Merkur Grafisk ser lyst på fremtiden til grafisk bransje

PUBLISERT: 14 mars 2019
OPPDATERT: 14 mars
Blide teknikere installerte tre like digitalpresser fra Ricoh hos Merkur Grafisk i februar.

Merkur Grafisk oppdaterte nylig maskinparken sin med flere nye digitale produksjonspresser. Det var tre nye presser av typen Ricoh Pro 9210 som i februar rullet inn i bedriftens produksjonslokaler i Oslo. Hastighet, kvalitet og ikke minst miljøhensyn, var avgjørende for valget til Merkur Grafisk.

Et solid og varig fokus på bærekraft er et satsningsområde for Merkur Grafisk. De legger vekt på å drive en virksomhet som tar hensyn til miljøet i alle ledd. Derfor tar de alle forholdsregler både med tanke på egen drift og når det gjelder hvilke krav de stiller til sine samarbeidspartnere.

–Som grafisk bedrift er det mye vi kan gjøre for å bidra, forteller daglig leder i Merkur Grafisk, Kjetil Sjøeng. –Vi var blant annet en av de første grafiske bedriftene i Norge som ble Svanemerket. Vi er også medlem i returordningen Grønt Punkt Norge for brukt emballasje, samt at vi har kvalitetsstempelet “Trykt i Norge”, som vil si at vi har kortreist, norsk produksjon, sier Sjøeng stolt.

Ricoh på sin side har det samme miljøengasjementet. På globalt nivå har Ricoh forpliktet seg til åtte av FNs bærekraftsmål, inkludert rimelig og ren energi, ansvarlig forbruk og produksjon. Ricoh Norge tar disse forpliktelsene svært seriøst og kan dokumentere at de er sitt ansvar bevisst gjennom blant annet ISO 14001-sertifiseringen.

Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk i midten, omgitt av Ricohs Roy Sørensen på venstre side og Kurt Bye til høyre.

–I Ricoh har vi systemer for alt fra gjenbruk av deler og ansvarlig avhending av utstyr, forteller Kurt Bye, salgssjef for kommersielt og industrielt trykk i Ricoh Norge. –Ricoh tenker bærekraft i alle ledd, og det at tonerflaskene som brukes i våre produksjonsmaskiner er fremstilt av resirkulert husholdningsavfall er bare ett eksempel på at ingen tiltak er for små. Det er summen av tiltak som vil gjøre at vi oppfyller FN-målene, hevder Bye.

Miljøhensyn er likevel ikke den eneste grunnen til at Merkur Grafisk fortsetter samarbeidet de startet med Ricoh i 2015. –Vi anser Ricoh som en sparringspartner som kan drive kompetanse og forretningsutvikling sammen med oss, sier Sjøeng. –Ricoh har bransjeforståelse, ser muligheter hos kunden og har en strategisk og helhetlig kompetanse. De har i likhet med oss fremtidsfokus og vi opplever at de vil oss vel, avslutter Sjøeng.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

Landa Printing overrasker stort

Med overraskende salgstall og presentasjon av to nye trykkpresser var Landa en av de store overraskelsene på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutten av mars.
Landa_01

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz