Du skal elske dine kunder – ikke teknikken

Den første storformatprinteren i P5-serien er 250HS.

– Du skal elske dine kunder – ikke teknikken, sier Stephan Kappaun, direktør hos Durst. Men derimot skal teknikken få kundene til å kjenne noe spesielt, hvilket er forklaringen på utviklingen av de nye storformatprinterne i P5-serien, som Durst nylig viste frem for en rekke spesifikke kunder og verdenspressen.

Arrangementet for fremvisningen av den nye storformatprinteren i serien P5 bla holdt på Dursts hovedkontor for storformat og emballasjetrykk i den idylliske østeriske småbyen Lienz i østlige Tyrol.

Durst har en lang historie bak seg, spesielt innen fotografibransjen. På 90-tallet utviklet de den legendariske storformatprinteren: Lambda. En fotoprinter som la det kommersielle grunnlaget for det Durst står for idag. I dag snakker alle, og spesielt fotografer respektfullt om Lambda-utskrifter, som var noe av det beste man kunne oppnå med fotografier i storformat. Men selv om blekkstråleteknikken begynte å ta større plass mot slutten av 90-tallet, og produksjonen av printeren stoppet opp, så har de selv i dag fortsatt mer enn 200 printere i drift rundt om i verden. Nesten tyve år etter at produksjonen ble avsluttet, sier Barbara Schulz, managing director og internasjonal salgssjef for Durst.

Salgssjef Barbara Schulz tror at den nye P5-serien kommer til å bygge videre på ryktet fra den kjente Durst Lambda-fotoprinteren.

Det er det gode ryktet Durst har forsøkt å bygge videre på med sin nye blekkstråleprinter til storformatmarkedet. Den nye P5-serien er utviklet gjennom et tett samarbeid med opp til 100 utvalgte kunder. Ifølge Barbara Schulz har samarbeidet medvirket til at de nå har på følelsen at P5-serien kan bli kundenes ”nye Lambda”.

Ikke en oppdatering, men en ny start

Hos Durst legges det stor vekt på at den nye serien ikke bare er en oppdatering av P10, men også har en porsjon ny teknologi som er gjennomtenkt fra grunnen av. Dette har resultert i et helt nytt brukergrensesnitt med en 32-tommers touch screen, et mer robust transportsystem, et nytt sett med printerhoder i samarbeid med Fujifilm og en helt ny elektronisk styring av printerhodene. Dette har i sin tur resultert i et helt nytt fargeoppsett.

Man skulle kunne tro at det nye navnet P5 innebærer en mindre modell av 10eren, men det er ikke tilfelle. Den største forskjellen er at dråpestørrelsen er fem picoliter sammenliknet med den tidligere på ti picoliter. Ifølge Dursts markedsavdeling har de lagt fokus på fem temaer utifra kundenes ønsker: lønnsomhet, effektivitet, kvalitet, prosessgjennomsiktighet og leveranse i tid.

Uansett hva P5 står for er resultatet imponerende. Den første modellen 250HS – ut av de fire planlagte – har i forhold til P10 250HS oppnådd følgende:

– Oppløsningen har økt fra 1000 til 1200 dpi.
– Dråpestørrelsen har gått ned fra 10 til 5 picoliter.
– Hastigheten har økt fra 140 til 240 kvadratmeter i timen (fra 42 til 70 skiver i fullformat)
– Vedlikehold av printerhodene er redusert fra ti til to minutter.
– Tiden for jobbskift har gått ned fra 60 til 35 sekunder.

Egen fargeutvikling

Utviklingen av en helt ny farge gir også et uttrykk for at Durst har valgt å ta ansvar for hele produktoppsetningen – en tettere forbindelsen mellom samtlige komponenter i prosessen. Durst har bygget opp sitt eget utviklings- og testlaboratorium, der de arbeider med å lage farger til deres ulike kundesegmanter. Men de utfører også tester av printerhoder og styringen av disse for å optimerer de enkelte prosessene. I laboratoriet studerer de alt fra fargens bevegelse frem mot printerhodet, fargedråpenes form ved avfyringen fra printerhodet, klebeegenskaper og mye mer. For å kunne printe med en dråpestørrelse på 5 picoliter har de vært nødt til å jobbe med bearbeidelsen av fargepigmentene og ikke minst filtreringen for å unngå stans i printerhodene.

Durst presenterer to fargeserier til P5-ene, som de kaller P5 Premium WG og P5 POP HS. Den første er en all-round farge mens POP HS er en spesialisert farge for point-of-sales- produksjon.

Bygningen ”Bergkrystallen” er Dursts nye senter for utvikling av farger og væsker.

Fargelaboratoriene ligger i en bygning som kalles Bergkrystallen, på grunn av sin uvanlige form. Rett ved siden av bygger de ytterligere lokaler som skal romme den nyetablerte programvareavdelingen, som de forventer seg en utvidelse av i løpet av de nærmeste årene.

