280 foretak planlegger innkjøp av blekkstråleprinter – bare i år

PUBLISERT: 8 februar 2018
OPPDATERT: 21 mars

Blekkstråleteknikken er en av de hurtigst voksende på markedet. Av 700 amerikanske foretak er 85 prosent fornøyde med teknikken, til tross for at en ny rapport viser generelle mangler når det gjelder bruken.

Sammen med NAPCO Media har American Graphics Imaging Association (SGIA) studert hvordan 700 amerikanske foretak opplever implementering, bruk og et ønske om ytterligere investering.r i blekkstråleprintere (unntatt storformat).

Studien deler foretakene opp i fem forskjellige segmenter: vanlige trykkerier, direkte reklame, in-plant, utgivelse og transaksjonstrykkerier. I studien har de blant annet sett på hvilke faktorer som har ligget til grunn for at foretakene har valgt å benytte blekkstråleprintere og mer spesifikt hvilke faktorer som avgjorde valget.

Resultatet viser at 43 prosent av foretakene har gjort investeringer i produksjonen med blekkstråleprintere. Av de som har benyttet printeren har omlag halvparten brukt den i mer enn tre år, noe som også indikerer at det er en etablert trykketeknikk. Men hvor fornøyde er foretakene? Rapporten viser at hele 85 prosent enten var fornøyde eller meget fornøyde med sin blekkstråleprinter.

Det som derimot fremkommer i studien er noe varierte resultater blant de ulike markedssegmentene. Blant de kommersielle trykkeriene hadde flere foretak et ønske om å få økt jobbvolum og mulighet til å dra nytte av korte serier, til tross for at det var faktorer som lang holdbarhet og kundesupport som avgjorde selve kjøpet.

Selv om den generelle oppfatningen er høy tilfredsstillelse så har flere foretak opplevd problemer. De hyppigst opptredende problemene var å finne egnet papir, korrekte maskininnstillinger for å få arbeidsflyten til å fungere, tilstrekkelig med jobber å fylle maskinen med og ikke minst å få utdannet selgere til å lykkes i å selge de mulighetene som blekkstråleprintere tilbyr.

Til tross for disse faktorene opplever 80 prosent av foretakene at printeren har levd opp til de forventninger som har vært, og i flere tilfeller overgått dem. Det kanskje mest interessante som kommer frem i rapporten er tross alt at 40 prosent, noe som er ca 280 foretak, indikerer et ønske om ytterligere investeringer i blekkstråleteknikk for sine virksamheter det kommende året.

Her kan du laste ned og lese hele rapporten

Kilde: «Production Inkjet Printing – Considerations, Deployment and End Results» utgitt av SGIA og NAPCO Research 2017.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag