Odda: Tid er penger, automatisering er nøkkelen

PUBLISERT: 18 september 2017
OPPDATERT: 21 mars

I løpet av sine tretti år har Odda Trykk & Reklame i Odda gått fra tradisjonelt offsettrykkeri, til en fullbefaren grafisk leverandør. Strandflagg, t-skjorter, fotobøker og brosjyrer inngår i den store floraen av grafiske produkter som den lille organisasjonen har bygget opp.

– Vi er i dag 5 personer som arbeider ved trykkeriet, sier Ivar Opedal, administrerende direktør. Vi har planer om å ansette en person til over nyttår. Vi produserer mye skilt og bilreklame samt reklame på klær og mye annet. På en liten plass som vi bor på må vi ha mange bein å stå på.

Nylig ble de også helt digitale etter å ha kastet ut offsetpressen. Og med investeringen i Konica Minoltas siste tungvekter, C6100, rasjonaliserer man en av de viktigste produksjonsenhetene i huset – digitaltrykket.

I trykkeriet produseres alt fra enklere brosjyrer til krevende trykksaker og bøker i farger. Kvalitet gjennomsyrer hele organisasjonen og trykkprofilene er hellige.

– Farger er, mildt sagt, viktigt for oss. Vi har tidligere slåss med ganske mange utfordringer når det gjelder farger, men vi håper at det automatiske systemet i den nye digitalpressen skal løse dette.

Det er ofte relativt komplekse og utfordrende jobber som kjøres digitalt. Mange jobber er veldig små, mens de større jobbene ligger på mellom 3-10 000 eksemplarer. Samtidig skal innstillingstidene minimeres ettersom det er mange forskjellige jobber som skal ferdiggjøres daglig. I den nye C6100 har Konica Minolta automatisert ICC-profileringen med blant annet spektrofotometer og RGB-skanning.

Hva betyr det automatiske ICC-profilarbeidet for virksomheten og for trykksaksproduksjonen?
– Det betyr mye for produktivitet og kvaliteten på det vi skal trykke. For operatøren blir innstillingstiden redusert, og produksjonen vil komme raskt i gang.

Bredden i Odda Trykk & Reklames AS trykksaksproduksjon stiller høye krav til etterbehandlingsutstyret og arbeidsflyten etter digitaltrykket. Med den nye maskinen får de mye av etterbehandlingen på kjøpet.

– Maskinen gjør det meste av ferdigggjøringen, men vi har en Horizon med 20 lommer.

– I dag kan vi false, rille, stanse, skjære, hefte og foliere med vårt etterbehandlingsutstyr fra Horizon. Det viktigste er at utstyret er enkelt å stille inn og at arbeidsflyten er smidig, sett til de volumene vi produserer.

– Det fine med C6100 er at den kan trimme tre sider, så man kan få ferdigskårne brosjyrer ut fra maskinen. Ved deretter å false og hefte kan vi også få firkantrygg direkte ut av maskinen.

Hvor viktig er servicen for virksomheten?
– Vår service kommer fra Haugesund der Konica Minolta har et stort kontor. Det er ca. 2 timer fra Haugesund til Odda. Mye av grunnen at vi valgte Konica Minolta var erfaringen vi har med den gode servicen og oppfølgingen fra haugesundskontoret. De har flinke servicefolk og personer som hjelper oss med det meste. Vi har i dag en responstid på 4 timer.

Hvordan funker det nå når dere er uten offset?
– Nå har vi en alt-i-ett prosess i produksjonen. Den nye maskinen er nesten dobbelt så rask i forhold til den gamle C1070 digitalmaskinen.

– Det er vanskelig å få tak i trykkere som vil reise langt ut i Norge. Men med digitaltrykk kan vi bruke våre prepressmedarbeidere og ikke rendyrkede trykkpresseoperatører, noe som gir oss en helt annen fleksibilitet.

Hvordan gjør dere det med offsettrykket nå?
– Vi har en gammel GTO til perforering og liknende. Om noen vil ha større formater benytter vi underleverandører. Vi har også en 12-fargers plotter Canon PRO-4000 – 105 cm.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_