Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

PUBLISERT: 15 juni 2017
OPPDATERT: 21 mars

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere i år og som handlet om hva som kommer til å skje innen blekktrykket de nærmeste årene.

Chris tok opp tre områder der det kommer til å skje store forandringer:

  • De nye digitale blekkpressene kommer prismessig til å bli overkommelige og trykke med stadig bedre kvalitet.
  • All programvare kommer til å bli skybasert.
  • Helt automatiserte arbeidsflyt.

Et produkts livssyklus

Chris viste diagrammer over trykkpressenes livssyklus. Innovatørene, de tidlige brukerne og den tidlige majoriteten er i den første halvdelen der man tjener pengene. Når man går over toppen er de som kommer til litt for sent ute, noe mange er, og kommer da til å utsettes for et prisras.

– Som eksempel har jeg valgt tonerbaserte arkpresser. Det meste av utviklingen på trykkpressene er allerede avklart. Det finnes tusenvis av presser ute på markedet, hvilket kanskje ikke er det leverandørene vil høre, men jeg kan ikke forstå hvorfor noen behøver å kjøpe en tonerbasert trykkpresse idag? Det finnes så mange trykkerier i verden som ikke utnytter kapasiteten fullt ut og vi er lange over midten av kurven, sa Chris.

– Når det gjelder utviklingen av blekkpresser for volumtrykk så startet den for cirka ti år siden og vi ser en idag kraftig akselerasjon. Uten fortsatt utvikling kommer produsentens teknikk raskt til å være foreldet, slik at konkurrentene suser forbi. Ikke nødvendigvis på pris, men mer på hva de kan tilby, som eksempelvis hastighet og antallet ulike substrater som pressene kan greie å trykke på. Nye, oppgraderte printhoder kommer også hvert år med bedre pålitelighet, hastighet og lavere pris, la Chris til.

Hans spådom er at i 2025, på mindre enn ti år, kommer dagens blekkteknikk til å være ferdigutviklet og i stedet kommer ny teknikk til å trenge inn på markedet noe som er veldig, veldig snart. Men han tilstår at han kan ta feil, det har hendt før.

Overskudd på blekkpresser?

– I år kommer det til å selges cirka 300 til 500 enheter av blekkpresser for volumtrykk, rundt om i verden. Det finnes mer enn femten ulike leverandører og cirka tjue ulike fabrikater å velge mellom, sa Chris og fortsatte:

– Om man i snitt bare kommer til å kunne levere 42 stykker per fabrikat, kommer produsentene til å tape veldig mye penger. Så om ikke noen leverandør lykkes med å eksportere til trykkerne på Mars forstår jeg ikke hvordan summene kan balansere herandre? Det finnes ikke tilstrekkelig mange trykkere som kan kjøpe disse trykkpressene for rundt tre millioner dollar, for det er det de koster.

Chris regner med at i løpet av et par år vil en blekkpresse som i dag koster rundt en million dollar, til å ha en pris på fire til fem hundre tusen dollar. Det gjør det for eksempel mulig for trykkere å få en god pris fra leverandører som er på vei ut på markedet og har behov for trykkerier som er villige til å teste.

Skybaserte programmer

– Med skybaserte programmer kommer du som trykker og leverandør til alltid å ha den nyeste versjonen. Innen visse teknikkområder og land går overgangen til skybaserte programmer raskt, men jeg skulle ønske at det gikk enda raskere enn det gjør. En del leverandører jeg har snakket med sier at det ikke kommer til å skje før 2020, men ifølge de mindre leverandørene så er dette allerede på gang.

– Til og med Efi har over 80 prosent av sine programmer i skyen. For tre år siden hadde de ikke planer om å gjøre det. Det finnes ingen tekniske begrensninger på hvorfor man ikke kan plassere Fiery servere i skyen. Heidelberg har begynt å leie ut tre til fire ulike versjoner av Prinect etter pay-as-you-go metoden – betal etter hvor mye du benytter programmet.

– Om et selskap prøver å selge meg programvare som ikke er i skyen så skulle jeg ikke kjøpe disse, selv om man prøver å motivere det som bedre ut fra f.eks. et sikkerhetsståsted. Jeg vil at programvarene alltid skal være av nyeste versjon og at man kun betaler når man benytter den. Hvilket innebærer at man som trykkeri alltid kommer til å ha en oppdatert arbeidsflyt, sa Chris.

Automatiserte arbeidsflyt

– Det tredje området er automatisert arbeidsflyt, hvilket er noe jeg har jobbet med i mange år. Imidlertid finnes det for mye software som krever input fra bruker for å fungere.

– Noen firmaer gjør dette allerede på en god måte. Det betyr at trykkere og andre kreative mennesker i produksjonen må skaffe seg ny kompetanse meget raskt samt antakelig måtte gjøre dette mye oftere. Som eier trenger du de fortsatt, men de trengs ikke lenger til de manuelle arbeidsoppgavene som de hadde tidligere.

– Om dere skal satse mange penger på en blekkpresse, arbeidsflyt eller på noe annet, så se til å spandere en del penger på deg selv og dise ansatte slik at deres ferdigheter også er oppdaterte.

– Jeg tror ikke at det er slutten for trykkerier og leverandører men dere kommer til å behøve å forandre dere mer i de nærmeste årene enn dere har gjort i løpet av de foregående fem til ti årene. Men det gir også muligheter, om dere klarer å se hva som er på gang, spesielt når det gjelder hardware for blekktrykk, avsluttet Chris med.

De fleste illustrasjonene er skjermdumper fra opptakene som Inkish.tv gjorde og kan blant annet sees på Youtube sammen med de andre foredragene fra Grafkom I/O.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222