280 foretak planlegger innkjøp av blekkstråleprinter – bare i år

PUBLISERT: 8 februar 2018
OPPDATERT: 21 mars

Blekkstråleteknikken er en av de hurtigst voksende på markedet. Av 700 amerikanske foretak er 85 prosent fornøyde med teknikken, til tross for at en ny rapport viser generelle mangler når det gjelder bruken.

Sammen med NAPCO Media har American Graphics Imaging Association (SGIA) studert hvordan 700 amerikanske foretak opplever implementering, bruk og et ønske om ytterligere investering.r i blekkstråleprintere (unntatt storformat).

Studien deler foretakene opp i fem forskjellige segmenter: vanlige trykkerier, direkte reklame, in-plant, utgivelse og transaksjonstrykkerier. I studien har de blant annet sett på hvilke faktorer som har ligget til grunn for at foretakene har valgt å benytte blekkstråleprintere og mer spesifikt hvilke faktorer som avgjorde valget.

Resultatet viser at 43 prosent av foretakene har gjort investeringer i produksjonen med blekkstråleprintere. Av de som har benyttet printeren har omlag halvparten brukt den i mer enn tre år, noe som også indikerer at det er en etablert trykketeknikk. Men hvor fornøyde er foretakene? Rapporten viser at hele 85 prosent enten var fornøyde eller meget fornøyde med sin blekkstråleprinter.

Det som derimot fremkommer i studien er noe varierte resultater blant de ulike markedssegmentene. Blant de kommersielle trykkeriene hadde flere foretak et ønske om å få økt jobbvolum og mulighet til å dra nytte av korte serier, til tross for at det var faktorer som lang holdbarhet og kundesupport som avgjorde selve kjøpet.

Selv om den generelle oppfatningen er høy tilfredsstillelse så har flere foretak opplevd problemer. De hyppigst opptredende problemene var å finne egnet papir, korrekte maskininnstillinger for å få arbeidsflyten til å fungere, tilstrekkelig med jobber å fylle maskinen med og ikke minst å få utdannet selgere til å lykkes i å selge de mulighetene som blekkstråleprintere tilbyr.

Til tross for disse faktorene opplever 80 prosent av foretakene at printeren har levd opp til de forventninger som har vært, og i flere tilfeller overgått dem. Det kanskje mest interessante som kommer frem i rapporten er tross alt at 40 prosent, noe som er ca 280 foretak, indikerer et ønske om ytterligere investeringer i blekkstråleteknikk for sine virksamheter det kommende året.

Her kan du laste ned og lese hele rapporten

Kilde: «Production Inkjet Printing – Considerations, Deployment and End Results» utgitt av SGIA og NAPCO Research 2017.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2