Charles Lissenburg (Europas øverste leder for Konica Minolta sin Professional Print divisjon) kommenterer framtidsutsiktene for bransjen og Konica Minolta sine satsingsområder:
Print som kommunikasjonsverktøy står stødig
Det er en fornyet optimisme innenfor leverandører av printtjenester. Som rapportert i Drupa Global Trends-rapporten for 2018, hvor bare 9 % av leverandørene i 2017 oppga at de hadde dårlig økonomi, mens resten beskrev økonomien som god eller tilfredsstillende. Denne positive situasjoner viser at den globale økonomien sakte, men sikkert har kommet seg etter finanskrisen i 2008.
Bransjen har tro på at print vil bestå som kommunikasjonsmiddel, til tross for konkurranse fra digitale, mobile og virtuelle kanaler, som mange trodde ville utkonkurrere printmediet. Situasjonen er derimot at print er i vekst og utvikling, og leverer verdi på nye måter, ofte ved siden av andre kanaler. Fremtiden er spennende for print, selv om den er mindre forutsigbar enn tidligere.
Press på trykkerier
Selv om trenden er positiv, er det fortsatt stort press på kommersielle trykkerier, som må sikre effektiv drift, samtidig som de må svare raskt på kundens behov for høy kvalitet og kostnadseffektive og kreative løsninger. De må omfavne ny teknologi og fokusere på innovasjon. Som en følge av dette ønsker de leverandører som deler disse verdiene og kan støtte dem i dette arbeidet.
Mange kommersielle trykkerier er i en prosess for å best mulig kunne differensiere seg og tilpasse seg nye markeder. Den tidligere nevnte Drupa Global Trends-rapporten oppgir at trykkeriene leverer tjenester til i gjennomsnitt 1,8 spesialiserte markeder.
Vekst og satsing fra Konica Minolta
Konica Minolta har hatt stor vekst innen kommersiell trykkerivirksomhet, et marked selskapet etablerte seg i for 15 år siden. Selskapet er i dag er markedsledende innenfor markedet for medium- og lave volum takket være digitaltrykk-serien AccurioPress, hevder Lissenburg.
I 2017 kunne Konica Minolta kunngjøre etableringen av Professional Print Division i Europa, en divisjon som er lokalisert på selskapets europeiske hovedkontor i Langenhagen, Tyskland. Samme år åpnet Konica Minolta også et kontor for industriprint og et forsknings- og utviklingssenter i Paris, ikke langt fra hovedkontoret til MGI. I tillegg er AccurioJet KM-1 B2 inkjet produksjonssystem, formelt lansert på drupa 2016, og brukes av en rekke kunder i Europa grunnet sine mange bruksområder, fra boktrykking til kostnadseffektiv variabel datautskrift, hvor print på svært mange ulike mediatyper sikres ved hjelp av en unik dot freeze-teknologi.
Konica Minoltas AccurioLabel 190 er også etterspurt på markedet: I løpet av ett år er 150 etikettpresser solgt. Siden lanseringen av dens forgjenger, bizhub press C71cf er det foretatt 250 installasjoner. Andre nyere lanseringer fra Konica Minolta inkluderer nye storformat tekstilprintere i NASSENGER-serien, som inkluderer NASSENGER SP1, og en investering på 5 millioner EURO i et opplærings- og demonstrasjonssenter i nærheten av Milano i Italia.
Morten Hegge, produktsjef i Konica Minolta sier:
– Dagens trykkerier krever ideer og verktøy som hjelper dem med å utnytte nye muligheter og øke lønnsomheten. I Konica Minolta er vi opptatt av å støtte disse kravene, forutse kundenes behov og gjøre dem om til innovative løsninger gjennom samarbeid. Dette er en tilnærming som vi mener setter kundene våre i stand til å velge den rette strategien og innføre den rette teknologien for å sikre god lønnsomhet.