Ny hjemmeseier for Ålgård Offset

Pondus og Lunch skal trykkes hos Ågård Offset etter mange år i utlandet

De to meget populære tegneseriemagasinene Pondus og Lunch flytter trykkingen fra Øst-Europa til Ålgård Offset utenfor Stavanger.

– Bedriften overtar trykkingen fra nyttår, sier en glad styreleder Tom B. Nordland til Sign&Print. Bladene skal trykkes på papir med høyere gramvekt både på omslag og innmat

Ålgård Offset er landets største produsent av trykksaker. I dag trykker bedriften rundt 100 forskjellige magasiner, blant annet Sveriges største med 2,1 millioner i opplag.

Dagens Næringsliv på nett skriver at de to mestselgende serieskaperne, Frode Øverli og Børge Lund tar etter 11 år Pondus og Lunch fra Egmont Kids til et nytt forlag, Strand Forlag.

Rogalands Avis skrev i forbindelse med at Ålgård Offset var nominert til prisen Årets Bedrift i Rogaland at bedriften vil nå en omsetning på totalt 330 millioner i Norge og Sverige, forteller Norland.

Ålgård Offset har mange av de største aktørene i Norge som kunder. Blant disse finner du NorgesGruppen, Europris, Ekornes, Cappelen Damm, Felleskjøpet, LO Media, Staples, Kitch’n og Elle. For å kunne ta unna oppdragsmengden, har de kapasitet til å trykke 6,4 millioner A4-ark i timen. De har kontinuerlig døgndrift seks dager i uken og det går med ikke mindre enn 30.000 tonn papir i året.

I fjor ble det investert 110 nye millioner i maskiner og bygg på Ålgård og kapasiteten ble økt med 50 prosent. I år bruker selskapet 35 millioner i Sverige og dobler kapasiteten der. Visjonen er å bli førstevalget på papirbåren kommunikasjon. I 2020, om to år, er målet 500 millioner kroner i omsetning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: