Papiret vant valget i Danmark

PUBLISERT: 30 november 2017
OPPDATERT: 21 mars

Verken Facebook eller andre sosiale medier kapret høstens kommunevalgkampanje i Danmark, tvert imot var det de trykte medier som vant frem, ifølge både valgekspertene, de to største kommunale partiene, samt grafiske virksomheter. Videre hevdes det at årsaken til dette er lavere priser, ny teknikk og fortsatt stor gjennomslagskraft for papiret.

– Våre kandidater har fått trykt vanvittige mengder av materialer. Det er fortsatt en analog valgkamp, fastslår Jan Juul Christensen, partisekretær i Socialdemokratiet, valgets store vinner av mandater og borgermesterposter.

– Det er generelt stor interesse for trykte medier, herunder annonser i de trykte avisene. Men Facebook – og til dels andre sosiale medier – har også blitt stort, sier partisekretær Claus Richter fra Venstre, som måtte avgi en del mandater og borgermesterposter.

– Det trykte materiale har virkelig fått et kvalitetsløft. Før var løpesedler ofte noe som var trykt på A4-papir i en kopimaskin. Nå er det mye mer profesjonelt – både i innhold, form og trykkvalitet. Det er flere valgplakater enn vi noensinne har sett. Det gjelder såvel antallet som andelen av kandidater som har fått lagd plakater. Før var plakater begrenset til få kandidater, sier Kasper Møller Hansen, professor i statskunnskab ved Københavns Universitet.

– Partier og kandidater har brukt trykksaker, plakater, sosiale medier, valgmøter – alle kanaler har vært i bruk, og trykksakene er stadig viktige, sier lektor Morten Skovsgaard fra Syddansk Universitet.

– Vi har trykt mange flere plakater enn forventet. Vi har også levert et hav av brosjyrer, rollups, postkort og visittkort – helt opp til helgen før valget,” forteller Anders Grønborg, administrerende direktør og medeier av LaserTryk A/S.

Valgrush har også preget Werks Grafiske Hus a/s, forteller Allan Werk:

– Vi har opplevd at kandidater får lagd flere brosjyrer, f.eks. både til landområder og by, eller til spesielle formål. Til helgen før valget leverte vi f.eks. brosjyrer som skulle deles ut ved en fotballkamp med budskap om at byen trenger en ny stadion.

Les videre

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Viser egenutviklet teip-serie

Teippåføringsmaskiner og et eget utvalg av teip. Dette er hva svenske Sale Europe fremhever på sin stand under Sign, Print & Promotion, 19.-20. Mars.
Sale Europe kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683