Digitalisering skaffer inn ekstra penger

Digitalisering har potensiale til å legge til mellom USD 68,6 og 106,7 milliarder til trykksak-, emballasje- og papirprodusenters inntekter, heter det i en ny undersøkelse.

  • En ny studie fra Siemens Financial Services (SFS) beregner verdien av forbedret produktivitet som følge av digitalisering/automatisering (Industri 4.0) i trykke-, emballasje- og papirindustrien
  • Med tittelen Digitaliseringens produktivitetsfordel: beregner rapporten den potensielle verdien av digitalisering til mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for bransjen globalt
  • Men uten spesialiserte finansieringsverktøy står produsenter ovenfor en utfordring med å gjøre investeringene i Industri 4.0-teknologi som kreves for digital forvandling

Siemens Financial Services (SFS) har utgitt en ny forskningsartikkel lansert på SPS IPC Drives 2017, som undersøker verdien av digitalisering for utskrifts-, emballasje- og papirprodusenter i Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

Den potensielle verdien av digitalisering er beregnet til å være mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for den globale trykke-, emballasje- og papirindustrien.

Den nye generasjons digitalisert teknologi (også kjent som Industri 4.0), gjør det mulig for produsenter å forbedre ytelsen gjennom økt produktivitet, forbedret planlegging og prognostisering, forbedret konkurransekapasitet og større økonomisk bærekraft.

Selv om deler av produktiviteten er forskjellig i ulike land og industrier, vil det å øke produktiviteten, enten for å produsere samme antall produkter for mindre kostnad, eller flere produkter til samme kostnad, ha en klar og merkbar effekt på kostnader og marginer. Denne positive effekten har fått navnet Digitaliseringens produktivitetsfordel.

Artikkelen bygger på en statistisk modell, utviklet av SFS, som beregner Digitaliseringens produktivitetsfordel for å demonstrere pålitelig økonomisk gevinst fra digitalisering og automatisering.

I print- og emballasjesektoren bidrar aktiv og intelligent emballasje med innebygde RFID-brikker (sporingsutskriftsteknologi) til å imøtekomme krav til sporbarhet.

For å klare utgiftene ved å investere i Industri 4.0-teknologi, har finansspesialister utviklet et sett med finansieringsverktøy kalt «Økonomi 4.0», som gjør overgangen til siste generasjons digitale teknologi mer rimelig og bærekraftig. Disse verktøyenen er utformet for å hjelpe trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital.

Artikkelen utforsker disse spesielle finansieringsmetodene, inkludert å kunne betale for å få tilgang til utstyr og teknologiøkonomi, teknologioppgradering- og oppdatering, programvareøkonomi, å betale for resultater, overgangsøkonomi og løsninger for driftskapital.

– Muligheten til å øke produktiviteten er en universelt utgangspunkt for målbar verdi av digitalisering, og for trykksaks-, emballasje- og papirprodusenter til å argumentere for at bedriften skal investere i teknologioppgraderingen til Industri 4.0. Intelligente finansieringsordninger trengs for å gjøre det mulig for produsenter å gjøre overgangen på en bærekraftig måte, kommentarer Gunnar Skagerlind, Nordisk Salgssjef i Industri,fra Siemens Financial Services. – Kun finansspesialister har innsikt i Industri 4.0-teknologi, og hvordan det er implementert for å muliggjøre investering samtidig som det letter trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital, hevder han. 

METODE

Over 60 internasjonale industriselskaper, konsulenteksperter innen ledelse og akademiske spesialister i elleve land ble intervjuet per telefon i februar og mars 2017. De ble spurt om å anslå den potensielle økonomiske fordelen som konvertering til digitalisert teknologi kan gi produksjonsvirksomheter, spesielt med tanke på økt produksjonsproduktivitet. Produktivitet innen manufaktur er definert som en reduksjon i kostnader for produksjon – eller en sammenlignbar økning i marginene. Respondenter gav sin evaluering av denne reduksjonen i produksjonskostnader –digitaliseringens produktivitetsfordel – uttrykt som en andel av totale inntekter. Intervjuobjekter kom fra følgende land og regioner: Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

For mer informasjon, klikk på denne lenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *