Digitalisering skaffer inn ekstra penger

PUBLISERT: 30 november 2017
OPPDATERT: 21 mars

Digitalisering har potensiale til å legge til mellom USD 68,6 og 106,7 milliarder til trykksak-, emballasje- og papirprodusenters inntekter, heter det i en ny undersøkelse.

  • En ny studie fra Siemens Financial Services (SFS) beregner verdien av forbedret produktivitet som følge av digitalisering/automatisering (Industri 4.0) i trykke-, emballasje- og papirindustrien
  • Med tittelen Digitaliseringens produktivitetsfordel: beregner rapporten den potensielle verdien av digitalisering til mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for bransjen globalt
  • Men uten spesialiserte finansieringsverktøy står produsenter ovenfor en utfordring med å gjøre investeringene i Industri 4.0-teknologi som kreves for digital forvandling

Siemens Financial Services (SFS) har utgitt en ny forskningsartikkel lansert på SPS IPC Drives 2017, som undersøker verdien av digitalisering for utskrifts-, emballasje- og papirprodusenter i Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

Den potensielle verdien av digitalisering er beregnet til å være mellom USD 68,6 og 106,7 mrd. for den globale trykke-, emballasje- og papirindustrien.

Den nye generasjons digitalisert teknologi (også kjent som Industri 4.0), gjør det mulig for produsenter å forbedre ytelsen gjennom økt produktivitet, forbedret planlegging og prognostisering, forbedret konkurransekapasitet og større økonomisk bærekraft.

Selv om deler av produktiviteten er forskjellig i ulike land og industrier, vil det å øke produktiviteten, enten for å produsere samme antall produkter for mindre kostnad, eller flere produkter til samme kostnad, ha en klar og merkbar effekt på kostnader og marginer. Denne positive effekten har fått navnet Digitaliseringens produktivitetsfordel.

Artikkelen bygger på en statistisk modell, utviklet av SFS, som beregner Digitaliseringens produktivitetsfordel for å demonstrere pålitelig økonomisk gevinst fra digitalisering og automatisering.

I print- og emballasjesektoren bidrar aktiv og intelligent emballasje med innebygde RFID-brikker (sporingsutskriftsteknologi) til å imøtekomme krav til sporbarhet.

For å klare utgiftene ved å investere i Industri 4.0-teknologi, har finansspesialister utviklet et sett med finansieringsverktøy kalt «Økonomi 4.0», som gjør overgangen til siste generasjons digitale teknologi mer rimelig og bærekraftig. Disse verktøyenen er utformet for å hjelpe trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital.

Artikkelen utforsker disse spesielle finansieringsmetodene, inkludert å kunne betale for å få tilgang til utstyr og teknologiøkonomi, teknologioppgradering- og oppdatering, programvareøkonomi, å betale for resultater, overgangsøkonomi og løsninger for driftskapital.

– Muligheten til å øke produktiviteten er en universelt utgangspunkt for målbar verdi av digitalisering, og for trykksaks-, emballasje- og papirprodusenter til å argumentere for at bedriften skal investere i teknologioppgraderingen til Industri 4.0. Intelligente finansieringsordninger trengs for å gjøre det mulig for produsenter å gjøre overgangen på en bærekraftig måte, kommentarer Gunnar Skagerlind, Nordisk Salgssjef i Industri,fra Siemens Financial Services. – Kun finansspesialister har innsikt i Industri 4.0-teknologi, og hvordan det er implementert for å muliggjøre investering samtidig som det letter trykket på produsentens kontantstrøm og driftskapital, hevder han. 

METODE

Over 60 internasjonale industriselskaper, konsulenteksperter innen ledelse og akademiske spesialister i elleve land ble intervjuet per telefon i februar og mars 2017. De ble spurt om å anslå den potensielle økonomiske fordelen som konvertering til digitalisert teknologi kan gi produksjonsvirksomheter, spesielt med tanke på økt produksjonsproduktivitet. Produktivitet innen manufaktur er definert som en reduksjon i kostnader for produksjon – eller en sammenlignbar økning i marginene. Respondenter gav sin evaluering av denne reduksjonen i produksjonskostnader –digitaliseringens produktivitetsfordel – uttrykt som en andel av totale inntekter. Intervjuobjekter kom fra følgende land og regioner: Kina, Frankrike, Tyskland, India, Norden, Polen, Russland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og USA.

For mer informasjon, klikk på denne lenken.

Les videre

Dataline vokser med nok et oppkjøp

Programvareselskapet Dataline Solutions er i en ekspansjonsfase og kunngjør at de kjøper tyske Pragma Informationssysteme. Selskapet ser også etter flere potensielle oppkjøp for å vokse i Europa.
Dataline Pragma

Vinnere og tapere: Slik går det for Norges største trykkerier

Hvordan går det egentlig for de store aktørene på det norske trykkerimarkedet? Sign&Print har sett nærmere på hvordan tallene ser ut for siste regnskapsår, 2023.
Kollage trykkerier

Mondi avvikler papirbruk etter katastrofal brann

Mondi stenger den bulgarske papirfabrikken Stambolijski permanent etter den skjebnesvangre brannen 24. september. Beslutningen berører 300 ansatte.
MondiStambo2

Sign Text begynner å selge Canon-maskiner

Sign Text og Canon Norge har inngått et partnerskap om salg av storformatprintere. De to partene har hatt et nært samarbeid i mange år og dette utvides ytterligere nå.
anton-thomas

Siste nytt

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Etiketter er et mareritt for Arla

Uttalelsen falt på Emballasjedagen 2024 i Danmark, hvor blant annet Arla Foods var representert for å forklare deres utfordringer med å følge trender og lovkrav innen emballasje. Sign&Prints danske redaktør Søren Winsløw var til stede.
EM_01

Dataline vokser med nok et oppkjøp

Programvareselskapet Dataline Solutions er i en ekspansjonsfase og kunngjør at de kjøper tyske Pragma Informationssysteme. Selskapet ser også etter flere potensielle oppkjøp for å vokse i Europa.
Dataline Pragma

Vinnere og tapere: Slik går det for Norges største trykkerier

Hvordan går det egentlig for de store aktørene på det norske trykkerimarkedet? Sign&Print har sett nærmere på hvordan tallene ser ut for siste regnskapsår, 2023.
Kollage trykkerier