"Den største myten om papir noensinne"

PUBLISERT: 7 februar 2019
OPPDATERT: 7 februar
Janne Høgshøj presenterer en trykksaksutstilling på Sign&Print Skandinavia.

Mange tror at det digitale kommer til å ta stadig større plass og at papiret sakte men sikkert vil dø ut. Janne Høgshøj, som underviser om trykksaker, ser derimot en voksende interesse for trykksaker blant unge.

På Sign&Print Skandinavia kan besøkende se Danish Connections trykksaksutstilling utbre seg. Bak foretaket står Janne Høgshøj som er utdannet grafisk designer, og som blant annet har bakgrunn som papirkonsulent hos Papyrus.

– Mange tror at papiret kommer til å dø ut og at det er noe som ødelegger miljøet vårt. Men det er faktisk tvert om. Papiret tilvirkes jo ikke av regnskog, hvilket påvirker miljøet negativt når den hugges ned. Det er nok den største myten noensinne om papir, forteller Janne og presiserer:

– Papiret er tilvirket av nordisk skog og for hvert gammelt tre vi hugger ned, plantes det to nye. Og det er de nye trærne som tar opp mest karbondioksid.

Papir er en positiv miljøfaktor i Norden, forteller Janne Høgshøj.

En voksende interesse for miljøet preger likevel også de trendene man kan peke på i trykksakjungelen. – Papir som er grovere og lagd av f.eks. gress er populært. Mine elever vil helst ha en rå, industriell følelse på sin trykksak. Det har også blitt mer populært å tilvirke pappkasser og likende med små skuffer som man kan gjenbruke og lagge ting i når den gjort sin misjon, forteller Janne.

Med voksende muligheter i den digitale verden blir det ofte det trykte valget som det settes spørsmålstegn ved.

– Det dreier seg om visuell kommunikasjon, uansett om det er trykte eller digitale medier. Når jeg underviser for reklamebyråer så sier jeg alltid at man skal velge med omsorg og tenke på hva kunden vil ha. Men det krever at du har kunnskap om de ulike fremgangsmåtene, sier Janne og fortsetter:

– Jeg synes det er problematisk at stadig flere som underviser fokuserer for mye på det digitale og ikke det trykte mediet. Som sagt så elsker den yngre målgruppen papir akkurat nå. De skaper storytelling med hjelp av papir.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2