Ny hjemmeseier for Ålgård Offset

PUBLISERT: 20 november 2018
OPPDATERT: 21 mars
Pondus og Lunch skal trykkes hos Ågård Offset etter mange år i utlandet

De to meget populære tegneseriemagasinene Pondus og Lunch flytter trykkingen fra Øst-Europa til Ålgård Offset utenfor Stavanger.

– Bedriften overtar trykkingen fra nyttår, sier en glad styreleder Tom B. Nordland til Sign&Print. Bladene skal trykkes på papir med høyere gramvekt både på omslag og innmat

Ålgård Offset er landets største produsent av trykksaker. I dag trykker bedriften rundt 100 forskjellige magasiner, blant annet Sveriges største med 2,1 millioner i opplag.

Dagens Næringsliv på nett skriver at de to mestselgende serieskaperne, Frode Øverli og Børge Lund tar etter 11 år Pondus og Lunch fra Egmont Kids til et nytt forlag, Strand Forlag.

Rogalands Avis skrev i forbindelse med at Ålgård Offset var nominert til prisen Årets Bedrift i Rogaland at bedriften vil nå en omsetning på totalt 330 millioner i Norge og Sverige, forteller Norland.

Ålgård Offset har mange av de største aktørene i Norge som kunder. Blant disse finner du NorgesGruppen, Europris, Ekornes, Cappelen Damm, Felleskjøpet, LO Media, Staples, Kitch’n og Elle. For å kunne ta unna oppdragsmengden, har de kapasitet til å trykke 6,4 millioner A4-ark i timen. De har kontinuerlig døgndrift seks dager i uken og det går med ikke mindre enn 30.000 tonn papir i året.

I fjor ble det investert 110 nye millioner i maskiner og bygg på Ålgård og kapasiteten ble økt med 50 prosent. I år bruker selskapet 35 millioner i Sverige og dobler kapasiteten der. Visjonen er å bli førstevalget på papirbåren kommunikasjon. I 2020, om to år, er målet 500 millioner kroner i omsetning.

Les videre

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C