Digitalisering skaffer inn ekstra penger

PUBLISERT: 30 november 2017
OPPDATERT: 21 mars

Digitalisering har potensiale til å legge til mellom USD 68,6 og 106,7 milliarder til trykksak-, emballasje- og papirprodusenters inntekter, heter det i en ny undersøkelse.

  • En ny studie fra Siemens Financial Services (SFS) beregner verdien av forbedret produktivitet som følge av digitalisering/automatisering (Industri 4.0) i trykke-, emballasje- og papirindustrien
  • Med tittelen Digitaliseringens produktivitetsfordel: beregner rapporten den potensielle verdien av digitalisering til mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for bransjen globalt
  • Men uten spesialiserte finansieringsverktøy står produsenter ovenfor en utfordring med å gjøre investeringene i Industri 4.0-teknologi som kreves for digital forvandling

Siemens Financial Services (SFS) har utgitt en ny forskningsartikkel lansert på SPS IPC Drives 2017, som undersøker verdien av digitalisering for utskrifts-, emballasje- og papirprodusenter i Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

Den potensielle verdien av digitalisering er beregnet til å være mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for den globale trykke-, emballasje- og papirindustrien.

Den nye generasjons digitalisert teknologi (også kjent som Industri 4.0), gjør det mulig for produsenter å forbedre ytelsen gjennom økt produktivitet, forbedret planlegging og prognostisering, forbedret konkurransekapasitet og større økonomisk bærekraft.

Selv om deler av produktiviteten er forskjellig i ulike land og industrier, vil det å øke produktiviteten, enten for å produsere samme antall produkter for mindre kostnad, eller flere produkter til samme kostnad, ha en klar og merkbar effekt på kostnader og marginer. Denne positive effekten har fått navnet Digitaliseringens produktivitetsfordel.

Artikkelen bygger på en statistisk modell, utviklet av SFS, som beregner Digitaliseringens produktivitetsfordel for å demonstrere pålitelig økonomisk gevinst fra digitalisering og automatisering.

I print- og emballasjesektoren bidrar aktiv og intelligent emballasje med innebygde RFID-brikker (sporingsutskriftsteknologi) til å imøtekomme krav til sporbarhet.

For å klare utgiftene ved å investere i Industri 4.0-teknologi, har finansspesialister utviklet et sett med finansieringsverktøy kalt «Økonomi 4.0», som gjør overgangen til siste generasjons digitale teknologi mer rimelig og bærekraftig. Disse verktøyenen er utformet for å hjelpe trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital.

Artikkelen utforsker disse spesielle finansieringsmetodene, inkludert å kunne betale for å få tilgang til utstyr og teknologiøkonomi, teknologioppgradering- og oppdatering, programvareøkonomi, å betale for resultater, overgangsøkonomi og løsninger for driftskapital.

– Muligheten til å øke produktiviteten er en universelt utgangspunkt for målbar verdi av digitalisering, og for trykksaks-, emballasje- og papirprodusenter til å argumentere for at bedriften skal investere i teknologioppgraderingen til Industri 4.0. Intelligente finansieringsordninger trengs for å gjøre det mulig for produsenter å gjøre overgangen på en bærekraftig måte, kommentarer Gunnar Skagerlind, Nordisk Salgssjef i Industri,fra Siemens Financial Services. – Kun finansspesialister har innsikt i Industri 4.0-teknologi, og hvordan det er implementert for å muliggjøre investering samtidig som det letter trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital, hevder han. 

METODE

Over 60 internasjonale industriselskaper, konsulenteksperter innen ledelse og akademiske spesialister i elleve land ble intervjuet per telefon i februar og mars 2017. De ble spurt om å anslå den potensielle økonomiske fordelen som konvertering til digitalisert teknologi kan gi produksjonsvirksomheter, spesielt med tanke på økt produksjonsproduktivitet. Produktivitet innen manufaktur er definert som en reduksjon i kostnader for produksjon – eller en sammenlignbar økning i marginene. Respondenter gav sin evaluering av denne reduksjonen i produksjonskostnader –digitaliseringens produktivitetsfordel – uttrykt som en andel av totale inntekter. Intervjuobjekter kom fra følgende land og regioner: Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

For mer informasjon, klikk på denne lenken.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag