Fem trender for storformat

PUBLISERT: 13 desember 2018
OPPDATERT: 13 desember
Canon peker ut trender og muligheter innenfor digitalt storformat.

I løpet av de siste 20 årene har det blitt utviklet flere blekkteknikker som har banet veien for printing av grafikk i stort format. Canon lister her opp de trendene de anser former fremtiden for digitalt storformatstrykk.

De siste tjue årene har det dukket opp en rekke blekktyper på markedet – solvent blekk, øko-solvent, uv-bestandig blekk, lateksblekk og uv-gel-blekk. En utvikling som har bidratt til høyere utskriftskvalitet og flere tilpasninger innen digitaltrykk. Canon peker i en pressemelding ut fem trender som de anser former fremtiden for digitaltrykk i storformat.

1. Kortere serier
Det blir stadig vanligere med kortere serier, for eksempel ved lokale reklamekampanjer som krever mer personlig utforming. Printleverandørene må da kunne ta hånd om jobber i mindre opplag og trenger printere som enkelt og raskt kan omstilles fra et medium til et annet.

2. Kortere omløpstider

61 prosent av printleverandørenes kunder ville ha sine storformatsprint i løpet av mindre enn 24 timer, viser InfoTrends undersøkelse i desember 2017, ”Looking for BIG Opportunity in Graphic Communications & Specialty Printing”. I 2013 var dette tallet kun 41 prosent. Printleverandørene trenger altså ikke bare raskere printere, men printere som leverer kvalitet allerede på første forsøk, og printere som tilbyr arbeidsbesparelser og automatisering.

Soft signage er trendy ifølge Canon.

3. Printapplikasjoner
Canon peker ut bannere og soft signage som raskt voksende trendmaterialer. En annen populær tilpasning er paneler med veggrafikk og veggmalerier. Soft signage for storformatsgrafikk er populært innen messemarkedet da materialet i forhold til stive trykte paneler er relativt lett og kan rulles eller brettes ved transport. Dessuten gir det lavere fraktkostnader. Når det gjelder veggrafikk og veggmalerier så kraves det ifølge Canon en printteknikk som enkelt printer disse panelene uten at fargeskifter eller mønsterubalanse oppstår på grunn av at mediet har blitt strukket. Foretaket fremholder rullmatede printere som benytter Cold-cure LED som det beste alternativet og mener videre at teknikker som gjør bruk av mye varme for å tørke ulike blekktyper, f.eks. lateks eller øko-solvent kan forårsake problemer.

4. Arbeidsbesparelse og automatisering

Stadig flere områder på arbeidsplassene til printleverandører automatiseres og krever derfor mindre arbeidsstyrke. Canon skriver likevel at mange printere dessverre fortsatt har behov for en del manuell håndtering. Printingen må overvåkes slik at for eksempel problemer som feil på utskriften forårsaket av printerens munnstykker ikke oppstår. Uten den manuelle kontrollen risikeres hundrevis av meter med prints å måtte kasseres, skape uforutsette kostnader, lede til dobbelt arbeid og at tid går til spille for å håndtere kundens bestilling. Derfor trekker Canon frem nyere systemer, så som deres egne Océ Colorado-printere med uv-gel-blekkteknikk, som har en sofistikert overvåking av printhodet med utjemningsteknikk som i realtid sikrer at printkvaliteten er den samme under hele printjobben.

5. Integrert arbeidsflyt for etterbehandling

I dag har trykkerier for storformatsgrafikk stadig mer automatiserte arbeidsflytsystemer der mange momenter, for eksempel etterbehandling, har blitt automatisert. Digitale X-Y-kniver for rullemedia og digitale skjærebord for både stive materialer og rullemedia har nå blitt en integrert del i det moderne trykkeriet. Digitale skjæreenheter minsker vesentlig både arbeidskraft og papirspill som har skjedd ved feil under manuell skjæring.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx