Gjennombrudd for PDF til emballasjeproduksjon

PUBLISERT: 8 november 2018
OPPDATERT: 8 november
Emballasjen er velvillig stilt til rådighet av Scandisales og KURZ.

Gent Workgroup (GW), den internasjonale organisasjonen for utvikling og formidling av beste praksis innenfor grafisk produksjon, gleder seg over at det arbeidet de startet om «Prosesstrinn til emballasje- og etikettproduksjon», nå er vedtatt som en internasjonal standard. Den nye ISO-standarden er et viktig skritt mot å standardisere og automatisere produksjonsprosessen for emballasje basert på PDF-filformatet.

PDF manglet aksept i emballasjemiljøet
PDF-filer i et emballasje-workflow inneholder normalt det designet som skal trykkes, samt elementer som ikke skal trykkes. Det gjelder f.eks. skjære-, rille- og falseinformasjon, som skal gi emballasjen sin endelige form. GW identifiserte for mange år siden mangelen på standardisering i disse prosesstrinnene, og som var en hindring for aksept av PDF som standardformat i dette miljøet.

Beste praksis til internasjonal standard
Emballasjeutvalget i GW stilte forslag om å anvende metadata knyttet til valgfrie innholdsgrupper (vanligvis kjent som lag) i PDF-dokumentene. De skulle formidle standardiserte opplysninger om elementer som er nødvendige i de forskjellige prosesstrinnene i produksjonsprosessen. Dette forslaget ble deretter drøftet i International Standards Organisation (ISO) og har blitt vedtatt som internasjonal standard ISO 19593-1.

– Med vedtaket av ISO 19593-1 har man tatt et viktig skritt i retning av å øke produktiviteten i emballasjeproduksjonen, og vi er glade for at vi har kunnet bistå i utviklingen av denne viktige standarden, sier Lieven Plettinck, direktør Software Engineering hos Esko og medformann for Emballasjeutvalget i GW. – Nå har vi et formelt, standardisert verktøy til å formidle digitale data i PDF-filer, i hele pakken forut for produksjonen. Det vil dramatisk redusere behovet for manuell håndtering og minimere muligheten for menneskelige feil i et komplekst og sterkt konkurransedyktig globalt emballeringsmiljø.

GW og ISO er naturlige allierte
GW ble grunnlagt i 2002 for å arbeide for best mulig praksis innenfor grafisk produksjon. Medlemmene kommer fra programvare- og hardwareleverandører, grafiske organisasjoner, utdanningsfasiliteter og trykkerier, utgivere og emballasjevirksomheter. På grunn av sin praktiske tilgang og eksperter på fagområdet er det i stand til hurtig å utvikle spesifikasjoner og forslag omkring standardisering i grafiske arbeidsprosesser. Disse beste fremgangsmåter er ofte bygget på ISO-standarder (f.eks. PDF/X), men de inspirerer også ofte ISO-utvalg i deres standardiseringsarbeid.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324