Interiørprint stiger

PUBLISERT: 14 mars 2019
OPPDATERT: 14 mars
Print til interiørbruk er i stigning

Allerede på de siste par årenes Fespa-messer har bruken av print i forbindelse med innredning og dekor vært et hett tema. Siste års Fespa var i den grad preget av hele interiørdelen. Men det er ikke bare på inspirasjonsnivå dette er spennende. Flere og flere begynner å tenke i f.eks. printede tapeter og folier. Det gjelder også for hoteller, som kan se på dette som en både praktisk og miljøvennlig måte å fornye værelser på.

Profileringsfirmaet Nonbye har printet 3.500 kvm printet tapet til Scandic Hotel i Herning i Danmark
Tapet fra Rebel Walls som forhandles i H&M Home konseptbutikker

Scandic Hotel i Herning, Danmark har i samarbeid med profileringsspesialisten Nonbye brukt printede tapeter og folier på deres hotellværelser. Det ble printet hele 3.500 kvm tapeter og ca. 800 kvm folier i forbindelse med innredningen.

Ebbe Nørkjær fra Damgaard Jensen studerer noen av de mønstrene som f.eks. kan printes på den nye Dimense tapetprinteren som både printer og preger.

Bruken av folier og printede tapeter er så populært at H&M Home har tatt produktet inn i deres konseptbutikker. Det er det svenske Rebel Walls som står bak produksjonen av tapetene Desert Flower og Desert Flower Pink samt de øvrige tapetseriene som vil bli presentert i butikkene. Rebel Walls produserer også tapeter helt etter kundenes egne ønsker.

Det er mange anvendelsesområder for slike egenartede tapeter, som jo blir unike for brukerne. Mange benytter jo slike printede bakgrunner på premierer på rød løper, slik at fotograferte kjendisers ankomst rammes inn av gratis produktreklame når bildene havner på trykk i ukeblader og andre medier. For hoteller og andre firmaer som har resepsjoner og andre offentlige rom har man begynt å dekorere resepsjonsområder ut fra f.eks. årstidene eller for å fremheve produkter man for tiden har kampanje på eller lanseringer av.

Man kan jo også printe tapeter ut fra fotograferte objekter som man ønsker skal blende inn med øvrig interiør, og med de mulighetene individuell printing tilbyr kan man sette sitt eget personlige preg på veggene.

Skal det først være gull, så la det være gull over det hele. Dennis Laustsen fra Damgard Jensen viser et print fra Dimense.

Firmaet Vikiallo arrangerer i Danmark et kurs i bruken av folier til innredning– upcycling kaller vikiallo programmet sitt – først i april, men print og interiør er såpass populært at kurset for lengst er utsolgt. Hos Damgaard Jensen har de investert i sin egen Dimense tapetprinter, og kan tilby kundene noen fine tapetløsninger med preg. Flere andre jobber med interiørmarkedet, hvor også lyddempende plater mer og mer kommer til anvendelse i innredningen.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01