Mye nytt for bølgepapp

PUBLISERT: 14 mars 2019
OPPDATERT: 14 mars
ERA Jet produserer både en uv-maskin med flere pasninger og en one-pass maskin med vannbasert blekk. Maksimal hastighet er 700 kvadratmeter i timen og Kyocera printhodene dekker 2,2 meter i bredde.

Digitaltrykk på bølgepapp var et fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Dermed ble det bekreftet, det som mange i bransjen snakker om, nemlig at det er på høy tid å se nærmere på digitaltrykk direkte på ferdig bølgepapp, uten å gå veien via liner.

Efi markedsførte sin store inkjetmaskin Nozomi. Til og med møblene var av trykt bølgepapp. Efi har flere kunder som bruker denne one-pass maskinen i stor skala produksjon. Hastigheten er enorm – over 7 000 kvadratmeter i timen.
Prøver fra Dursts Delta 2500 one-pass printer for bølgepapp.

Et par uker før messen hadde Pira presentert en rapport som viste at mengden digitaltrykt bølgepapp kommer til å øke kraftig frem til 2022. Digitaltrykk vokser fra at de i 2017 hadde en halv prosent av omsetningen i emballasjebransjen, til å stå for fem prosent av verdien. Og mens det hittil mest har vært etiketter som har blitt trykket digitalt så er det i de nærmeste årene trykk på bølgepapp som formelig kommer til å eksplodere. Analysen viser at 5/6 av digitaltrykket allerede om tre år kommer til å være bølgepapp.

Store kjemper
Det er lett å finne maskiner som koster 50-100 millioner kroner. Jeg tenker da først og fremst på Efi Nozomi C18000, som vi har skrevet om både i sør-Spania og i Dublin. Men også Durst tilbyr den typen av maskiner og på messen fantes Italia/Hongkong samarbeidet HighJet 2500.

HighJet 2500-maskinen var i produksjon på messen og spyttet da ut av seg 240 kvadratmeter uv-trykt materiale i fire pasninger.

– Men tar du den vannbaserte maskinen med Konica Minolta-hoder, så klarer den å produsere 700 kvadratmeter i et pass, forteller den tyske forhandleren som er til stede. Men mens uv-maskinen har en bredde på 2,5 meter så er single-pass maskinen kun 1,6 meter bred.

– Vi har nå kontorer i Paris, London og Warszawa og vokser raskt. Kanskje fordi vi tilbyr hele løsningen med en italiensk utviklet stans og en kapsel-limer.

Durst er et av selskapene som har utviklet en one-pass superrask maskin for trykk direkte på bølgepapp.
Max Tian fra selskapet Wonderjet som produserer bølgepappmaskiner.

Produsenter i Kina

Kjører man noen mil innover i landet fra Hongkong, så kommer man til Kinas raskest voksende by, Shenzhen. Der ligger selskapet WonderJet, som også produserer bølgepappmaskiner, både med og uten uv. Jeg snakker med Max Tian og prisbildet er her veldig annerledes enn hos produsentene i vest. Den vannbaserte maskinen kjører 90 meter i minuttet, med en bredde på 2,5 meter.

Max Tian forteller at det er Ricohs hoder men at de selv har utviklet dye blekket og selger dette for tilsvarende 170 kroner literen. Maskinen koster under fem millioner kroner.

Jeg konstaterer at kvaliteten slett ikke er som i Efi eller Durst. Men om man skal kjøre tusen pizzakartonger så kan kanskje dette være et utmerket alternativ til flekso.

– Vi har utviklet en egen programvare. Den er ikke like bra som Caldera, men den er gratis og følger med. Siden kan man uten problemer kople inn annen software når man kan forsvare dette økonomisk, forklarer Max Tian.

Melissa van Gelderen fra Xanté viser printede pizzakartonger.

Europeisk produsent
Vil jeg i stedet komme i gang sakte og forsiktig og dessuten med en europeisk produsent, så har man Xanté.

– Vi lanserte vår første single pass maskin, basert på Memjet-hoder i 2012. Siden holdt vi på og modifiserte og endret i den, for å tilgodese kundenes ønsker. Men siden 2016 har den sett omtrent likedan ut. Nå er det finjusteringer vi gjør, sier Melissa van Gelderen.

– Du må støvsuge maskinen hver dag og rense hodene hvert halvår. I mellom dette skal du kunne kjøre. Memjet-hodene holder for to liter farge, deretter skifter kunden de ut selv. Hodene kjører automatisk en renseprosess som jeg stiller inn – for eksempel etter hvert femtiende ark.

Like over millionen
Xanté har nå solgt flere hundre av disse maskinene, som koster like over millionen, i Europa. De opplever ingen problemer med at service og support ligger i Holland.

– Reagerer du på prisen, så skal du vite at det er inkludert alt. Du får programvare for personalisert trykk, for fargebesparelse, fargeinnstilling og annet som trengs å gjøres. Du er begrenset av at mediet maksimalt kan være 1,2 meter bredt (trykkflaten er dog kun en meter), men det kan være hvor langt det vil.

Xanté hadde printet ut hele sin stand med sin egen printer. Selv om blekket er dyrt så hadde alle vegger til sammen kostet under 50 kroner i blekk.

Dyrt blekk
Om Xanté er en maskin som er billig i innkjøp, så er blekket desto dyrere. Over 3 000 kroner literen gjør det til en av de dyreste løsningene jeg har hørt om.

– Se heller på hvor mye blekk som går med. Denne pizzakartongen har blekk for 4 cent (Euro cent, knapt 50 øre, red.anm.) Og hele messeveggen, som er printet i maskinen, har kostet under 50 kroner i blekk, sier Melissa van Gelderen.

Det er ingen tvil om at Xantés maskin kan være en utmerket måte å komme i gang med digitaltrykt bølgepapp, uten å spandere en formue. Og fleksibiliteten å i det ene minuttet mate med en 2 mm tykk kartong for i neste omgang legge inn en ferdig kapsel på over en centimeter, er en smidighet som man gjerne vil ha.

Nedenfor følger noen flere bilder fra messen og utstillerne der.

Kolbus innser at de mange små opplagene krever rask omstilling i produksjonsmiljøet. Deres Boxer-system stilles om med en skjerm på noen få minutter.
Da Corrugated & Carton Exhibition ble holdt for sjuende gang, handlet den mye om det raskt voksende behovet for inkjettrykte emballasjer.
Spanske Macarbox anser seg som en konkurrent til Efi, som jo har en stor installasjon i sør-Spania. Macarbox har en bredde på 1,6 meter og kjører 80 meter i minuttet. Det er det samme som Efi.
Detalj av bilde som er trykt med uv-printeren ERA Jet, med fire pasninger direkte på bølgepapp.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324