Konica Minolta: Trender og utvikling innen kommersiell print i 2019

PUBLISERT: 10 januar 2019
OPPDATERT: 21 mars
Charles Lissenburg fra printdivisjonen til Konica Minolta

Charles Lissenburg (Europas øverste leder for Konica Minolta sin Professional Print divisjon) kommenterer framtidsutsiktene for bransjen og Konica Minolta sine satsingsområder:

Print som kommunikasjonsverktøy står stødig
Det er en fornyet optimisme innenfor leverandører av printtjenester. Som rapportert i Drupa Global Trends-rapporten for 2018, hvor bare 9 % av leverandørene i 2017 oppga at de hadde dårlig økonomi, mens resten beskrev økonomien som god eller tilfredsstillende. Denne positive situasjoner viser at den globale økonomien sakte, men sikkert har kommet seg etter finanskrisen i 2008.

Bransjen har tro på at print vil bestå som kommunikasjonsmiddel, til tross for konkurranse fra digitale, mobile og virtuelle kanaler, som mange trodde ville utkonkurrere printmediet. Situasjonen er derimot at print er i vekst og utvikling, og leverer verdi på nye måter, ofte ved siden av andre kanaler. Fremtiden er spennende for print, selv om den er mindre forutsigbar enn tidligere.

Press på trykkerier
Selv om trenden er positiv, er det fortsatt stort press på kommersielle trykkerier, som må sikre effektiv drift, samtidig som de må svare raskt på kundens behov for høy kvalitet og kostnadseffektive og kreative løsninger. De må omfavne ny teknologi og fokusere på innovasjon. Som en følge av dette ønsker de leverandører som deler disse verdiene og kan støtte dem i dette arbeidet.

Mange kommersielle trykkerier er i en prosess for å best mulig kunne differensiere seg og tilpasse seg nye markeder. Den tidligere nevnte Drupa Global Trends-rapporten oppgir at trykkeriene leverer tjenester til i gjennomsnitt 1,8 spesialiserte markeder.

Vekst og satsing fra Konica Minolta
Konica Minolta har hatt stor vekst innen kommersiell trykkerivirksomhet, et marked selskapet etablerte seg i for 15 år siden. Selskapet er i dag er markedsledende innenfor markedet for medium- og lave volum takket være digitaltrykk-serien AccurioPress, hevder Lissenburg.

I 2017 kunne Konica Minolta kunngjøre etableringen av Professional Print Division i Europa, en divisjon som er lokalisert på selskapets europeiske hovedkontor i Langenhagen, Tyskland. Samme år åpnet Konica Minolta også et kontor for industriprint og et forsknings- og utviklingssenter i Paris, ikke langt fra hovedkontoret til MGI. I tillegg er AccurioJet KM-1 B2 inkjet produksjonssystem, formelt lansert på drupa 2016, og brukes av en rekke kunder i Europa grunnet sine mange bruksområder, fra boktrykking til kostnadseffektiv variabel datautskrift, hvor print på svært mange ulike mediatyper sikres ved hjelp av en unik dot freeze-teknologi.

Konica Minoltas AccurioLabel 190 er også etterspurt på markedet: I løpet av ett år er 150 etikettpresser solgt. Siden lanseringen av dens forgjenger, bizhub press C71cf er det foretatt 250 installasjoner. Andre nyere lanseringer fra Konica Minolta inkluderer nye storformat tekstilprintere i NASSENGER-serien, som inkluderer NASSENGER SP1, og en investering på 5 millioner EURO i et opplærings- og demonstrasjonssenter i nærheten av Milano i Italia.

Morten Hegge, produktsjef i Konica Minolta sier:

– Dagens trykkerier krever ideer og verktøy som hjelper dem med å utnytte nye muligheter og øke lønnsomheten. I Konica Minolta er vi opptatt av å støtte disse kravene, forutse kundenes behov og gjøre dem om til innovative løsninger gjennom samarbeid. Dette er en tilnærming som vi mener setter kundene våre i stand til å velge den rette strategien og innføre den rette teknologien for å sikre god lønnsomhet.

 

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserte like før påske lansering av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet.
hp123

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik