Canon tror veksten fortsetter

PUBLISERT: 15 desember 2018
OPPDATERT: 21 mars
Tror på videre vekst. Salgssjef og forretningsutvikler Canon storformatløsninger Anton Strand og Erik Soelberg, Sales Manager Industrial & Production Solutions.

Canon melder om et godt salgsår, noe som bekreftes av 75 solgte arkmaskiner i imagePRESS-familien og mer enn 20 solgte storformatløsninger i den nye Océ Colorado-serien. Anton Strand og Erik Soelberg er ansvarlige for henholdsvis storformat- og arkmaskinsalget fra Canon, og begge har tro på at veksten fortsetter i 2019.

Markedsposisjon som forplikter
– Vi opplever at det er investeringsvilje, for mange er på utkikk etter nye markeder samtidig som de ønsker høyere effektivitet der de allerede har et godt fotfeste, sier Strand og Soelberg. Uavhengige tall forteller at 75 solgte imagePRESS-maskiner gir en markedsandel på 49 prosent. Hvilke forventninger bør kundene ha til en så klar markedsleder, Erik Soelberg?

– Kundene våre forventer utvilsomt at vi leverer en verdi utover maskiner og service. Det opplever vi i de fleste kundesamtalene, som i mindre grad dreier seg om teknologi og i større grad om hvordan nye produksjonsløsninger kan bidra til å skape vekst og konkurransefordeler. Når vi kan hjelpe kunden med suksess i nye markedsområder, da bygger vi også langsiktige relasjoner, svarer Erik Soelberg.

Store kundearrangementer
I august arrangerte Canon årets storsatsning innenfor foto og print, Arena 18 med over 500 besøkende. Der innviet de Image Factory, sin egen produksjonsfabrikk hvor alle print- og produksjonsløsninger vises i reell produksjon. I tillegg hadde Canon den desidert største messestanden på Sign, Print & Pack i september, så det har vært en travel høst for alle Canon-medarbeidere.

– Det er ressurskrevende å gjennomføre såpass store arrangementer, men vi er ikke i tvil om at det er riktig prioritert, for kundene ønsker å se og diskutere mulighetene. Samtidig erfarer vi at høyt aktivitetsnivå resulterer i gode salgstall. Markedet skal forvente at en markedsleder er synlig, sier to samstemte salgssjefer hos Canon.

Grensesprengende storformat
Det er ikke så ofte vi ser teknologi som virkelig er nyskapende og flytter grenser, men det er nettopp hva mange har opplevd med Océ Colorado 1640, den første maskinen i det som etter hvert blir en produktserie basert på UV Gel-teknologi. Mer enn 20 norske selskaper investerte i denne løsningen i 2018, og Anton Strand forteller at mange av disse opererer innenfor andre områder enn det som tradisjonelt har vært regnet som grafisk produksjon.

– Interiør og design med personlig preg er utvilsomt et vekstområde, og vi opplever at det er få aktører som har tatt tak i denne delen av printmarkedet. Eksempelvis deltok Canon på Oslo Design Fair i 2018, og gjør det samme i 2019, der vi utelukkende viser sluttprodukter fremfor teknologi, forteller Strand. Mange Canon-kunder har investert i storformatløsninger sammen med profesjonelt skjærebord. Det er relativt store investeringer, men likevel viser det seg at de tjenes inn raskere enn mange mindre investeringer. – Det er gode fortjenestemuligheter innenfor områder som interiør, dekor og profilering, og vi er i dialog med mange kunder som ønsker en større del av storformatmarkedet. Derfor tror vi på videre vekst i 2019, et år der vi skal opprettholde posisjonen som markedsleder og fremdeles være den aktøren som er mest synlig i markedet, forsikrer Anton Strand og Erik Soelberg hos Canon.

Les videre

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Viser egenutviklet teip-serie

Teippåføringsmaskiner og et eget utvalg av teip. Dette er hva svenske Sale Europe fremhever på sin stand under Sign, Print & Promotion, 19.-20. Mars.
Sale Europe kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683