Merkur Grafisk ser lyst på fremtiden til grafisk bransje

PUBLISERT: 14 mars 2019
OPPDATERT: 14 mars
Blide teknikere installerte tre like digitalpresser fra Ricoh hos Merkur Grafisk i februar.

Merkur Grafisk oppdaterte nylig maskinparken sin med flere nye digitale produksjonspresser. Det var tre nye presser av typen Ricoh Pro 9210 som i februar rullet inn i bedriftens produksjonslokaler i Oslo. Hastighet, kvalitet og ikke minst miljøhensyn, var avgjørende for valget til Merkur Grafisk.

Et solid og varig fokus på bærekraft er et satsningsområde for Merkur Grafisk. De legger vekt på å drive en virksomhet som tar hensyn til miljøet i alle ledd. Derfor tar de alle forholdsregler både med tanke på egen drift og når det gjelder hvilke krav de stiller til sine samarbeidspartnere.

–Som grafisk bedrift er det mye vi kan gjøre for å bidra, forteller daglig leder i Merkur Grafisk, Kjetil Sjøeng. –Vi var blant annet en av de første grafiske bedriftene i Norge som ble Svanemerket. Vi er også medlem i returordningen Grønt Punkt Norge for brukt emballasje, samt at vi har kvalitetsstempelet “Trykt i Norge”, som vil si at vi har kortreist, norsk produksjon, sier Sjøeng stolt.

Ricoh på sin side har det samme miljøengasjementet. På globalt nivå har Ricoh forpliktet seg til åtte av FNs bærekraftsmål, inkludert rimelig og ren energi, ansvarlig forbruk og produksjon. Ricoh Norge tar disse forpliktelsene svært seriøst og kan dokumentere at de er sitt ansvar bevisst gjennom blant annet ISO 14001-sertifiseringen.

Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk i midten, omgitt av Ricohs Roy Sørensen på venstre side og Kurt Bye til høyre.

–I Ricoh har vi systemer for alt fra gjenbruk av deler og ansvarlig avhending av utstyr, forteller Kurt Bye, salgssjef for kommersielt og industrielt trykk i Ricoh Norge. –Ricoh tenker bærekraft i alle ledd, og det at tonerflaskene som brukes i våre produksjonsmaskiner er fremstilt av resirkulert husholdningsavfall er bare ett eksempel på at ingen tiltak er for små. Det er summen av tiltak som vil gjøre at vi oppfyller FN-målene, hevder Bye.

Miljøhensyn er likevel ikke den eneste grunnen til at Merkur Grafisk fortsetter samarbeidet de startet med Ricoh i 2015. –Vi anser Ricoh som en sparringspartner som kan drive kompetanse og forretningsutvikling sammen med oss, sier Sjøeng. –Ricoh har bransjeforståelse, ser muligheter hos kunden og har en strategisk og helhetlig kompetanse. De har i likhet med oss fremtidsfokus og vi opplever at de vil oss vel, avslutter Sjøeng.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_