En symfoni av nye fasiliteter

Med den nye P5-serien kommer det også ny programvare. Det er nettleserbaserte Durst Symphony som består både av en arbeidsflytdel og en analysedel samt en vedlikeholdsdel basert på virtual reality (VR) og Augmented Reality (AR). Det sistnevnte kan oversettes med “forsterket virkelighet” på norsk.

Hans Peter Schneeberger, ansvarshavende for programvareutvikling, sier at den nye programvaren har fått mange komponenter fra eksisterende komponenter i deres løsning for etikettmarkedet. De har selv utviklet programvaren, med en hel del komponenter fra andre leverandører. Det gjelder for eksempel ColorLogic, som står bak fargehåndteringen og Harlequin som leverer rippen.

Hans-Peter Schneeberger er mannen bak den nye programvaren, Symphony. Den kan blant annet gjøre alle elementer i en grafisk fil variabel om databasen eksisterer.

Om fargehåndteringen sier Hans-Peter Schneeberger:

– Det er en meget avansert programvare for fargehåndteringen. Samtidig kan du selv gjøre manuelle tilpasninger etter kundens ønske, på en intuitiv måte. Og når du bruker flere profiler og manuelle justeringer så gjør den avanserte bruken av device link-profiler at man ikke mister kvalitet i output’en.

Programvaren for arbeidsflyt har en meget avansert egenskap at den kan holde styr på ulike versjoner av en utskriftsfil. Dette reduserer risikoen for at man velger feil fil.

Alle grafiske elementer kan være variable

De har til og med utviklet sin egen løsning for bruken av variable data. Databasen fungerer sammen med en Adobe Illustrator-plugin, noe som i praksis innebærer at du kan ha hva som helst som variable data i filen. Det vanligste er fortsatt individuelle koder, serienumre, navn eller liknende. Men det kan like gjerne være bilder, farger eller andre grafiske elementer. Hans-Peter Schneeberger sier at de hadde en koreansk kunde som ville lage to millioner individuelle etiketter. Fra starten av låt jobben som en stor utfordrng, men i praksis var det enkelt å bearbeide og lagre filene som skulle skrives ut. Ifølge Hans-Peter Schneeberger tillater programvaren å lage 3,8 m2 monokrom bildedata per sekund og på denne måten holde tritt med printeren.

Konstant overvåking med både et forvaltnings- og serviceverktøy

Analysedelen av programvarepakken er tenkt som et forebyggende serviceverktøy og et forvaltningsverktøy. Med forvaltningsverktøyet kan du få realtidstatus på alle maskinene i produksjonen (om de er fra Durst, selvsagt) og du kan hente lagrede data rundt produksjon, oppetid og fargeforbruk osv. Utover disse interessante parametrene overvåkes dessuten samtlige maskinkomponenter kontinuerlig. Dette gjelder for eksempel vakuumtrykk og diverse temperaturer (eksempelvis printerhodene). Innenfor alle de overvåkede parametrene er det definert et toleranseområde. Dersom en komponent kommer utenfor dette forhåndsdefinerte området, gis det beskjed til Dursts serviceavdeling. Det trenger ikke å være en kritisk situasjon, men åpner muligheten for å la deg kontrollere komponenten på avstand, og deretter eventuelt planlegge et servicebesøk. På denne måten kan man unngå unødvendige driftsstopp.

Kundesjef Christian Casazza viser hvordan Augmented Reality (AR) kan guide en fjerntliggende kunde til en maskindel som trengs å erstattes.

Med hjelp av Virtual reality og Augmented reality i vedlikeholdsseksjonen kan Dursts serviceansatte hjelpe en kundes tekniker. De kan da se de samme tingene som teknikeren ser og direkte markere hva som skal undersøkes og dessuten hjelpe teknikeren i dennes tiltak. På denne måten er det i mange tilfeller mulig for kunden å fortsette produksjonen inntil det passer å foreta et servicebesøk.

P5-serien starter med 250HS-modellen, som forventes å bli den mest ettertraktede på markedet. 250 indikerer utskriftsbredden, mens HS (High Speed) innebærer at det er en høyhastighetsprinter. Senere følger dessuten 200, 250 og 320 – alle uten HS for å møte ulike prisgrupper på markedet. De første P5 250HS-systemene begynner å leveres i Europa i løpet av andre kvartal i år. Kort tid etter starter i rask takt lanseringen i USA og Asia. P10-serien kommer suksessivt til å forsvinne i takt med at den nye serien ekspanderer.

Lanseringen av P5-serien var en hendelse som fikk oppmerksomhet i hele Lienz. Blant annet med en lysprojeksjon ved Bruck slott som ligger i sentrum av den lille byen. Foto: Martin Lugger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Horizon møter utfordringene innen den digitale transformasjonen

Omstrukturering i ledelsen hos Horizon skal gjøre ferdiggjøringsfirmaet i stand til å møte utfordringene ved den digitale forandringen innen trykkeribransjen. Økende krav til ytelsen av produkter, service og levering av individuelle kundeløsninger står i fokus for videreutviklingen av selskapet.

Publisert av: