En måte er å benytte touchprogrammer for å finne ut hvor mange tastetrykk brukeren gjør, sier Jo.

– Utnytt programmer for å automatisere dokumenthåndtering slik at jobben havner direkte i hotfolderen til trykk, uten manuell håndspålegging. Men ha i minne at sparte utgifter ikke fører til større volumer.

Å vokse

– En organisk vekst skaper nye kostnader, noe som kan være vanskelig for nye selskaper å takle, sier Jo og fortsetter:

– Vokser selskapet så vokser iblant kostnadene enda raskere. En løsning kan være å danne et partnerskap eller samarbeidsprosjekt med designbyråer, alternativt med firmaer som har en egnet produksjon. Alternativet er å kjøpe selskaper som har en passende produksjon, i stedet for å kjøpe inn nye maskiner og lære seg nye prosesser.

Dekor- og 3D-print vokser

Jo forteller at dekortrykk er ett av de hurtigst voksende områdene og beregnes til neste år å være verdt 25 milliarder dollar, ifølge Infotrends. Legger man til ulike dekorative laminater kommer man opp i 47,2 milliarder dollar.

3D-trykk beregnes å vokse fra 2015 på 1,6 til 13,4 milliarder dollar neste år, der 3d for hjemmet, som f.eks. møbler, dekorasjon og belysning kommer til å være nøkkelproduktene. 3d og storformat kan fungere som en døråpner for å komme seg inn i varmen hos nye kunder.

– Vi må selge oss selv inn, for ingen andre vil gjøre det for oss, hevder Jo.

Jo Lloyd avsluttet med disse minnepunktene:

  • Pass på alle detaljer i selskapet, ”mind the penny and the pound will come”.
  • Pass på butikken, ikke glem de daglige forretningene.
  • Ikke håp på det beste, for det kommer ikke til å bety at det blir bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *