
En undersøkelse viser at drøyt halvparten av administrerende direktører i svenske firmaer ikke har en strategi for digitalisering.. Nærmere en fjerdedel av disse oppgir at årsaken er mangel på tid.
Svenske administrerende direktører mangler kunnskap og prioriterer ikke digitalisering. Det viser en undersøkelse gjort av opinions- og markedsundersøkelseforetaket YouGov på bestilling av Canon.
Hos små firmaer med opp til hundre ansatte mangler 64 prosent en strategi for digitalisering. Store foretak med over 500 ansatte har tilsvarende tall 27 prosent. Hvert tredje foretak kan i dag heller ikke oppgi at de har digitalisert tilstrekkelig.
Hvordan kommer det seg da at man ikke har kommet lenger i digitaliseringen? Knapt hver fjerde direktør svarer at årsaken er tidsmangel. 14 prosent sier at de ikke vet hva digitalisering innebærer. Ti prosent sier at de mangler kunnskaper om temaet, og like mange har ikke råd til å digitalisere..
Ifølge 28 prosent er det intern kunnskap som trengs for å få i gang digitaliseringsarbeidet. 26 prosent oppgir at det trengs utdanning og 24 prosent vil ha eksperthjelp. Jo større foretak desto større er behovet for eksperthjelp. 35 prosent av foretak med over 500 ansatte oppgir dette.
Til grunn for undersøkelsen har sammenlagt 205 intervjuer via internet blitt gjennomført med sjefer i svenske foretak. Hvordan står det til her hjemme på berget?