Odda: Tid er penger, automatisering er nøkkelen

PUBLISERT: 18 september 2017
OPPDATERT: 21 mars

I løpet av sine tretti år har Odda Trykk & Reklame i Odda gått fra tradisjonelt offsettrykkeri, til en fullbefaren grafisk leverandør. Strandflagg, t-skjorter, fotobøker og brosjyrer inngår i den store floraen av grafiske produkter som den lille organisasjonen har bygget opp.

– Vi er i dag 5 personer som arbeider ved trykkeriet, sier Ivar Opedal, administrerende direktør. Vi har planer om å ansette en person til over nyttår. Vi produserer mye skilt og bilreklame samt reklame på klær og mye annet. På en liten plass som vi bor på må vi ha mange bein å stå på.

Nylig ble de også helt digitale etter å ha kastet ut offsetpressen. Og med investeringen i Konica Minoltas siste tungvekter, C6100, rasjonaliserer man en av de viktigste produksjonsenhetene i huset – digitaltrykket.

I trykkeriet produseres alt fra enklere brosjyrer til krevende trykksaker og bøker i farger. Kvalitet gjennomsyrer hele organisasjonen og trykkprofilene er hellige.

– Farger er, mildt sagt, viktigt for oss. Vi har tidligere slåss med ganske mange utfordringer når det gjelder farger, men vi håper at det automatiske systemet i den nye digitalpressen skal løse dette.

Det er ofte relativt komplekse og utfordrende jobber som kjøres digitalt. Mange jobber er veldig små, mens de større jobbene ligger på mellom 3-10 000 eksemplarer. Samtidig skal innstillingstidene minimeres ettersom det er mange forskjellige jobber som skal ferdiggjøres daglig. I den nye C6100 har Konica Minolta automatisert ICC-profileringen med blant annet spektrofotometer og RGB-skanning.

Hva betyr det automatiske ICC-profilarbeidet for virksomheten og for trykksaksproduksjonen?
– Det betyr mye for produktivitet og kvaliteten på det vi skal trykke. For operatøren blir innstillingstiden redusert, og produksjonen vil komme raskt i gang.

Bredden i Odda Trykk & Reklames AS trykksaksproduksjon stiller høye krav til etterbehandlingsutstyret og arbeidsflyten etter digitaltrykket. Med den nye maskinen får de mye av etterbehandlingen på kjøpet.

– Maskinen gjør det meste av ferdigggjøringen, men vi har en Horizon med 20 lommer.

– I dag kan vi false, rille, stanse, skjære, hefte og foliere med vårt etterbehandlingsutstyr fra Horizon. Det viktigste er at utstyret er enkelt å stille inn og at arbeidsflyten er smidig, sett til de volumene vi produserer.

– Det fine med C6100 er at den kan trimme tre sider, så man kan få ferdigskårne brosjyrer ut fra maskinen. Ved deretter å false og hefte kan vi også få firkantrygg direkte ut av maskinen.

Hvor viktig er servicen for virksomheten?
– Vår service kommer fra Haugesund der Konica Minolta har et stort kontor. Det er ca. 2 timer fra Haugesund til Odda. Mye av grunnen at vi valgte Konica Minolta var erfaringen vi har med den gode servicen og oppfølgingen fra haugesundskontoret. De har flinke servicefolk og personer som hjelper oss med det meste. Vi har i dag en responstid på 4 timer.

Hvordan funker det nå når dere er uten offset?
– Nå har vi en alt-i-ett prosess i produksjonen. Den nye maskinen er nesten dobbelt så rask i forhold til den gamle C1070 digitalmaskinen.

– Det er vanskelig å få tak i trykkere som vil reise langt ut i Norge. Men med digitaltrykk kan vi bruke våre prepressmedarbeidere og ikke rendyrkede trykkpresseoperatører, noe som gir oss en helt annen fleksibilitet.

Hvordan gjør dere det med offsettrykket nå?
– Vi har en gammel GTO til perforering og liknende. Om noen vil ha større formater benytter vi underleverandører. Vi har også en 12-fargers plotter Canon PRO-4000 – 105 cm.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1