Ricoh skal kjøpe LAC Corporation

PUBLISERT: 29 oktober 2018
OPPDATERT: 21 mars
Nå kan Ricoh snart printe på tredimensjonale objekter

Ricoh annonserte 26. oktober at selskapet har inngått avtale om å kjøpe LAC Corporation (heretter LAC), en bedrift med en unik inkjetteknologi som kan skrive ut på tredimensjonale overflater som for eksempel siden av en bil, lastebil, fly eller til og med dekk og glassflasker.

Anskaffelsen har som mål å styrke Ricohs satsning på industriell utskriftsteknologi, som er en av Ricohs vekststrategier. Overføringen av aksjene fullføres innen utgangen av måneden.

LAC ble grunnlagt i 1983 og har unik teknologi som gjør at de kan påføre blekk med høy klebrighet fra en avstand på 100 mm. Dette gjør at de kan skrive ut direkte på tredimensjonale objekter. Ved hjelp av denne teknologien utvikler, produserer, selger og støtter LAC opp under industrielle trykkesystemer for biler, gassylindere for flytende petroleum og mye mer.

I Februar i år annonserte Ricoh sin vekststrategi «Ricoh Ignite», som uttalte en intensjon om å forsterke kundebasen gjennom å utvide porteføljen for utskriftsteknologi. I mer enn 40 år har Ricoh utviklet blekkbasert utskriftsteknologi. I dag brukes den ikke bare til kontoutskrift, men i kommersielt og industrielt trykk på en rekke ulike områder, inkludert livsstil. Videre har den styrkede egenskaper for utskrift av skilt, både på papir og andre medier, i tillegg til 3D-utskrift, tekstiltrykk og andre prosesser som kombinerer materialer som skaper helt ny verdi for kunden.

Investeringen i LAC er del av Ricohs «Growth Strategy Plan», og inngår i en rekke strategiske investeringer fra Ricohs side. Ved å kombinere LACs inkjet teknologi og Ricohs teknologi som bildesystemer og produksjon vil Ricoh kunne skape helt ny verdi for kundene sine. I tillegg planlegger Ricoh å utvide LACs kundebase til å bli global ved hjelp av Ricohs nettverk.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12