Interiørprint stiger

PUBLISERT: 14 mars 2019
OPPDATERT: 14 mars
Print til interiørbruk er i stigning

Allerede på de siste par årenes Fespa-messer har bruken av print i forbindelse med innredning og dekor vært et hett tema. Siste års Fespa var i den grad preget av hele interiørdelen. Men det er ikke bare på inspirasjonsnivå dette er spennende. Flere og flere begynner å tenke i f.eks. printede tapeter og folier. Det gjelder også for hoteller, som kan se på dette som en både praktisk og miljøvennlig måte å fornye værelser på.

Profileringsfirmaet Nonbye har printet 3.500 kvm printet tapet til Scandic Hotel i Herning i Danmark
Tapet fra Rebel Walls som forhandles i H&M Home konseptbutikker

Scandic Hotel i Herning, Danmark har i samarbeid med profileringsspesialisten Nonbye brukt printede tapeter og folier på deres hotellværelser. Det ble printet hele 3.500 kvm tapeter og ca. 800 kvm folier i forbindelse med innredningen.

Ebbe Nørkjær fra Damgaard Jensen studerer noen av de mønstrene som f.eks. kan printes på den nye Dimense tapetprinteren som både printer og preger.

Bruken av folier og printede tapeter er så populært at H&M Home har tatt produktet inn i deres konseptbutikker. Det er det svenske Rebel Walls som står bak produksjonen av tapetene Desert Flower og Desert Flower Pink samt de øvrige tapetseriene som vil bli presentert i butikkene. Rebel Walls produserer også tapeter helt etter kundenes egne ønsker.

Det er mange anvendelsesområder for slike egenartede tapeter, som jo blir unike for brukerne. Mange benytter jo slike printede bakgrunner på premierer på rød løper, slik at fotograferte kjendisers ankomst rammes inn av gratis produktreklame når bildene havner på trykk i ukeblader og andre medier. For hoteller og andre firmaer som har resepsjoner og andre offentlige rom har man begynt å dekorere resepsjonsområder ut fra f.eks. årstidene eller for å fremheve produkter man for tiden har kampanje på eller lanseringer av.

Man kan jo også printe tapeter ut fra fotograferte objekter som man ønsker skal blende inn med øvrig interiør, og med de mulighetene individuell printing tilbyr kan man sette sitt eget personlige preg på veggene.

Skal det først være gull, så la det være gull over det hele. Dennis Laustsen fra Damgard Jensen viser et print fra Dimense.

Firmaet Vikiallo arrangerer i Danmark et kurs i bruken av folier til innredning– upcycling kaller vikiallo programmet sitt – først i april, men print og interiør er såpass populært at kurset for lengst er utsolgt. Hos Damgaard Jensen har de investert i sin egen Dimense tapetprinter, og kan tilby kundene noen fine tapetløsninger med preg. Flere andre jobber med interiørmarkedet, hvor også lyddempende plater mer og mer kommer til anvendelse i innredningen.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324