
Ricoh annonserte 26. oktober at selskapet har inngått avtale om å kjøpe LAC Corporation (heretter LAC), en bedrift med en unik inkjetteknologi som kan skrive ut på tredimensjonale overflater som for eksempel siden av en bil, lastebil, fly eller til og med dekk og glassflasker.
Anskaffelsen har som mål å styrke Ricohs satsning på industriell utskriftsteknologi, som er en av Ricohs vekststrategier. Overføringen av aksjene fullføres innen utgangen av måneden.
LAC ble grunnlagt i 1983 og har unik teknologi som gjør at de kan påføre blekk med høy klebrighet fra en avstand på 100 mm. Dette gjør at de kan skrive ut direkte på tredimensjonale objekter. Ved hjelp av denne teknologien utvikler, produserer, selger og støtter LAC opp under industrielle trykkesystemer for biler, gassylindere for flytende petroleum og mye mer.
I Februar i år annonserte Ricoh sin vekststrategi «Ricoh Ignite», som uttalte en intensjon om å forsterke kundebasen gjennom å utvide porteføljen for utskriftsteknologi. I mer enn 40 år har Ricoh utviklet blekkbasert utskriftsteknologi. I dag brukes den ikke bare til kontoutskrift, men i kommersielt og industrielt trykk på en rekke ulike områder, inkludert livsstil. Videre har den styrkede egenskaper for utskrift av skilt, både på papir og andre medier, i tillegg til 3D-utskrift, tekstiltrykk og andre prosesser som kombinerer materialer som skaper helt ny verdi for kunden.
Investeringen i LAC er del av Ricohs «Growth Strategy Plan», og inngår i en rekke strategiske investeringer fra Ricohs side. Ved å kombinere LACs inkjet teknologi og Ricohs teknologi som bildesystemer og produksjon vil Ricoh kunne skape helt ny verdi for kundene sine. I tillegg planlegger Ricoh å utvide LACs kundebase til å bli global ved hjelp av Ricohs nettverk.