Nye sedler fra Norges Bank

200-sedlene (avbildet) og 100-kronesedlene skal være i omløp allerede fra 30. mai.

Sedlene trykkes av Oberthur Fiduciaire i Frankrike. Papiret til 100- og 200-kroneseddelen lages i Tyskland. Kombinasjonen av det tilbakeskuende, ikoniske forsidemotivet og det moderne, abstrakte pikselmønsteret på sedlenes bakside, er noe helt nytt i internasjonal seddeldesign.

FORSIDENE: ET LETT GJENKJENNELIG HOVEDMOTIV

Hver valør har et lett gjenkjennelig hovedmotiv på forsiden. Motivene er basert på et designforslag fra Metric Design og Terje Tønnessen. De ikoniske motivene i seddelserien formidler sentrale trekk ved norsk maritim historie.

Sedlenes forsider

BAKSIDENE: ABSTRAHERING AV HAV OG VIND

Sedlenes piksellerte baksider utgjør en kontrast til de ikoniske forsidene. Motivene er bare antydet i pikselmønsteret, mens det organiske mønsteret abstraherer havet. Pikselmotivene er basert på et designforslag fra Snøhetta Design og er bygget opp slik at mønstrene følger Beauforts vindskala.

Sedlenes baksider

Både forsidemotiver og baksidemotiver er tett knyttet til undertemaene for hver valør:

50-kroneseddelen: Havet som binder oss sammen
100-kroneseddelen: Havet som bringer oss ut i verden
200-kroneseddelen: Havet som gir oss mat
500-kroneseddelen: Havet som gir oss velferd
1000-kroneseddelen: Havet som bringer oss videre

MYE MER ENN PENE PAPIRLAPPER

En pengeseddel er et svært avansert grafisk produkt. Du skal kunne se og føle at ekte sedler er verdt langt mer enn papiret de er trykket på. For at vi lett skal kunne skille mellom ekte og falske, inneholder norske sedler mange sikkerhetselementer. Noen er synlige, andre ikke.

Sedlene trykkes på bomullspapir, og føles derfor annerledes å ta på enn vanlig papir. Flere sikkerhetselementer er integrert i papiret. Utenpå bomullspapiret er det et smussavvisende belegg. Dette skal forsterke seddelen slik at levetiden forlenges.

Bomullspapir gir tilgang til flere sikkerhetselementer enn alternativet som er plast (polymer), og krever mindre justeringer av infrastrukturen for kontanthåndtering.

KOBBERTRYKK OG TAKTILE MERKER FOR BLINDE OG SVAKSYNTE

Kobbertrykket som brukes på sedlene, gir et følbart trykk – du kan kjenne det med fingrene dine. På sedlene er blant annet hovedmotivet på forsiden trykket med kobbertrykk.

Langs kortsidene av sedlene er det trykket lett følbare, taktile streker. Strekene er sammensatt på en måte som gjør at blinde og svaksynte kan skille valørene fra hverandre.

NÅR KOMMER SEDLENE?

Nye 100- og 200-kronesedler vil være i sirkulasjon fra 30. mai 2017. Deretter vil det ta minst ett år før nye 50- og 500-kronesedler gis ut. Til slutt kommer 1000-kroneseddelen. Planen er å lansere den i løpet av høsten 2019.

100- og 200-kronesedlene blir tilgjengelige ved Norges Banks sentralbankdepoter i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo fra kl. 14 den 30. mai. Deretter vil det kunne ta noe tid før de blir tilgjengelige for publikum via lokale banker, butikker og minibanker.

HVEM HAR LAGET SEDLENE?

Norges Banks egne seddeldesignere, Arild Yttri og Morten Johansen, har utformet de nye sedlene. Dvs. at de har oversatt designforslagene fra Metric Design og Terje Tønnessen (forsiden) og Snøhetta Design (baksiden) til «seddelspråk», samt utformet sikkerhetselementer mv.

MANGE BIDRAGSYTERE

Kunstner Sverre Morken har tegnet hovedmotivene på 100-, 200- og 500-kroneseddelen.

JURA Security Printing og Giesecke & Devrient har gitt innspill til originalarbeidet.

Kalligraf Julia Vance har gitt råd ved valg og uttegning av skrift/tall på sedlene.

Lundefuglmotivet i vannmerket er laget med utgangspunkt i et bilde tatt av fotografen Tom Schandy.

Hovedmotivet på 500-kroneseddelen, RS 14 «Stavanger», er basert på et foto tatt av Robby Madsen / Redningsselskapet. Båten eies nå av Jeppe Jul Nielsen.

Bak Gokstadskipet på 100-kroneseddelen skimtes den norsktegnede baugen X-BOW®, en design tilhørende Ulstein Design & Solutions AS.

Gassrørledningsnettet på baksiden av 500-kroneseddelen er designet på bakgrunn av informasjon fra Gasscos nettsider pr. august 2016.

Seniorkonservator / Forskningsleder ved Norsk Maritimt Museum og Professor II i historie ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Bø i Telemark, Per Norseng og et eget museumsnettverk samt Norges forskningsråd og Innovasjon Norge har bidratt med nyttige opplysninger om temaet «Havet». Vi vil også rette en takk til Colin Archer-kjennere, Havforskningsinstituttet, Universitetet i Oslo og Vener av Utvær for verdifulle opplysninger om deler av motivutformingen.

Til lanseringen har Norges Bank engasjert komikerne Lars Mjøen, Knut Lystad og Jon Niclas Rønning som har lagd en reklamefilm basert på KLMs store hit “Torsken kommer”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ricoh og Watkiss byr på ny inline etterbehandler

Engelske Watkiss har lagd en online sadelstifter med trekantkutting til Ricohs flaggskip ProC 9210. I tre år har Watkiss arbeidet med utviklingen av denne maskinen, som er lagd for å holde til minst to generasjoner laserprintere. Så når printeren skal skiftes ut om fire-fem år kan man kople den nye printeren til Watkiss sadelstifteren. Ricoh […]

Publisert av: 

Canon lanserer ny utgave av tredje generasjon imageRUNNER ADVANCE-plattformen

Canon presenterer i dag en ny utgave av sin imageRUNNER ADVANCE-plattform, denne skal ha oppgradert sikkerhet og brukervennlighet. Tredje utgave av tredjegenerasjonen består av hele 26 produkter fordelt på syv serier, og gir full standardisering og et intuitivt grensesnitt på tvers av alle enheter. Den nye utgaven bygger videre på tidligere versjoner og gir partnerne enkel installasjon, sentralisert administrasjon og sikkerhet fra første sekund, hevder Canon i et presseskriv.

Publisert av: 

Integrert ferdiggjøring og automatisering i fokus i Luzern

Fallende opplag og tendensen til stadig mer individualisering stiller nye krav til trykke- og etterbehandlingsprosessene. Det er i dag kun mulig å oppnå en lønnsom produksjon av helt små opplag ved hjelp af høyt integrerte og automatiserte workflows, som overflødiggjør manuell håndtering.

Publisert av: 

Rekordresultat for Signcom

Foran 2019-utgaven av Sign & Print Scandinavia var forventningene høye. De besøkende ble møtt av et sterkt Signcom med ny glød og energi, stemningen var på topp og ble ytterligere forsterket av muligheten til å vinne en helt ny Mimaki UV LED Print & Cut UCJV300-75! Allerede dag to ante man at de var på vei mot et rekordsalg og dag tre var det et faktum.

Publisert av: 

Flere detaljer om Canons nye Océ Arizona 1300-serie

På Sign&Print Scandinavia lanserte Canon en ny Océ Arizona 1300-serie med planskrivere til produksjon av mellomstore volumer med skilt og displaygrafikk. Med den nye serien kan kundene øke produksjonseffektiviteten og imøtekomme markedsetterspørselen etter større applikasjonsvariasjon, hevdes det fra Canon i et presseskriv.

Publisert av: