Sjefer mangler digital strategi

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 21 mars
En undersøkelse bestilt av Canon viser at drøyt halvparten av de som ble spurt, alle administrerende direktører i svenske firmaer, ikke har en strategi for digitalisering.

En undersøkelse viser at drøyt halvparten av  administrerende direktører i svenske firmaer ikke har en strategi for digitalisering.. Nærmere en fjerdedel av disse oppgir at årsaken er mangel på tid. 

Svenske administrerende direktører mangler kunnskap og prioriterer ikke digitalisering. Det viser en undersøkelse gjort av opinions- og markedsundersøkelseforetaket YouGov på bestilling av Canon.

Hos små firmaer med opp til hundre ansatte mangler 64 prosent en strategi for digitalisering. Store foretak med over 500 ansatte har tilsvarende tall 27 prosent. Hvert tredje foretak kan i dag heller ikke oppgi at de har digitalisert tilstrekkelig.

Hvordan kommer det seg da at man ikke har kommet lenger i digitaliseringen? Knapt hver fjerde direktør svarer at årsaken er tidsmangel. 14 prosent sier at de ikke vet hva digitalisering innebærer. Ti prosent sier at de mangler kunnskaper om temaet, og like mange har ikke råd til å digitalisere..

Ifølge 28 prosent er det intern kunnskap som trengs for å få i gang digitaliseringsarbeidet. 26 prosent oppgir at det trengs utdanning og 24 prosent vil ha eksperthjelp. Jo større foretak desto større er behovet for eksperthjelp. 35 prosent av foretak med over 500 ansatte oppgir dette.

Til grunn for undersøkelsen har sammenlagt 205 intervjuer via internet blitt gjennomført med sjefer i svenske foretak. Hvordan står det til her hjemme på berget?

 

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324